غنی: هیچ‌ تعللی در عملی شدن تعهدات در قبال زنان وجود نخواهد داشت

© Photo / ارگغنی: هیچ‌ تعللی در عملی شدن تعهدات در قبال زنان وجود نخواهد داشت
غنی: هیچ‌ تعللی در عملی شدن تعهدات در قبال زنان وجود نخواهد داشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، می‌گوید که هیچ‌گونه تعللی در عملی شدن تعهدات حکومت وحدت ملی در قسمت زمینه‌‌سازی برای رشد و پیشرفت زنان در این کشور وجود ندارد.

آقای غنی که در پایان برنامه «رهبری متحول برای زنان در مقام‌های بلند دولتی» صحبت می‌کرد، در جمعی از شرکت‌کنندگان این برنامه افزود:‌ «شما اطمینان داشته باشید تا روزی که این امانت به من سپرده شده است، هیچ‌گونه تعللی در عملی شدن تعهدات ما در قسمت زنان وجود نخواهد داشت.» در این برنامه اکثر شرکت‌کنندگان زنانی که در پست‌های مهم دولتی کار می‌کنند شرکت داشتند.

رییس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرد که فرهنگ مرد محوری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جهان امروزی است و افغانستان در این زمینه در یک مشکل فکری بنیادی قرار دارد. او در عین‌حال افزود که فرهنگ گوش کردن نیز از مشکلات عمده است و زمانی که به چیزی گوش داده می‌شود، واکنش اولی این است تا حرف مخاطب کم جلوه داده شود.

اشرف‌غنی نسبت به ایجاد فضای کاری مطمین‌تر برای زنان اطمینان داد و گفت اگر وزیر یا کدام رییس و هر مقام دیگری زنان را به چشم بد بنگرند، فورا از وظیفه سبک‌دوش خواهد شد. او نسبت به ایجاد فضای اعتماد و احترام بین زنان و مردان ابراز امیدواری کرد و افزود احترام به زنان از ارزش‌های اسلامی است.

تفاوت میان رهبری و مدیریت

رییس جمهور افغانستان همچنین در این برنامه گفت که میان رهبری و مدیریت تفاوت‌های زیادی وجود دارد. وی گفت: «بین رهبری و مدیریت تفاوت وجود دارد زیرا در بعضی حالات ۹۰ در صد ضرورت به مهارت‌های رهبری است و ۱۰ در صد مدیریتی و برعکس بعضی اوقات ۹۰ در صد ضرورت به مهارت‌های مدیریتی و ۱۰ در صد رهبری می‌باشد، اما جامعه ما و حالت تحولی که روی دست داریم، در این زمینه ضرورت به تعادل دارد.» آقای غنی می‌گوید که مدیریت برنامه «سی‌بی‌آر» خودش به پیش می‌برد و در جایی که به گفته آقای غنی خودش باشد، نقش زنان نه تنها مساوی بلکه بیشتر از مردان خواهد بود. آقای غنی افزود: «من امید و باور کامل دارم که با سهم مثبت شما زنان یک تغییر و تحول اساسی در جامعه، فرهنگ و ارتباطات ما به وجود خواهد آمد.»

در همین‌حال، الزیرا سگنبایوه رییس اداره سازمان ملل متحد برای زنان، از تلاش‌ها و برنامه‌های دولت افغانستان برای رشد زنان در این کشور استقبال کرده می‌گوید: «امروز جهان بخاطر رهبری به راه‌های جدید نیاز دارد و زنان در رهبری متحول نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند.»

خانم سگنبایوه ابراز امیدواری کرد که زنان در افغانستان بتوانند از طریق برنامه «رهبری متحول برای زنان در مقام‌های بلند دولتی» بتوانند یکجا با مردان بخاطر رسیدن به اهداف شان همکاری و تشریک مساعی نمایند.

سوزن کولمن مربی و تسهیل کننده برنامه رهبری متحول برای زنان نیز گفت که کار کردن با زنان برجسته در سطح حکومت و توانمند ساختن آنها برای شان قابل افتخار است.وی گفت که زنان در این برنامه در رابطه به مسایل مختلف و فرصت‌ها و چالش‌های موجود بحث و تبادل نظر داشته و تجارب شان را با همدیگر شریک ساختند.   

در همین‌حال، فوزیه علم مشاور دفتر بانوی اول، می‌گوید که آنان از این برنامه مسایل زیادی از جمله احترام متقابل و این‌که از امتیازات سواستفاده نشود، آموخته‌اند. وی افزود که آنان فن ایراد سخنرانی و ارتباطات و مهارت‌های مذاکره را نیز یاد گرفته‌اند.

با این‌حال، نبیله مصلح معین مالی و اداری وزارت امور زنان می‌گوید که رییس جمهور و بانونی اول بلندبردن ظرفیت و توانایی زنان را برای رهبری در محراق توجه خودشان قرار داده‌اند. وی گفت: «تقرر و حمایت کتله‌ی از خانم‌های مستعد با تحصیلات عالی و توانایی‌های خاص در پست‌های مهم دولتی و تصمیم گیری و توجه در بهبود رهبری آنها، اقدام مهم و ستودنی است.»

خانم مصلح همچنین افزود: «ما آموختیم که چگونه صحبت موثر ارایه کنیم، روابط دیپلوماتیک را چگونه تقویت نماییم، در بحث‌های سیاسی با در نظرداشت مهارت‌های سخنرانی، دادخواهی بکنیم و آموختیم که رهبری متحول وابسته به تشریک مساعی است.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала