در نه ماه گذشته 8397 غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با انتشار گزارشی از میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه خشونت‌های مسلحانه در این کشور، می‌گوید که از آغاز سال جاری میلادی تا 30 سپتامبر 2016، 8397 غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. این درحالیست که از آغاز تا اخیر سال 2015 میلادی 8486 غیرنظامی کشته و زخمی شده بودند.

یوناما در گزارش خود می‌گوید که در نه ماه گذشته 2562 غیرنظامی کشته و 5835 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. هیات معاونت سازمان ملل متحد در این گزارش شصت و یک درصد تلفات غیرنظامیان به گروه‌‌های مسلح مخالف دولت افغانستان نسبت داده‌ است. این گزارش حاکیست که در نتیجه حملات این گروه‌ها 1569 غیرنظامی کشته و 3574 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که این سازمان مواردی را به ثبت رسانده که گروه‌های مسلح مخالف دولت به صورت کورکورانه و عمدی غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند. در گزارش یوناما آمده است که میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه حملات گروه‌‌های مسلح مخالف دولت دوازده درصد کاهش آمده است.

یوناما همچنین 23 درصد تلفات غیرنظامیان را به نیروهای امنیتی حامی دولت افغانستان نسبت داده است. یوناما تاکید کرده که میزان تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای حامی دولت افغانستان چهل و دو درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. این گزارش که امروز منتشر شد، در آن آمده است که دلیل اصلی افزایش تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی حامی دولت افغانستان، استفاده از سلاح‌های غیرمستقیم، مواد انفجاری و حملات هوایی می‌باشد. به گفته یوناما، یک سوم تلفات غیرنظامیان که عامل آن نیروهای حامی دولت افغانستان شناخته شده‌اند، به نیروهای بین‌المللی مستقر در این کشور نسبت داده شده است.

یوناما از افزایش میزان تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای حامی دولت افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرده می‌گوید که عامل اصلی این افزایش حملات هوایی است. به گفته این سازمان، میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه حملات هوایی امسال هفتاد و درصد افزایش را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

پانزده درصد تلفات غیرنظامیان ناشی از جنگ و درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی افغانستان و جنگجویان گروه‌های مسلح بوده که به گفته یوناما، به هیچ یک طرف درگیر نسبت داده نشده است. همچنین پنج درصد تلفات غیرنظامیان ناشی از انفجار مواد منفجره باقی مانده از جنگ بوده است.

افزایش تلفات کودکان

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، در گزارش خود می‌گوید که در نتیجه جنگ‌ها و خشونت‌های مسلحانه در این کشور بیشترین تلفات را کودکان داده‌اند. در این گزارش آمده است که در سه ربع سه گذشته سال جاری میلادی 2461 کودک کشته و زخمی شده‌اند. به گفته یوناما،‌ این آمار نشان می‌دهد که میزان تلفات کودکان در از آغاز ماه جنوری تا اخیر ماه سپتامبر امسال پانزده درصد افزایش را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. یوناما در گزارش خود از افزایش میزان تلفات کودکان شدیدا ابراز نگرانی کرده می‌گوید که بیشتر کودکان در نتجیه درگیری‌های زمینی کشته و زخمی شده‌اند.

اما یوناما در این گزارش خود از کاهش میزان تلفات زنان نیز در نتیجه خشونت‌های مسلحانه خبر داده است. یوناما در گزارش خود می‌گوید که از آغاز سال 2016 تا اخیر ماه سپتامبر همین سال، 877 زن نیز کشته و زخمی شده‌اند. به گفته یوناما، میزان تلفات زنان دوازده درصد کاهش را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، می‌افزاید که میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه درگیری‌های مسلحانه زمینی امسال بیشتر شده است. به گفته یوناما، سی و نه درصد کل تلفات غیرنظامیان ناشی از درگیری‌های زمینی بوده و این رقم افزایش هجده درصدی را نشان می‌دهد. سازمان ملل متحد تاکید کرده که دلیل اصلی افزایش تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های زمینی استفاده بیشتر از مواد انفجاری است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در گزارش خود می‌گوید که این سازمان قضایای مرتبط به جنگ را مستندسازی کرده است که براساس آن مراکز صحی، آموزشی، ارایه کننده خدمات و همچنین نهادهای امدادی نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند. به گفته این سازمان،‌ از اول ماه جنوری تا اخیر سپتامبر هفتاد و پنج مورد مستندسازی شده است که در آن مراکز آموزشی مورد هدف گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان قرار گرفته‌اند.

با این‌حال، تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، از افزایش میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه جنگ‌های زمینی و مسلحانه شدیدا ابراز نگرانی کرده می‌گوید: «افزایش جنگ‌ها در ساحات پرنفوس و مزدحم این را به یک امر ضروری تبدیل کرده است که طرف‌های درگیر اقدامات فوری رویدست گیرند تا اطمینان حاصل شود که کلیه تدابیر احتیاطی ممکن برای در امان بودن غیرنظامیان از گزند جنگ صورت گرفته است.»

آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان نشان می‌دهد که میزان تلفات از سال 2009 به این سو روبه افزایش بوده است. براساس آمار منتشر شده توسط یوناما، میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال 2009 به 4732 نفر و در سال 2015 به 8485 نفر و در نه ماه گذشته سال 2016 به 8486 نفر رسیده است. احتمالا این رقم تا اخیر سال جاری میلادی نزدیک به نه هزار تن خواهد رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала