پشت پرده چه گپ هاست؟

© Flickr / New Zealand Defence Forceافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شایعات تازه مذاکرات بین نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در دوحه قطر

شایعات تازه مذاکرات بین نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در دوحه قطر.
این هفته روزنامه ګاردین خبری را پخش کرد که گویا رییس ریاست امنیت ملی افغانستان جناب معصوم استانکزی با نمایندګان طالبان در قطر ملاقات نمود. اگر چه از جزئیات این خبر معلومات کافی به چاپ نرسیده ٬ اما مواردی جالب ذکر ګردیده که قابل ذکر است: اول، در این نشست اولین بار مقام بلند پایه طالبان ملا عبدالمنان برادر تنی ملا عمر مستقیمآ با رییس امنیت ملی افغانستان داخل صحبت شد.(باید گفت که قرار معلومات های دیگری این اولین بار نه ، بلکه بار دوم است که آقای معصوم استانکزی با ملا منان ملاقات می نماید)٬ دوم ، در این ملاقات هیچ یک از نماینذگان پاکستان حضور نداشتند و سوم، نماینده یی از طرف ایالات متحده در این ملاقات نیز حضور داشت.
در مورد این شایعات پخش شده نمایندهء شاخه عمده جدا شده طالبان ملاعبدالمنان نیازی اعلامیه را پخش نمود که در آن هر دو پروسه مذاکرات گروه هبت الله و حکمتیار را پروژه پاکستان و استخبارات این کشور دانست. آقای نیازی دولت کنونی افغانستان را صددرصد برابر با خطوط و ارزشهای اسلامی و عالیتر از کشورهای همسایه در این زمینه دانسته و ابراز نمود که در صورت حصول تضمین ها در مورد خروج عساکر خارجی از کشور، شورای عالی طالبان حاضر به مذاکرات با حکومت کابل است.
اګر چه سالهاست که سرو صدا های زیادی در مورد مذاکرات با طالبان وقتاً فوقتآ پخش میشود٫ اما نتایجی تا به حال در دست نیست و امروز طالبان بیش از هر وقت دیگر تهاجمات خود را در تمامی طول و عرض کشور تشدید بخشیده اند٬ بنآ این خبر پخش شده چه بازی نو طالبان ویا ممکن هم از دولت افغانستان باشد؟ پشت پرده چه گپ هاست؟ در این موارد مصاحبه یی داشتم با محترم وحید مژده آگاه در مسایل سیاسی و سیاست طالبان.
کلیک کنید و بشنوید:

یک نکته از حرف های مژده صاحب قابل تشویش است و آن اینکه طالبان باز هم حاضر نیستند تا معضلات کشور خود را بین الافغانی حل کنند.
اگر مذاکرات دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار به نتایج نهایی خود برسد و نامش از لیست سیاه امریکا و سازمان ملل حذف گردد و وی بتواند آزادانه رفت و آمد نماید، بنآ می توان گفت که ادعا های طالبان در مورد اینکه دولت افغانستان کاملا بی صلاحیت است و هیچ مشکل را در روند صلح حل نمی کند ، تا جای بی مورد خواهد بود ، اما آنچه در مورد خروج قوای امریکا و اینکه اگر واقعا استخبارات CIA به آن پیمانه وسیع اش در افغانستان لانه کرده باشد ، مسئله ایست که واقعا از صلاحیت دولت افغانستان خارج خواهد بود ، و در مورد تلاش های کشور های منطقه، در صورت تامین امنیت کامل افغانستان، میتواند رول داشته باشد ، که البته به زمان زیادی نیاز دارد. اما اگر واقعا طالبان خواهان صلح و امنیت در کشور شان هستند ، صرف از در مذاکرات بین الافغانی ممکن است نتایج مطلوب را بدست آورند، در غیر آن این موقف را که امروز طالبان اختیار نموده اند ، کاملا به نفع امریکاست که می تواند تا زمان های زیادی حضور خود را در افغانستان یک ضرورت حتمی بداند.
پروسه مذاکرات به هر ترتیب به شکل از انواع ادامه خواهد داشت و بسیاری از ناظرین به یک نکته باور کامل دارند که جنگ راه حل نیست. اما محو جنگ و تامین صلح صرف به اراده مستقیم همه طرفین درگیر ارتباط دارد و بس.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала