نظارت مخفیانه یاهو بر ایمیل ها

© AFP 2023 / Karen Bleierنظارت مخفیانه یاهو بر ایمیل ها
نظارت مخفیانه یاهو بر ایمیل ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رویترز در گزارشی ویژه فاش کرد که شرکت یاهو به صورت مخفیانه ایمیل میلیون‌ها کاربر خود را به نمایندگی از دولت آمریکا اسکن و بررسی می‌کرده‌است.

براساس گزارش رويترز، اين شركت سال گذشته نرم‌افزار ويژه‌ای ساخته است كه به نظر هدف از ساختن آن برآورده‌ساختن درخواستی محرمانه بوده‌است. شركت ياهو در پاسخ به اين ادعا می گويد ياهو شركت مطيع قانون است و از قوانين ايالات متحده آمريكا تبعيت می‌كند.

 

اين اتهامات كمی پس از آن مطرح شدند كه شركت ياهو اعلام كرد هكرها داده‌های مربوط به ميليون‌ها نفر از كاربرانش را به سرقت برده‌اند. شركت ياهو در حال سپری كردن مراحل واگذاری به شركت وريزون است و اين شركت نيز كه ياهو را با قيمت 4.8 ميليارد دلار خريداری كرده،‌نسبت به اين اتهامات اظهار نظری نكرده‌است.

 

رويترز اين اطلاعات را از طريق سه كارمند سابق اين شركت به دست آورده‌است، به گفته اين افراد شركت ياهو درخواست‌های محرمانه دولت آمريكا را مي پذيرفته‌است و صدها ميليون ايميل كاربران خود را به نيابت از آژانس امنيت ملی اين كشور يا FBI اسكن مي‌كرده‌است.

 

مشخص نيست مقامات امنيتی دولت آمريكا به دنبال چه نوع اطلاعاتي بوده‌اند، تنها اين نكته مشخص است كه از ياهو درخواست كرده‌اند به دنبال چند نوع خاص واژه يا عبارت در متن ايميل‌ها يا فايل‌های ضميمه شده به آنها باشند.

 

به گفته منابع رويترز، تصميم ماريسا ميرز مدير عامل ياهو مبنی بر تبعيت از درخواست آژانس‌های امنيتی آمريكا منجر به عصبانيت تعدادی از مديران ارشد اين شركت شد و در نهايت در سال 2015 الكس استاموس مدير امنيت اطلاعات شركت ياهو از ادامه فعاليتش در اين شركت انصراف داد و به فيس‌بوك رفت.

 

درخواست بررسي ايميل‌هاي ياهو از طريق فرمان‌هايي محرمانه براي تيم حقوقي شركت ارسال می‌شدند. پيش از اين نيز شركت‌های تلفنی و اينترنتی آمريكايی سابقه تحويل دادن اطلاعات خصوصی كاربران خود را به آژانس‌هاي امنيتی داشته اند، اما اين اولين‌باری است كه چنين فعاليتي در چنين ابعادی توسط يكی از بزرگترين شركت‌هاي اينترنتی آمريكا انجام گرفته‌است، اقدامي كه حتي برای آن نرم‌افزاري ويژه نيز طراحی شده‌است.

 

متخصصان براين باورند اين احتمال وجود دارد كه آژانس امنيت ملي و FBI از ديگر شركت‌هاي اينترنتي نيز درخواستي مشابه داشته‌اند زيرا از نوع ايميلي كه افراد مورد نظرشان در آن عضو بوده‌اند آگاهي نداشته‌اند و از آنجايي كه آژانس امنيت ملي معمولا درخواست‌های خود را از طريق FBI اجرا مي‌كند،‌فهميدن اينكه كدام آژانس به دنبال اطلاعات بوده‌اند كار دشواري است.

 

در واكنش به اين افشاگري شركت‌هاي گوگل و مايكروسافت جداگانه اعلام كردند هرگز چنين درخواست‌هايی از سوی نهاد‌هاي امنيتی دريافت نكرده‌اند و اگر هم دريافت كنند پاسخ آنها به چنين درخواست‌هايي منفی خواهد‌بود.

 

قوانين آمريكا به آژانس‌هاي امنيتی اجازه می‌دهد تا به دلايل مختلف از جمله دلايل امنيتي از شركت‌هاي اينترنتی و تلفن درخواست كنند تا در اطلاعات كاربران خود دست برده و جاسوسي كنند. اما شركت‌ها می‌توانند با چنين‌درخواست‌هايی و در دادگاه‌ نظارت بر اطلاعات خارجی مقابله كنند.

 

اما به گفته رويترز شركت ياهو تصميم گرفته تا با اين درخواست‌ها مقابله نكند زيرا خود را در دادگاه بازنده می‌دانسته‌است و همين تصميم منجر به خشم و ناراحتي تعدادی از كارمندان اين شركت شده‌است.

 

 

ادوارد اسنودن افشاگر سابق آژانس امنيت ملی آمريكا كه پيش از اين دست سازمان‌هاي امنيتی اين كشور را در جاسوسی از شهروندان آمريكايی و شهروندان ديگر كشورهاي جهان رو كرده‌بود در واكنش به خبر جديد در توئيتر نوشت: از ايميل ياهو استفاده مي‌كنيد؟ آنها مخفيانه هرچيزي كه تا به حال نوشته‌ايد را خوانده‌اند، حسابتان را همين امروز ببنديد

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала