شهر افسانوی ولادیمیر

© Photo / Nikolai PavlovA church in Vladimir
A church in Vladimir - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به اساس حفریات که صورت گرفته٬ اولین انسانها در ا ولادیمیر ۲۵-۳۰ هزار سال قبل از میلاد پیدا شدند

 اما تهداب این شهر را اولین بار در سال ۱۱۰۸ ولادیمیر ماناماخ گذاشت. ولادیمیر ماناماخ ٬ نویسنده ٬ عالم و سر افسر تاریخی روسیه در سال ۱۰۵۲ بدنیا آمد ٬مادرش دختر امپراتور بیزانس بود ٬ خود وی به مقام های بزرگ دولتی آن وقت دست یافت ٬ که در تاریخ نه تنها به حیث دولتمدار مقتدر روس ٬ بل به حیث نوسینده بزرگ نیز ثبت است ٬ وی آثار بزرگ از خود به میراث گذاشت٬ که تا به حال باقی مانده. اگر چه وی شخص صلح جو بود و همواره حاکمان محلات را به صلح و همزیستی تشویق می نمود٬ اما زندگی نامه وی پر از کارنامه های جنگی آنزمان است. وی حاکم شهر های بزرگ روس در زمانش بود. در زمان حاکمیت وی روس نه تنها به موفقیت های بزرگ سیاسی دست یافت٬ بلکه از لحاظ فرهنگی تحولات عمیق در جامعه صورت گرفت ٬ خود منحیث یک ادیب بزرگ دررشد روبنای جامعه تاثیر عمیق گذاشت ٬اثر ادبی مشهور وی به نام « نصایح ولادیمیر ماناخ به اطفال» نه تنها نشنانگر کار نامه های وی است ٬ بلکه در آن نصایح ارزشمند برای نسل های آینده گذاشته ٬ وی در این اثر خود می نویسد که چه نوع باید امور دولتی را اداره و پیش برد ٬ مهمتر از همه در نصایح اش پر ارزش برای حاکمان دوران های بعد از وی بود٬ که سرمشق اتحاد و همپارچګی حاکمان روس قرار گرفت. 

St Peter the Great Bridge drawn in St Petersburg - اسپوتنیک افغانستان
سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه

شهر ولادیمیر
شهر ولادیمیر از لحاظ زیبای و آثار باستانی اش از زمانها مورد توجه جهانگردان و استعمارگران بود٬ که از هر طرفی به این شهر روی می آوردند و تسخیر می نمودند. بزرګترین ضربه را بعد از تاسیس این شهر اولین بار در سال ۱۲۳۸ استیلای تاتار و منگول وارد نمود٬ که بعد ها چندین بار حملات تاتار ها بالای این شهر صورت گرفت. بزرگترین جنگ در تاریخ این شهر با تاتار ها در سال ۱۲۹۳ درج است. شهر ولادیمیر از جهت تقدم درمقابله با تاتار ه در سال ۱۲۹۹اهمیت پایتخت روس را دریافت نموده. در اوایل قرن ۱۸ به مرکز ولایت مسکو مبدل گردید. و در اواخر این قرن این شهر شروع به رشد اقتصادی کلتوری نمود. به اساس ماستر پلان٬ ساختمان های اساسی این شهر در سال ۱۷۸۱ ازسنګ بنا یافت. در سال ۱۸۶۱ استیشن ریل ایجاد ګردید. در قرت نزدهم مطبعه ٬ سیستم آبرسانی و لین تلفن ٬ و اولین دستګاه استیشن برق ایجاد شد. در اخیر قرن نزده و شروع قرن بیست در این شهر موسسات تعلیمی و ادارات دولتی زیادی اعمار ګردید. اولین مکتب جمنازیم برای طبقه اناث در سال در ولادیمیر ۱۸۷۰ بنا یافت٬ در همین سال اولین تعمیر شورای شهری اعمارنیز ګردید.
شهر ولادیمیر در دوره شورا ها 
Фестиваль BoogelWoogel на Роза Хутор - اسپوتنیک افغانستان
شهر سوچی روسیه

در دو دهه اول قبل از جنگ دوم جهانی در ولادیمیر پیشرفت عظیم ی در ایجاد فاریکات صنعتی صورت گرفت. فابریکات بزرگ کیمیاوی٬ فابریکه سامان آلات موتر سازی و نامور ترین فابریکه ترکتور سازی که تا به حال از اهمیت زیادی برخوردار است ایجاد گردیدند٬ در زمان جنګ دوم جهانی شهر ولادیمیر به بزرګترین مرکز نجات برای اتباع روسیه مبدل ګردید. از سالهای ۱۹۴۱ —۱۹۴۵ هژده شفاخانه برای نجات دهندګان اعمار ګردید٬ برای زخمیان جنګ مردم این شهر ۴۰ هزار لیتر خون خود را دادند. در سال ۱۹۴۴ در زمان شدت جنګ در این شهر کتابخانه به نام ماکسیم گورکی و فیلارمونی ایجاد ګردید. بعد از جنګ در شهر انسیتوت ها و پولی تخنیکم ها که تا به حال از شهرت خوبی در روسیه بر خوردار استند تاسیس ګردید٬ند در سال ۱۹۵۲ سرویس های برقی فعال شد و بزرگترین استدیوم سپورتی بنام« تارپیدا » بنا یافت. در شهر فابریکات بزرګ ماشین سازی ٬ میتالورژی٬ الکترو تخنیک ٬ و صنایع خفیفه اعمار ګردیدند. در سال ۱۹۵۰ پروسه صنعتی ساختن شهر از سر ګرفته شد٬که به اساس پلان های دولتی فابریکات بزرګ سامان الات برقی و استیشن برق حرارتی اعمارګردیدند. در سال ۱۹۵۸ به مناسبت ۸۵۰ سالګی شهر ولادیمیر پارک ها ٬ پل های بزرګ ٬ شهرک ها و مناطق رهایشی بنا یافتند٬ که به نفوس شهر تاثیر عمیق نمود. در سال ‍۱۹۷۱ استیشن بیسار زیبای اعمار ګردید که با ایجاد ریل های خط آهن بین مسکو و شهر ولادیمیر به سایر مناطق روسیه از طریق ریل دسترسی پیدا شد. 
مسجد - اسپوتنیک افغانستان
قازان یکی از بزرگترین شهر های مسلمانان روسیه
در سال ۱۹۷۰ شهر تاریخی به یکی از مراکز مهم توریستی مبدل ګردید٬ که تا به حال از تمامی روسیه و کشور های جهان از این شهر زیبا دیدن می کنند. توجه توریستان را سه ابده تاریخی که از سنګ سفید بنا یافته و مربوط به دوره قبل از همجوم مغل ها به این شهر بنا یافته اند ٬ بسیار جلب می کند ٬ که همه شان تحت قیمومیت پونسکو قرار دارند. کلیسا های ولادیمیر هم عبادتګاه مسیحیان ارتادوکس و هم حیثیت بنا های کلاسیک و تاریخی را برای سیاحان دارد. که هر کدام آنها قدامت هزار ساله و بیشتر از آن را دارند. در این شهر فعلا ۵ پوهنتون٬ ده ها انسیتوت ٬کالج ها و تخنیکم ها ی مسلکی فعال است. این شهر از جمله شهر های مذهبی روسیه شمرده می شود٬ اګر چه اکثریت شان مسیحیان ارتادوکس استند ٬ اما نظر به مهاجرت های متداوم تعداد زیادی از مسلمانان در این شهر پناه آورده بودند ٬ در سال ۲۰۱۰ اولین مسجدی در این شهر بنا یافت. در این شهر سه تیاتر مشهور روسیه فعال است و چندین موزیم بزرګ تاریخی روسیه در ولادیمر به معرفت این شهر افزوده. 

مشهور ترین زندان روسیه
تابه حال هیچ زندانی نتوانسته از این زندان فرار نماید٬ اگر چه شواهدی موجود است که در سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ دو جنایتکار مشهور آنزمان توانستند از این زندان به شکل مرموزی فرار نمایند ٬ اما دوباره دستگیر شدند. در روسیه افسانه ها و قصه های زیادی حتا بید های از این زندان وجود دارد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала