اشرف‌غنی: ثبات افغانستان به همبستگی قشر سیاسی نیاز دارد

© Photo / ارگاشرف‌غنی: ثبات افغانستان به همبستگی قشر سیاسی نیاز دارد
اشرف‌غنی: ثبات افغانستان به همبستگی قشر سیاسی نیاز دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، می‌گوید که یکی از راه‌های اصلی تامین ثبات دایمی و دوامدار در این کشور،‌ همبستگی و وحدت میان قشر سیاسی، دینی، اجتماعی و رهبران و شخصیت‌های ملی و جهادی است.

آقای غنی که امروز در یک جلسه مشورتی با رهبران سیاسی، جهادی و دینی در باره مسایل جاری افغانستان به ویژه وضعیت امنیتی و همچنین راه‌های مقابله با گروه‌های تروریستی و تقویت تلاش‌های صلح صحبت می‌کرد، گفت: «ملت ما به طور بی‌سابقه از چالش‌های بزرگ سربلند کرده است، اما متاسفانه دشمن به شکل متواتر در تلاش ناامنی و جلوگیری از ترقی و پیشرفت کشور می‌باشد. ثبات افغانستان همیشه به همبستگی و وحدت قشر سیاسی، دینی، اجتماعی و رهبران و شخصیت‌های ملی و جهادی کشور پیوند داشته است.»

اشرف‌غنی با اشاره به گسترش ناامنی‌ها در افغانستان، گفت که در حال حاضر مرحله چهارم جنگ سپری می‌شود. آقای غنی بدون اشاره به مراحل قبلی جنگ افزود که مخالفان مسلح دولت می‌خواستند تا دست‌آوردهای کنفرانس‌های بین‌‌المللی بروکسل و وارسا و همچنین امضای موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی را کم‌رنگ و بی‌اهمیت جلوه دهند.

رییس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرد که نیروهای امنیتی این کشور در جنگ با تروریستان منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی قرار دارند. به گفته او، این تروریستان تلاش دارند تا در میان قشر سیاسی افغانستان تفرقه ایجاد کرده و وحدت ملی این کشور را خدشه‌دار سازند.

در این نشست مشورتی که حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان نیز حضور داشت، از اقدام اشرف‌غنی برای مشوره با رهبران سیاسی و جهادی در باره مسایل مهم این کشور ابراز خرسندی گفت که آنان برای تحقق آرمان‌های مردم کار می‌کنند.

حامد کرزی گفت که او از تلاش‌های صلح حمایت کرده و از «هرگونه» همکاری در این زمینه دریغ نمی‌کند. وی تاکید کرد که تامین صلح و ثبات در افغانستان خواست و آرزوی تمام مردم این کشور است. آقای کرزی می‌گوید: «مسایل ملی با دولت توافق نظر داریم و از آن پشتیبانی می‌کنیم.»

در این نشست حامد کرزی از ادامه‌ی حملات هوایی در افغانستان انتقاد کرد. حملات هوایی از جمله موضوعاتی است که در گذشته بارها باعث تیرگی روابط میان حامد کرزی و مقام‌های امریکایی شده بود. آقای کرزی معتقد است که در حملات هوایی بیشتر غیرنظامیان قربانی می‌شوند. اما مقام‌های دولت وحدت ملی از اجرای حملات هوایی در افغانستان حمایت کرده می‌گویند که در این حملات کمترین تلفات به نیروهای امنیتی وارد شده و از موثریت خاصی برخوردار است.

در همین‌حال، عبدرب‌الرسول سیاف از رهبران ارشد جهادی، می‌گوید که برای تامین صلح و سرکوب شورشیان، به اجماع سیاسی ضرورت است. آقای آقای سیاف می‌افزاید که نیروهای امنیتی در مبارزه با شورشیان قربانی‌های زیادی داده اما اجماع سیاسی کلی در این زمینه وجود نداشته است. او گفت: «نباید نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به تنهایی قربانی بدهند، بلکه ملت نیز بسیج شوند و بخاطر دفاع از کشور در مقابل دشمنان صلح و ثبات و باداران آنها با یک صدا ایستادگی کرده قربانی بدهند.»

در همین‌حال، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز می‌گوید که حکومت به تنهایی نمی‌تواند از فساد و ناامنی‌ها جلوگیری کند. به گفته او،‌ بهبود وضعیت موجود در کشور نیازمند همکاری تمام اقشار سیاسی و اجتماعی است.

محمدکریم خلیلی معاون پیشین ریاست جمهوری نیز در نشست مشورتی امروز گفت که تمام رهبران سیاسی روی مسایل مهم ملی با حکومت هم نظر هستند. به گفته او، هرچند برخی از رهبران سیاسی روی برخی از مسایل کوچک‌ دیدگاه‌های متفاوت دارند، اما در زمینه بهبود وضعیت امنیتی، حمایت از نیروهای امنیتی، مبارزه با فساد اداری و رشد اقتصادی در کشور با برنامه‌ها و دیدگاه‌های حکومت هم نظر هستند.

محمدکریم خلیلی تاکید کرد که فساد در حکومت قبلی بود و در حکومت کنونی نیز وجود دارد اما تا زمانی ضوابط بر روابط ترجیح داده نشود و فساد از بین نرود، مشکلات کشور حل نمی‌گردد. آقای خلیلی که در حال حاضر معاونیت ارشد شورای عالی صلح را نیز به عهده دارد، گفت: «ما در شرایطی قرار داریم که نباید از هر چیز بحران به میان آوریم، باید با همدیگر همکاری کنیم و میکانیزم و روش‌های خوب را برای بهتر شدن اوضاع و شرایط کشور ارایه کنیم.»

دفتر ریاست جمهوری می‌گوید که تمام شرکت‌کنندگان این نشست به حمایت و پشتبانی از نیروهای امنیتی افغانستان تاکید کرده و خواستار شناسایی مراکز تمویل، تجهیز و آموزش تروریستان نیز شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала