طوفان جهانی پیش بینی شد

© REUTERS / NASA/Greg ShirahПланета Марс
Планета Марс - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جیمز شرلی ستاره شناس امریکایی ادعا می کند که در چند ماه آینده در مریخ یک طوفان و گرد و غبار بسیار بزرگ جهانی به وقوع خواهد پیوست.

در بیانیه ای که در وب سایت ناسا منتشر شده، آمده است، که دانشمندان براساس مشاهدات دراز مدت از بادهای مریخی پیش بینی کرده اند که به زودی یک طوفان در مریخ به وقوع می پیوندد.

زمانیکه خورشید نزدیک به مریخ می شود همیشه طوفان گرد و غبار کوچک به طور مداوم در این سیاره سرخ رنگ رخ می دهد و این طوفان های کوچک تمام سیاره را در بر می گیرد و در موارد نادر این ابرهای گرد و غبار به تمام فضایی این سیاره پخش می شود و کل این سیاره را در بر می گیرد.

آخرین طوفان گرد و غبار جهانی مریخ در سال 2007 رخ داد، که در نتیجه آن پانل های خورشیدی Spirit و Opportunity از کار افتادند.

از آنجا که این طوفان ها به طور جدی مانع مطالعه مریخ و همچنین ماموریت های که در سطح این سیاره سرخ صورت می گیرد، می شود، بنابراین ستاره شناسان در حال تلاش برای توسعه روش های پیش بینی این طوفان ها می باشند. شرلی پیوند بین طوفان گرد و غبار جهانی و حرکت مداری مریخ را پیدا کرده است.

در اثر تحقیقات ستارشناسان این مشخص شد که طوفان ها در اثر حرکت چرخشی سیارات دیگر در مدار که در مدت 2.2 سال تغییر می کند، به وقوع می پیوندد. پس طوفان های گرد و غبار در مریخ زمانی افزایش می یابد، که مصادف با طوفان دوره پالس جهانی باشد.

مشاهدات در سطح مریخ در طول چند ماه آینده به ما کمک می کند که بدانیم که این پیش بینی قابل باور است یا نه.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала