کابل قصابش را نمی‌بخشد

© Photo / کسراکابل قصابش را نمی‌بخشد
کابل قصابش را نمی‌بخشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از شهروندان، فعالان جامعه مدنی و قربانیان جنگ، با راه‌اندازی یک گردهمایی در کابل، نسبت به آنچه که دادن مصوونیت قضایی به گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می‌خوانند، دست به اعتراض زده می‌گویند که کابل قصابش را نمی‌بخشد.
© Photo / کسراکابل قصابش را نمی‌بخشد
کابل قصابش را نمی‌بخشد - اسپوتنیک افغانستان
1/4
کابل قصابش را نمی‌بخشد
© Photo / کسراکابل قصابش را نمی‌بخشد
کابل قصابش را نمی‌بخشد - اسپوتنیک افغانستان
2/4
کابل قصابش را نمی‌بخشد
© Photo / کسراکابل قصابش را نمی‌بخشد
کابل قصابش را نمی‌بخشد - اسپوتنیک افغانستان
3/4
کابل قصابش را نمی‌بخشد
© Photo / کسراکابل قصابش را نمی‌بخشد
کابل قصابش را نمی‌بخشد - اسپوتنیک افغانستان
4/4
کابل قصابش را نمی‌بخشد
1/4
کابل قصابش را نمی‌بخشد
2/4
کابل قصابش را نمی‌بخشد
3/4
کابل قصابش را نمی‌بخشد
4/4
کابل قصابش را نمی‌بخشد

این اعتراض یک هفته پس از امضای موافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی توسط اشرف‌غنی رییس جمهور این کشور و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی صورت می‌گیرد.

موافقت‌نامه صلح با امضای آقایان غنی و حکمتیار هفته گذشته اجرایی شد و قرار است براساس این موافقت‌نامه، دولت افغاستان برای برداشتن تحریم‌ها و تعزیرات وضع شده علیه رهبران حزب اسلامی اقدام کرده و زمینه بازگشتت گلبدین حکمتیار را به کابل مساعد سازد.

معترضان می‌گویند که آنان مخالف امضای موافقت‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی نیستند، اما نباید به رهبر این حزب که به گفته آنان در جنایت‌های زیادی دست داشته است مصوونیت قضایی داده شود.

معترضان امروزی سردادن شعارهایی علیه گلبدین حکمتیار، از او به عنوان «قصاب کابل» نام برده می‌گویند که این شهر قصابش را نمی‌بخشد. این معترضان همچنین شعارهایی را که در آن «حکمتیار با محاکمه شود، با جلاد کابل معامله نکنید، با قربانی کردن عدالت صلح بدست نخواهد آمد، کابل قصابش را نمی‌بخشد، قانون عفو لغو شود، نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل حذف نگردد» نوشته شده بود، با خود حمل می‌کردند.

این معترضان در قطع‌نامه‌ی از امضای موافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به عنوان یک «معامله سیاسی» با یکی از «حنایت‌کارترین» گروه مسلح نام برده می‌گویند که دولت افغانستان در این معامله به قربانیان هیچ گونه توجهی نکرده است. در این قطع‌نامه آمده است: «مکلفیت حکومت وحدت ملی در کنار قطع جنگ، ایجاد ثبات سیاسی و جلب حمایت جامعه جهانی، تعهد به میثاق‌های حقوق بشری و قربانیان جنایت جنگی نیز است. تعهد و پای‌بندی به اجرای عدالت در خصوص آن عده از انسان‌های بی‌گناه که طی بیش از چهار دهه جنگ میان گروه‌ها و احزاب جنایت‌کار نظیر حزب اسلامی در افغانستان شهید، زخمی، بی‌خانمان و آواره شده‌اند. حکومت وحدت ملی اما در این توافق‌ناامه سیاسی‌اش اجرای عدالت و بازخواست از حق قربانیان جنایت‌های حکمتیار را نادیده گرفته است که به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست.»

با این حال‌، این معترضان می‌افزایند که آنان از دولت افغانستان می‌خواهد تا در موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی تجدید نظر کرده و بخش‌هایی از این موافقت‌نامه را تعدیل کند. برداشتن مصوونیت قضایی گلبدین حکمتیار و تامین عدالت در برابر تمامی کسانی که در جنایت‌ها دست داشته‌اند، از موارد اصلی درخواست معترضان برای تعدیل است. آنان از سازمان ملل متحد نیز خواسته تا دولت افغانستان را به منظور به دوران انداختن پرونده‌های جنایت‌کاران جنگی به ویژه گلبدین حکمتیار تحت فشار قرار دهد. این معترضان همچنین تاکید کرده که سازمان ملل متحد نباید نام جنایت‌کارانی از جمله گلبدین حکمتیار را از فهرست سیاه خود حذف نکند. معترضان می‌گوید: «مردم افغانستان خواهان تامین عدالت هستند و تا زمانی که عدالت در خصوص حکمتیار و امثال آن تطبیق نشود، اعتراض‌شان را ادامه خواهند داد.»

همچنین رامین انوری از سازمان‌دهندگان اعتراض امروزی گفت که دولت افغانستان در متن موافقت‌نامه‌ی که با حزب اسلامی به امضا رسانده، به مساله رسیدگی به خواست قربانیان این حزب هیچ اشاره‌ی نکرده است. آقای انوری افزود: «اگر در تمام موافقت‌نامه صلح با حکمیتار توجه شود، کوچک‌ترین اشاره‌ی به قربانیان جنگ در این موافقت‌نامه نشده است. این مساله واقعا برای مردم افغانستان و قربانیانی که برای چندین دهه آسیب دیده و قربانی داده‌اند مایه تاسف است. بنا اعتراض ماهم به امتیازدهی دولت افغانستان به حکمتیار است که در آن کوچک‌ترین چشم‌داشت و تامین عدالت برای قربانیان جنگ نشده است.»

رامین‌ انوری می‌افزاید که بدون تامین عدالت صلح در افغانستان تامین نخواهد شد. او می‌گوید که صلح با حزب اسلامی نمی‌تواند منجر به کاهش جنگ و خشونت در افغانستان شود.

همچنین آویژه یک تن از شرکت‌کنندگان گردهمایی اعتراضی امروزی در کابل نیز، نسبت به دادن مصوونیت قضایی به رهبر حزب اسلامی انتقاد کرده می‌گوید که این امتیاز حکومت وحدت ملی به یکی از گروه‌هایی که سال‌ها درگیر جنگ و جنایت در افغانستان بوده، به دیگر گروه‌های مسلح نیز جرات می‌دهد تا به جنایت‌های شان در این کشور ادامه بدهند. این دختران جوان معترض گفت: «هرچند دولت معامله خود را انجام داده و کارشان را تمام کرده است. اما ما در اینجا جمع شده‌ایم و می‌خواهیم به جهان نشان دهیم که در افغانستان کسانی هم هستند که نمی‌خواهند با گلبدین حکمیتار معامله‌ی صورت بگیرد، چون گلبدین هیچ وقت نمی‌تواند بانی صلح در افغانستان باشد. بنا انجام معامله با گلبدین بزرگ‌ترین جنایتی است که دولت با آن همدست شده است.»

گلبدین حکمتیار در زمان جنگ‌های میان گروهی در افغانستان نقش مهم داشت و با سقوط رژیم طالبان در این کشور و دست کشیدن دیگر گروه‌های سیاسی از جنگ‌های مسلحانه در افغانستان، حزب اسلامی به مخالفت مسلحانه خود علیه دولت افغانستان ادامه داد. او با گروه‌های تروریستی دیگر از جمله طالبان همدست شد. در پی این فعالیت‌ها، سازمان ملل متحد نام گلبدین و حزبش را شامل فهرست گروه‌های تروریستی ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала