بشردوست: جنگ برای رهبران عسل و برای ملت زهر است

© Photo / ارگاشرف‌غنی: ثبات افغانستان به همبستگی قشر سیاسی نیاز دارد
اشرف‌غنی: ثبات افغانستان به همبستگی قشر سیاسی نیاز دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبران کنونی بخوبی می دانند که اگر قرار باشد در افغانستان تخصص، پاکی و لیاقت معیار رئیس جمهور بودن، وزیر و معاون بودن باشد دیگر به افراد کنونی که در قدرت هستند هیچ چیزی نمی رسند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر رمضان بشر دوست عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: جنگ در افغانستان به ضرر تمام افراد نیست. این جنگ به نفع برخی افراد می باشد و همین افراد می خواهند که جنگ ادامه داشته باشد. جنگ برای این افراد مانند گاو شیردهی است که پیوسته آنها را تقویت می کند. در واقع این جنگ برای برخی ها عسل و برای برخی ها زهر است. برای ملت مظلوم افغانستان وسربازان و اردوی ملی زهر و فاجعه و وحشت است اما برای رهبران و زمامداران و رهبران آی اس آی و سی آی ای عسل است.
وی افزود: متاسفانه رهبران افغانستان هیچگونه احساس مسوولیت در برابر ملت و مردم ندارند چرا که فرزندان و بستگان آنها نیست که در جنگ کشته شوند. این نه تنها درمورد زمامداران حکومت وحشت ملی صدق می کند بلکه درمورد رهبران اقوام مختلف مثل پشتون و هزاره و تاجیک و ازبک نیز صدق می کند چراکه آنها بهر حال قدرت دارند. آنها به نام قوم خود، پیوسته از جیب مردم می خورند و قدرت می گیرند و جنگ به نفعشان است در حالیکه کوچکترین اعتنایی به وضع مردم خود نمی کنند.
بشردوست، با بیان اینکه مشکل اساسی، بنیادی و فکری که افغانستان در طول تاریخ خود بخصوص امروز داشته، این است که سیستم سیاسی آن بر اساس قوم و سهمیه بناگذاری شده است، افزود: امروز هیچ نخبه و روشنفکر پشتونی پیدا نمی شود که بپذیرد رییس جمهوز از قوم پشتون نباشد. این مردم عادی هستند که برادروار کنار هم زندگی می کنند و قومیت هیچ فرقی برای آنها نمی کند. رهبران کنونی افغانستان بخوبی می دانند که اگر قرار باشد در افغانستان تخصص، پاکی و لیاقت معیار رییس جمهور بودن، وزیر و معاون بودن باشد دیگر به افراد کنونی که در قدرت هستند هیچ چیزی نمی رسد و به دلیل جرم ها و جنایاتی که انجام داده اند باید به طرف زندان بروند.
این نماینده مجلس، معتقد است برای حل مشکلات اقتصادی، امنیتی و آشفتگی که در حال حاضر در افغانستان حکم فرما است دو راه حل وجود دارد و گفت: یک راه حل از سمت بالا و یک راه حل هم از پایین امکان پذیر است. راه حلی که از پایین ممکن است راه حل مردمی است. مردم افغانستان از هر قوم و زبان و مذهب و تنظیم که باشند باید بیدار شوند و بدانند که چه برسرشان آمده است. همانطور که مردم این رهبران را بر سر شانه های خود بالا کرده اند می توانند آنها را از سرشانه های خود پایین هم کنند و روزی بر بام های خانه ها برآیند و مرگ بر اشرف غنی و مرگ بر حکومت وحشت ملی بگویند. مردم باید مطمین باشند که هیچگاه کشورهایی چون آمریکا و فرانسه و دیگر کشورهای غربی و مزدورانشان برایشان امنیت نمی آورند. راه حلی که از بالا امکان پذیر است این است که رهبران کنونی از قدرت کنار روند و اجازه دهند که افرادی دلسوز بر سر قدرت آیند.
وی، در اخیر گفت: متاسفانه افراد کنونی در حکومت افغانستان، چنان به این حکومت چسبیده اند و خود را محکم کرده اند که مطمیناً تا مدت ها بعد، این افراد بر سر کار می مانند و بعد از افراد کنونی، وابستگان آنها به جای آنها می نشینند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала