برای صلح نیاز به هویت‌تراشی و تضرع به دشمن نیست

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی از مقام‌های پیشین امنیتی افغانستان، از تلاش‌های صلح حکومت وحدت ملی شدیدا انتقاد کرده می‌گویند که این حکومت برای رسیدن به صلح از دشمنان مردم هویت‌تراشی کرده و به آنان تضرع می‌کند.

امرالله صالح رییس پیشین اداره عمومی امنیت ملی افغانستان، حکومت موجود را «خودپسند و خود بزرگ ‌بین» و «غرق در خود» توصیف کرده می‌گوید که رهبران این حکومت انتظار دارند که نیروهای امنیتی با شورشیان مبارزه کرده و از «صحنه‌داران تضرع‌پیشه» دفاع کنند. رییس پیشین اداره امنیت ملی یا استخبارات افغانستان که امروز در مراسم افتتاح بنیادی به منظور حمایت از نیروهای امنیتی سخن می‌گفت، افزود: «رییس جمهور افغانستان کارهای بسیار خوبی انجام می‌دهد، به قاغوش می‌رود، سرباز را در آغوش می‌گیرد، جنرالان را با اسم می‌شناسد و بسا رفتارهای پسندیده دیگر که نو و بی‌نظیر اند. او در عین‌حال راه‌حل را به آغوش گرفتن دشمن نیز می‌داند و این سیاست تردید آفرین، مورال شکن و متناقض است.» امرالله صالح همچنین افزود: «صلح امر الهی است اما بخاطر رسیدن به صلح نیاز به هویت‌تراشی به دشمن و تضرع نداریم. صلح از راه تفاهم و مذاکره در صورت مستولی می‌شود که در حالت و وضعیت دو تغییر بوجود بیاید. یا این که یک طرف در صحنه جنگ دست بلند نظامی داشته باشد و یا این که در صحنه جنگ توازن قوا برقرار گردد. حالت اول حالت ایده‌آل و رویایی است که باید به نفع دولت افغانستان تغییر کند. ایجاد توازن در قوا فاجعه است و معنایش شق شدن قدرت در افغانستان و ظهور دولت موازی با اعتقاد متفاوت از آنچه که ما به آن اعتقاد داریم خواهد بود.»

امرالله صالح همچنین تاکید کرد که تمام مردم افغانستان مسوولیت دارند تا از ایجاد بن‌بستی که به گفته او نیروهای «دشمن» با دولت یک وزن داشته باشند، جلوگیری کنند. به گفته آقای صالح، باید از راه‌های مختلف تلاش شود تا نیروهای امنیتی در برابر گروه‌های مسلح مخالف دولت از قدرت بیشتری برخوردار شوند.

ادبیات سیاسی روحیه شکن

امرالله صالح همچنین از شکل‌گیری ادبیات سیاسی «روحیه شکن» در افغانستان خبر داده می‌گوید که برخی‌ها تصور می‌کنند که راه نظامی به آخر رسیده و باید راه بدیل جستجو شود. آقای صالح می‌افزاید: «یک‌ دل و یک‌سو ساخت سیاست و جنگ، دشمن را از کمر می‌شکند. ماهیت دشمن ما غلامی و وطن ستیزی است. گم‌ شده‌ی ما نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی نیست و آنها در سنگر باهم هماهنگ هستند. گم شده‌ی صحنه‌ی ما نبود همدلی بین سیاست و جنگ‌آوران ماست.» وی همچنین تاکید کرد: «دولت ملکیت شخصی هیچ قوم و هیچ فردی نیست. همان‌گونه که همه‌ی مساوی و یکسان مالک این خاک هستیم به همان گونه یکسان و یک برابر مسوولیت داریم نظام را تقویت نماییم. انتقاد از رهبری نظام باید روی یک خط نازک حرکت کند. کاستی‌ها را مشخصا نشانه بگیریم ولی کلیت نظامی را باید تقویت نماییم. فروپاشی برای تمام افغان‌ها فاجعه خواهد بود.»

امرالله صالح در عین‌حال از زنجیره‌ی شدن سیاست و جنایت در افغانستان به عنوان یک صحنه «تراژیک» یاد کرد و گفت باید مرز میان سیاست و جنایت واضع گردد. آقای صلح گفت که اما امروز زنجیره‌یی شدن سیاست و جنایت در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

همچنین رحمت‌الله نبیل دیگر مقام پیشین اداره عمومی امنیت ملی نیز، به حمایت از نیروهای امنیتی در برابر گروه‌های تروریستی که علیه دولت جنگ می‌کنند، تاکید کرد و گفت این نیروها باوجود بی‌توجهی رهبران حکومت وحدت ملی و بدون چشم‌داشتی به مبارزه‌ی شان ادامه می‌دهند. رحمت‌الله نبیل که پس از برکناری امرالله صالح ریاست اداره امنیت ملی را به عهده گرفت، از نیروهای امنیتی به عنوان ستون فقرات افغانستان یاد کرده می‌گوید که بدون حمایت از نیروهای امنیتی دیگر راهی برای رسیدن به صلح نیست.

در همین‌حال، جنرال شیرمحمد کریمی رییس پیشین ستاد ارتش افغانستان، می‌گوید که شورشیان دامنه‌ی جنگ را گسترش داده ولی نتوانسته‌اند کدام منطقه‌ی را از کنترول نیروهای امنیتی خارج و در آن برای مدت طولانی‌تری حضور داشته باشند. آقای کریمی نیز می‌‌افزاید نیروهایی که در جبهات جنگ حضور دارند باهم هماهنگ و همکار هستند، اما در سطح‌ رهبری نیروهای امنیتی دخالت‌های سیاسی صورت می‌گیرد.

با این‌حال، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله نیز، به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان تاکید و از این نیروها به عنوان «نماد قوی» از وحدت و یک‌پارچگی مردم این کشور یاده کرده است. آقای صدیقی در مراسم امروزی گفت این نیروها در برابر کسانی مبارزه می‌کنند که به دستور بیگانگان دست به کتشار و تخریب می‌زنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала