جاده ابریشم نه تنها مسیری برای بازرگانی است، بلکه فرصتی استثنایی برای انتقال فرهنگ و تمدن است

© Flickr / Aftab UzzamanRoad Closed Sign
Road Closed Sign - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیر اول کنسولگری افغانستان در مشهد گفت: جاده ابریشم نه تنها مسیر عبور کالاهای تجاری است بلکه از این راه فرهنگ، تمدن و عرفان نیز منتقل می‌شود

به گزارش اسپونیک به نقل از خبرگزاری فارس، سید رسول موسوی مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در همایش بین المللی جاده ابریشم با اشاره به اهمیت احیای این مسیر اظهار داشت: ما به همکاری باهم نیاز داریم، باید از محدودیت‌ها عبور کنیم و به سمت همکاری پیش برویم.

علیرضا بیگدلی سفیر سابق ایران در ترکیه نیز در مطلبی با عنوان حمل و نقل در کتب کهن با اشاره به حکایت 21 گلستان سعدی که موضوع آن گفت‌وگوی سعدی و یک بازرگان ایرانی گفت: در دوران سعدی یک بازرگان می توانسته بدون مشکل و هزینه هایی که امروز وجود دارد کالاهای خود را به چند کشور مختلف برای فروش ببرد.

وی تصریح کرد: آنچه که ما امروز در رابطه با راه ابریشم نیاز داریم؛ احیای همکاری است.

بیگدلی در ادامه خاطرنشان کرد: احیای جاده ابریشم باید زمینه همکاری را فراهم کند، در دنیای امروز ما به همکاری با یکدیگر نیاز داریم.

ایران از مسیرهای مهم جاده ابریشم است

در ادامه این همایش الهه کولایی استاد دانشگاه تهران، با اشاره به رقابت چین و امریکا در جاده ابریشم خاطرنشان کرد: ایران از مسیرهای مهم جاده ابریشم است.

وی با بیان اینکه جاده‌های ابریشم در پیوند آسیا به اروپا نقش زیادی دارد گفت: مسیر جاده ابریشم برای تعامل فرهنگی مبادلات اقتصادی، فرهنگی و تنوع بخشی فرهنگ ها بسیار اثرگذار است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: بعد از فروپاشی شوروی سابق و استقلال جمهوری‌های آسیای مرکزی و قفقاز، ایران در معادلات منطقه‌ای به جایگاه ویژه‌ای دست یافت، اما امریکا همواره تلاش زیادی برای مبارزه و به حاشیه راندن ایران انجام داده است.

کولایی ادامه داد: برجام آغاز فصل جدیدی در روابط خارجی ایران با جهان است، در سال 2013 در استراتژی امریکا برای بازسازی جاده های ابریشم ایران حذف شد، اما جایگاه ژئوپولوتیک ایران غیر قابل انکار است.

محسن خلیلی استادیار دانشگاه فردوسی مشهد نیز در سخنانی تأکید کرد: جاده‌های ابریشمی که توسط چین و امریکا طرح‌ریزی شده اند فقط نقش هشدار دهنده دارند و کشورهایی که در این مسیر قرار دارند کشورهایی مصرف کننده هستند.

جاده ابریشم فرصتی برای انتقال فرهنگ و تمدن

میرمحمد یوسف فراهت دبیر اول کنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد که به نمایندگی از افغانستان در این همایش شرکت کرده بود در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: جاده ابریشم نه تنها راه عبور کالاهای تجارتی است، بلکه از این راه فرهنگ، تمدن و عرفان نیز منتقل می‌شود و نه تنها جنبه سیاسی و اجتماعی دارد، بلکه جنبه‌ی اقتصادی این جاده هم ارزش بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش‌ها از آنجا که اقتصاد جایگاه برتر را دارد، اهمیت زیادی دارد، امروز اقتصاد جایگاه اول را دارد و زنده کردن راه ابریشم در اقتصاد کشورهای منطقه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

فراهت تأکید کرد: این ابتکار دانشگاه فردوسی و یونسکو با همکاری وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نشان از پی بردن آنها به اهمیت راه ابریشم دارد.

این دیپلمات افغانستان با اشاره به نقش کشورش در احیای جاده ابریشم خاطرنشان کرد: افغانستان در احیای راه ابریشم پیشگام بوده‌است. امروز چون کشورهای منطقه باهم نزدیک شده اند افغانستان هم نقش خود را در این رابطه بازی می‌کند.

ایمان پور عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی همایش بین اللملی جاده ابریشم نیز در رابطه با این همایش گفت: بعد از انتشار فرخوان برگزاری این همایش 37 مقاله از کشورهای مختلف و ایران به دست ما رسیده است.

وی با اشاره به اینکه جئوپولتیک و راهبردهای جاده ابریشم، تاریخ و فرهنگ جاده ابریشم و اقتصاد و گردشگری محورهای این همایش هستند، افزود: مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی آسیای مرکزی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، وزارت امور خارجه، مرکز پژوهش‌های شورای شهر، یونسکو، شهرداری مشهد و ستاد مشهد 2017 پشتیبانان برگزاری این همایش هستند.

در این مراسم میهمانانی از کشورهای قزاقستان؛ قرقیزستان، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، چین، روسیه، جاپان، عمان، پاکستان و افغانستان نیز حضور دارند و در طول برگزاری این همایش مقالات خود را در پیوند با موضوع این همایش دادند.

همایش بین المللی راه ابریشم امروز به کار خود پایان داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала