غنی: جهان تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار نمی‌گیرد

© Photo / کسراغنی: جهان تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار نمی‌گیرد
غنی: جهان تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار نمی‌گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، با سخنرانی در جمع نمایندگان بیش از هفتاد کشور و سی سازمان بین‌المللی در کنفرانس بروکسل، گفته است که این نشست نشان می‌دهد که جهان برای تامین آینده مصوون شهروندان افغانستان متعهد است و تحت تاثیر تبلیغات «دشمن» قرار نمی‌‌گیرد.

رییس جمهور افغانستان در این نشست گفت: «این نشست رهبران نمایانگر آن است که جهان برای تامین آینده مصوون شهروندان افغانستان متعهد است و هرگز تحت شعاع تبلیغات دشمن قرار نمی‌گیرد. دشمنان آزادی می‌توانند جریان خبر را متاثر سازند، اما اراده ما را خدشه‌دار و از عزم ما کاسته نمی‌توانند و یا توجه ما را برای ساختن یک دولت قوی، دسترسی به مارکیت‌ها و نهادهای اجتماعی که هر ملت آزاد و دارای استقلال به آن نیازمند است، منحرف ساخته نمی‌توانند.»

این نشست که در باره چگونگی کمک به افغانستان در چهار سال آینده روز چهارشنبه برگزار شد، در آن آقای غنی گفت تمام نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی همکار دولت افغانستان با یک دیدگاه مشترک روی ارزش دموکراسی، حقوق بشر و با درک وخامت تهدید تروریزم در بروکسل حضور یافته‌اند. اشرف‌غنی گفت: «شما رهبران جامعه بین‌المللی دوستان ما بوده‌اید و برای آوردن امید به مردم افغانستان نقش داشته‌اید و جامعه بین‌المللی برای مردم ما دست کمک را در طی سالیان جنگ، فقر و بدبختی دراز کرده است.»

رییس جمهور افغانستان از کمک‌های جامعه جهانی به این کشور طی بیش از پانزده سال گذشته ابراز قدردانی کرد و افزود که این کمک‌ها به مردم افغانستان امید و زندگی تازه بخشید. وی گفت: «زنان در افغانستان در ۱۵ سال گذشته تاریخ ساختند، با وجودی که مورد خشونت و ظلم قرار می‌گرفتند، شکست را قبول نکردند و فعالیت‌های خویش را در مطابقت به قانون اساسی که فرصت‌های مساوی را برای تمام شهروندان کشور فراهم کرده است، به پیش برده‌اند.»

اشرف‌غنی از فقر به عنوان یک چالش دوامدار در افغانستان یاد کرد و گفت که سی و نه درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و عاید روزانه‌ی شان کمتر از یک و نیم دالر است. وی تاکید کرد که عاید روزانه مردم افغانستان نشان می‌دهد که شهروندان این کشور روزانه یک یا دو وقت غذا می‌خورند و همچنین امکانات اندکی برای رفتن کودکان شان به مکتب دارند. اما وی تاکید کرد که دولت افغانستان در حمایت با جامعه جهانی در راستای کاهش فقر در این کشور تلاش بیشتری انجام خواهد داد.

رییس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در جمع شرکت‌کنندگان نشست بروکسل به بلند رفتن توانایی و ظرفیت نیروهای امنیتی این کشور نیز اشاره کرد و گفت این نیروها در حال حاضر رهبری مبارزه علیه تروریزم، جرایم و بی‌ثباتی را به عهده دارند. وی گفت: «نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با اعتماد گسترده مردم افغانستان و حمایت همه جانبه جامعه بین‌المللی با دشمن مواجه و در برابر آنها غالب می‌گردند که مثال عمده آن شکست دیروز دشمن در کندز بود.»

رییس جمهور غنی در بخشی از سخنان خود به افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت دولت توانسته طی سه ماه گذشته تعهد سرمایه‌گذاری نزدیک به سه میلیارد دالر توسط سکتور خصوصی را بدست آورد. وی خطاب به شرکت‌کنندگان کنفرانس بروکسل افزود که خبر سرمایه‌گذاری دو صد میلیون دالری یک کمپنی ترکی در بند کجکی ولایت هلمند آنان را خرسند خواهد ساخت.

اشرف‌غنی همچنین گفت که دولت افغانستان پس از چهل موفق شده است تا کار ساخت دو بند برق را تکمیل کند. به گفته او، این بندها می‌تواند شصت میگاوات برق تولید و 650 میلیون مترمکعب آب را ذخیره کند. وی افزود که دولت افغانستان در سه سال آینده بندهای بیشتری را اعمار خواهد کرد تا تقریبا ۲۶ میلیارد متر مکعب آب را برای آبیاری و تولید برق مهار سازد. وی تاکید کرد که این اقدامات در 250 سال گذشته بی‌سابقه خواهد بود.

رییس جمهور افغانستان همچنین رسیدن اولین محموله‌های تجارتی چین به افغانستان از طریق خط آهن و ایجاد یک دهلیز هوایی با هند به منظور صادرات و واردات کالاهای تجارتی را یک اقدام مهم دیگر در راستای بهبود وضعیت اقتصای افغانستان توصیف کرده گفت که این اقدامات می‌تواند همکاری‌های منطقوی را گسترش دهد.

آقای غنی همچنین افزود: «من خرسندم که به تعداد ۲۴۰ تن از مردم روستایی افغانستان از سراسر کشور با من و داکتر عبدالله و اعضای کابینه به ارزش یک میلیارد دالر پروگرام میثاق شهروندی را افتتاح کردیم که در ماه جنوری برای ۱۲ هزار دهات و قصبات کشور، خدمات صحی اولیه، معارف، برق رسانی و آب آشامیدنی صحی را فراهم می‌سازد.»

ریشه مشکل تروریزم

رییس جمهور افغانستان در سخنرانی خود به مشکل تروریزم در منطقه نیز اشاره کرد و گفت که ریشه اصلی مشکل تروریزم در منطقه قرار دارد. او تاکید کرد که تروریزم مرز نمی‌شناسد و نباید تروریزم به خوب و بد تقسیم شود. آقای غنی با اشاره غیرمستقیم به پاکستان، گفت که نباید به تروریزم پناهگاه داد و از فعالیت آن چشم‌پوشی کرد. به گفته او، تروریزم نه تنها تهدیدی برای افغانستان است، بلکه برای تمام جامعه بین‌المللی تهدید جدی به شمار می‌رود.

رییس جمهور افغانستان گفت: «ما به وحدت، تلاش‌های متمرکز و دیالوگ متعهد هستیم و موافقت‌نامه صلح را امضا کردیم، موافقت‌نامه اخیر در اثر اجماع داخلی صورت گرفت نه وساطت بیرونی. موافقت‌نامه مذکور در مطابقت به قانون اساسی و در پی مذاکرات بین‌الافغانی به انجام رسیده است.»

اشرف‌غنی می‌‌گوید تروریزم یک «پدیده» کوتاه مدت نیست و باید برای مبارزه با آن نیروها مسنجم شده و هماهنگی علیه آن حرکت کنند.

اشرف‌غنی در اخیر با اشاره به روابط میان افغانستان و پاکستان گفت: «ما به دست دوستی نیاز داریم تا باور داشته باشیم که به رنج چهل ساله یک ملت با عزت که هیچ‌گاه علیه هیچ یک از همسایه‌های خود تهدیدی را متوجه نساخته و کمک و همکاری جامعه بین‌المللی را استقبال نموده است، نقطه پایان بگذاریم.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала