آغاز کنفرانس بین المللی بروکسل در مورد افغانستان

© Flickr / UD/Frode Overland Andersenاجلاس ناتو در بروکسل
اجلاس ناتو در بروکسل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کنفرانس بين المللى اقتصادى بروکسل در مورد افغانستان، امروز در پايتخت بلجيم آغاز گردید.

اين نشست، امروز(13ميزان) به رياست مشترک اتحاديۀ اروپا و افغانستان، و با اشتراک هفتاد وزير خارجه و مقام هاى 30 موسسۀ بين المللى، در بلجیم برگزار شد و تا فردا ادامه خواهد داشت.

مقام هاى افغان گفته اند انتظار دارند که جامعۀ جهانى در نشست بروکسل، تا چهار سال آينده متعهد به بيش از 3.5 میلیارد دالر کمک سالانه به افغانستان شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، جاويد فيصل معاون سخنگوى رياست اجرايى حکومت، در يک تماس تيليفونى از بروکسل، به آژانس خبرى پژواک گفته است، که هيئت بلند پايۀ افغانستان، ديروز به منظور اشتراک در اين نشست بين المللى، به بروکسل رسيده است.

او افزود امروز که روز اول کنفرانس است، نشست هاى مختلف ويژه در حاشيۀ کنفرانس برگزار خواهد شد، که شمارى از مقامات افغان به شمول رئيس جمهور و رئيس اجرايى، در آن اشتراک خواهند کرد.

فيصل گفت، که نشست اول در مورد تقويت زنان افغان خواهد بود که در آن، رئيس جمهور و رييس اجرائيه اشتراک مى کنند.

به گفتۀ او، در نشست دوم که زير نام (همکارى هاى اقتصادى منطقوى) برگزار مى گردد، رهبران افغان و اعضاى هيئت، در آن اشتراک مى کنند.

معاون سخنگوى رياست اجرايى همچنان گفت که در جريان روز، يک سند بين افغانستان و اتحاديۀ اروپا به امضا خواهد رسيد که طبق آن، اتحاديۀ اروپا کمک هاى خود را بعد از اين، از طريق بودجۀ دولتى افغانستان به مصرف مى رساند.

پیش از اين، گزارش هايى نيز به نشر رسيده بود که دو روز قبل، يک سند بين حکومت افغانستان و اتحاديۀ اروپا در مورد بازگشت مهاجرين افغان از اروپا، در کابل به امضا رسيده است.

به گفتۀ منبع، اکثريت اعضاى اتحاديۀ اروپا، کمک هاى خود را با امضاى اين سند مشروط کرده بودند.

اما جاوید فیصل گفت که موضوع مهاجرين، در اجنداى کنفرانس بروکسل داخل نيست و در اين مورد هيچ مذاکره نخواهد شد.

اکلیل حکیمی وزیرمالیۀ افغانستان، ديروز در يک نشست خبرى در کابل گفت که نشست بروکسل، براى آيندۀ افغانستان فوق العاده مهم است و مقام هاى افغان، با دست پر از اين نشست به کشور بر خواهند گشت.

 وزير ماليه افزود انتظار دارد که در نشست بروکسل، تعهد قوى سياسى و مالى با افغانستان صورت گيرد و کمک هايى که در اين نشست اعلام مى شود، از طريق بودجۀ ملى حکومت افغانستان به مصرف برسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала