مقام‌های امنیتی: طالبان با رود به شهر کندز، کدام پوسته‌ای را گرفته نتوانستند

© Photo / کسرامقام‌های امنیتی: طالبان با رود به شهر کندز، کدام پوسته‌ای را گرفته نتوانستند
مقام‌های امنیتی: طالبان با رود به شهر کندز، کدام پوسته‌ای را گرفته نتوانستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات وزارت‌های دفاع و امور داخله افغانستان، می‌گویند که هرچند جنگجویان گروه طالبان روز گذشته وارد شهر کندز در شمال این کشور شده‌اند، اما نتوانستند کدام پوسته‌ امنیتی را تحت کنترول خود در آورند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع و صدیق صدیقی صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله، امروز در یک نشست خبری مشترک، گفتند که عملیات‌های پاک‌سازی در شهر کندز شروع شده و بخش‌هایی از این شهر از وجود افراد طالبان پاک‌سازی شده است.

دولت وزیری در این کنفرانس خبری گفت که افراد طالبان روز گذشته توانستند وارد شهر کندز شوند، اما با تلفات سنگین از این شهر بیرون رانده شده‌اند. آقای وزیری می‌گوید: «دشمن دیروز در داخل شهر تحرکات داشتند و در داخل خانه‌های مردم جابجا شده بودند و مردم را ناآرام ساختند و از خانه‌های مردم استفاده می‌کردند، اما نیروهای اردوی ملی و پولیس ملی و در مجموع نیروهای امنیتی کشور بخاطر از این که به مردم تلفات وارد نشود و خانه‌های مردم تخریب نگردد، به این خاطر تلاش کردند تا از حملات هوایی و انداخت‌های توپچی زیادتر استفاده نکنند تا تلفات غیرنظامی بوجود نیاید.»

سخنگوی وزارت دفاع افزود که عملیات پاک‌سازی نیروهای امنیتی از شب گذشته در شهر کندز آغاز و طالبان را از شهر بیرون کرده‌اند. به گفته او، در این عملیات تعداد زیادی از اجساد مربوط به جنگجویان گروه طالبان در محل باقی مانده است. او تاکید کرد که در این عملیات‌ها بیش از سی تن از افراد طالبان به قتل رسیده‌اند. دولت وزیری گفت که در حال حاضر جنگ علیه افراد طالبان در مناطق اطراف شهر کندز به ویژه در مناطق جنوب و‌ جنوب غرب جریان دارد.

سخنگوی وزارت دفاع می‌‌گوید که جنگجویان طالبان با نزدیک شدن زمان برگزاری کنفرانس بروکسل تلاش کردند تا این کنفرانس را تحت تاثیر قرار بدهند.

همچنین صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله نیز در این کنفرانس خبری گفت که نیروهای امنیتی به ویژه نیروهای خاص مصروف پاک‌سازی شهر کندز و مناطق اطراف آن هستند. به گفته آقای صدیقی، ساحات حوزه اول، دوم و سوم شهر کندز کاملا از وجود افراد طالبان پاک سازی شده و چند ساحه دیگر در حال پاک‌سازی است.

سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که نهادهای امنیتی در پیش‌برد عملیات‌ها در کندز با کدام مشکل خاصی مواجه نیستند و نیرو و امکانات نظامی کافی در این ولایت موجود است. صدیق صدیقی همچنین گفت که قرار است یک عملیات بزرگ دیگر برای پاک‌سازی کامل شهر کندز راه‌اندازی شود. به گفته او، این عملیات‌ که تحت نام شفق راه‌اندازی خواهد شد، وسعت بیشتری خواهد داشت.

نشان دادن چهره سیاه

سخنگوی وزارت امور داخله نسبت به شکست کامل گروه طالبان در ولایت کندز اطمینان داد و گفت جنگجویان و حامیان خارجی این گروه باید شکست شان در این ولایت را بپذیرند. صدیق صدیقی می‌گوید که جنگجویان این گروه با وارد شدن به بخش‌های از مناطق برای مدت کوتاهی نمی‌توانند موفقیتی بدست آوردند. آقای صدیقی گفت: «گروه تروریستی طالبان و حامیان خارجی شان باید شکست‌شان را بپذیرند. تسلط یافتن موقت به یک منطقه فقط می‌تواند چهره نحس و سیاه طالبان را در اذهان مردم زنده کند، غیر از این هیچ دست‌آوردی برای آنان نداشته و نخواهد داشت. تجاوز و تعرض به جان و مال مردم هرچند از کارنامه‌های همیشگی گروه تروریستی طالبان است و حرف تازه‌ی نیست، اما اخیر با چور و چپاول مال مردم در کندز نشان دادند که یک گروه متجاوز، ضد مردمی و ویرانگرند و هیچ ارمغانی برای مردم ندارند و هیچ آینده‌ی طالبان در افغانستان نخواهند داشت.»

این مقام‌های امنیتی از افزایش فعالیت‌های گروه طالبان در ولایت هلمند نیز خبر داده اما می‌گوید که برخلاف گزارش‌هایی که در باره سقوط ولسوالی ناوه این ولایت منتشر شده بود، این ولسوالی تحت کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع، می‌گوید که نیروهای امنیتی برای راه‌اندازی یک عملیات نظامی بزرگ در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان نیز آمادگی کاملا گرفته است. او گفت با اجرای این عملیات شاهراه ترینکوت- قندهار باز خواهد شد.

ولایت کندز در شمال افغانستان، از ولایت‌های استراتژیک به شمار می‌‌رود. مرکز این ولایت سال گذشته نیز در همین‌ روزها بدست طالبان سقوط کرد. افراد طالبان توانستند برای سه روز کنترول این شهر را در اختیار داشته باشند. حملات دو روز اخیر نیز به منظور سقوط دادن این شهر صورت گرفته بود، اما نیروهای امنیتی افغانستان توانستند مانع سقوط دوباره شهر کندز بدست طالبان شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала