تیفا: حکومت در کار کمیته گزینش مداخله نکند

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، تیفا، از حکومت افغانستان خواسته تا در کار کمیته گزینش مداخله نکند.

کمیته گزینش هفته گذشته آغاز به کار کرد. این کمیته مسوولیت دارد تا صلاحیت افرادی که خواهان عضویت در نهادهای انتخاباتی هستند را بررسی کند. این کمیته که متشکیل از پنج نماینده نهادهای جامعه مدنی و دولتی است، پس از بررسی صلاحیت‌ها، بیست و هفت نفر از میان جمعی از متقاضیان برای عضویت در نهادهای انتخاباتی به ریاست جمهوری معرفی می‌کند و ریاست جمهور نیز از میان این افراد چند نفر را به عنوان اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی بر می‌گزیند.

تیفا می‌گوید حالا که جرقه اصلاحات انتخاباتی با توشیع قانون انتخابات و شروع کار کمیته گزینش زده شده است، انتظار می‌رود که حکومت افغانستان از مداخله در کار این کمیته خودداری کند.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، تیفا، در اعلامیه‌ای می‌گوید: «کمیته گزینش در انتخاب افراد باید معیاراتی چون شایسته سالاری، اهلیت و تخصص را در نظر گرفته و نباید اجازه دهد تا این پروسه قربانی مصلحت‌های قومی و سمتی گردد. حکومت به هیچ عنوان نه به شکل مستقیم و نه به شکل غیرمستقیم نباید در کارهای کمیته گزینش مداخله نماید و در ضمن حکومت مانند دو دور گذشته نباید باعث توقف کار این کمیته و بی‌نتیجه ماندن آن گردد بلکه باید زمینه‌ها را برای ادامه کار کمیته گزینش مساعد نماید.»

تیفا همچنین از کمیته گزینش خواسته تا برای سرعت عمل بیشتر و حفظ منابع و وقت متقاضیان، باید کار کمیته گزینش گذشته را ادامه داده و در حدود پنج‌صد درخواستی که برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی به دارالانشا کمیته گزینش تحویل داده شده بود شامل روند کاری خود سازد.

با پایان کار کمیته گزینش، ریاست جمهوری اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی را معرفی خواهد کرد. با معرفی اعضای این کمیسیون‌ها، انتظار می‌رود که اقدامات عملی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها برداشته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала