دوستم به کندز می رود

© Photo / دفتر مطبوعاتی معاون اولجنرال دوستم
جنرال دوستم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در جنگ با طالبان مشکلاتی در رهبری نیروهای امنیتی در این ولایت است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز, جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس‌جمهور، روز یک‎‏شنبه گفت که برای آزادسازی کندز از دست طالبان به زودی یک عملیات گسترده راه‌اندازی می‎کند.
وی گفت که او، وزیر امور داخله و معاون امنیت ملی به کندز می‎روند تا چگونگی راه‌اندازی عملیات را بر ضد طالبان زیر نظر داشته باشند. معاون اول رییس‌جمهور پذیرفت که در رهبری و بسیج نیروهای دولتی در جنگ با طالبان مشکلاتی وجود دارد.
وی افزود: «در جنگ با طالبان مشکلاتی در رهبری نیروهای امنیتی در این ولایت است.»

حقیار از فرماندهان برجسته طالبان در کندز کشته شد - اسپوتنیک افغانستان
جنرال مراد علی مراد: راز نفوذ نیروهای بیگانه به کندز را افشا خواهم کرد

در همین حال، مقام‎های امنیتی محلی گفته‎اند که نیروهای امنیتی توانسته‌اند بیشتر بخش‌ها را در مرکز شهر کندز از جمله ناحیه اول و سوم، چهار راه سینما و بندر کابل را از وجود طالبان پاکسازی کنند.
نیروهای امنیتی همچنان عملیات‎های خانه به خانه را برای جست‌وجوی شورشیان که در یک هفته گذشته در خانه‎های غیرنظامیان جابه‌جا شده‌اند، آغاز کردند.
مقام‎ها گفته‏‌اند که نیروهای امنیتی بامداد دوشنبه عملیات‌های پاکسازی در شاهراه کندز- تخار و بندر خان‌آباد را آغاز کردند.
در همین حال، نیروهای هوایی افغان و خارجی حملات هوایی را بر بخش‎های مختلف کندز راه‌اندازی کرده‎اند.
یک منبع به طلوع‎نیوز گفت: «چرخ‌بال‌های اپاچی امریکایی طالبان را در مناطق مختلف کندز آماج قرار داده‌اند.»
ادامه‌ی جنگ در کندز؛ هفتاد و هشت طالب به قتل رسیدند - اسپوتنیک افغانستان
ادامه‌ی جنگ در کندز؛ هفتاد و هشت طالب به قتل رسیدند

گفتنی‌است که اوضاع امنیتی کندز، به‌ویژه در نزدیک چوک کندز در حال بهبود است، اما مارکیت زیر دوره دوباره به فعالیت آغاز کرده است و نیز شماری از مردمان به جاده‌ها برآمده‌اند.
قسیم جنگل‌باغ، فرمانده پولیس کندز به طلوع‌نیوز گفت که در یک هفتۀ گذشته بیش از ۲۰۰ طالب کشته و زخمی شدند.
وی گفت که در این درگیری‌ها دست کم ۲۰ سرباز امنیتی نیز کشته و زخمی شدند، اما گزارش‌های تأیید ناشده نیز وجود دارند که ده‎ها نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.
شفاخانه مرکزی کندز تأیید کرد که تا کنون ۲۰۰ غیرنظامی را که در این درگیری‌ها زخم برداشته‌اند درمان کرده‌اند. روز یکشنبه، اسدالله عمرخیل، والی کندز در یک گفت‌وگو با طلوع‎نیوز گفته بود که مسؤول سقوط کندز جنرال مراد علی مراد، معاون ستاد ارتش است.
جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عبدالرشید دوستم: جنگهای گذشته اشتباه بزرگ بود

وی گفت که بیرون‌ساختن نیروها از شهر و راه‌اندازی عملیات‎ها در ولسوالی‌ها در سال گذشته پیش از این که شورشیان به‌گونۀ کامل از شهر پاک می‌شدند، «یک اشتباه بزرگ بود.» وی افزود: «من از ایشان (جنرال مراد علی مراد) خواستم که نخست ما باید تمام شهر را پاکسازی کنیم، اما جنرا مراد پیشنهاد مرا قبول نکرد و به خواست و برنامه خود به پیش رفت. من درباره این بحران نگرانی داشتم که این چنین واقع شد.»

پس از گفته‎های والی کندز، طلوع‎نیوز با تلاش‎های مکرر نتوانست نظر جنرال مراد را در این باره بگیرد. اما وزارت دفاع این ادعاها را رد کرده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع گفت: «هرجای که جنرال مراد عملیات‎ها را راه اندازی کرده است دست آوردهای خوب داشته است. 

جنرال دوستم - اسپوتنیک افغانستان
حمله طالبان بر کاروان جنرال عبدالرشید دوستم
من نمیدانم چرا عمرخیل چنین اظهارات کرده است و من نمی‌خواهم آنرا تحلیل کنم.»

دوشنبه گذشته، طالبان شورشی حملات پیچده را بر شهر کندز راه اندازی کرد و توانستند بخش‎های از شهر را تصرف کنند. پس از آن نیروهای امنیتی برای عقب راندن طالبان عملیات‎های نظامی را راه اندازی کردند.
درگیری‎های کندز سبب شده است که هزاران تن از باشنده‌گان شهر کندز از خانه‌های فرار کنند و آنان با کمبود مواد غذایی روبه‎رو شوند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала