ارتش افغانستان علیه طالبان عملیات زمستانی انجام می دهد

© Flickr / ResoluteSupportMediaسرباز افغانی
سرباز افغانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان در حالی از آغاز مذاکرات صلح با دولت کابل حرف می‌زنند که بر اساس استراتژی سال‌های پیش مبنی بر صلح زمستانی و جنگ تابستانی به پیش می‌روند و صرفا بدنبال تجدید قوا هستند نه صلح واقعی.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، یک از مهم‌ترین استراتژی‌های طالبان در جریان سال‌های گذشته این بوده که در جریان فصل گرمای سال در برابر دولت و نیروهای پولیس و ارتش می‌جنگند، اما با نزدیک‌شدن فصل سرمای سال تلاش دارند تا مسئله مذاکرات صلح را گرم نگهدارند.

دولت و ملت افغانستان با این استراتژی طالبان دست‌کم طی 4 سال گذشته آشنا بوده، ضمن اینکه این استراتژی طالبان یک استراتژی موفق برای این گروه بوده است.

طالبان در جریان زمستان سال‌های گذشته سعی کرده‌اند تا مسئولان دولتی را به سمت مصالحه بکشند و به این ترتیب دولتمردان را مغفول کرده و به تقویت و برنامه‌ریزی عملیات‌های خود پرداخته‌اند.

این ترفند طالبان برای آنها موثر بوده، زیرا تمام کاستی‌های خود را برطرف کرده و آماده عملیات‌های بزرگی در فصل بهار می‌شوند.

همین روند، سبب تقویت روزافزون طالبان و تصرف اکثر مناطق به دست شبه‌نظامیان این گروه شده و در این اواخر دیده می‌شود که طالبان با همکاری پاکستان در تلاش ادامه این استراتژی خود هستند.

طالبان اخیراً مذاکرات پنهانی را در قطر با برخی دولتمردان کابل آغاز کرده و ظاهراً برخی خواست‌هایی را نیز مطرح کرده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، هیئت 3 نفری از اعضای دفتر طالبان در قطر برای گفت‌وگو با مقامات پاکستانی و اعضای شورای کویته به پاکستان نیز رفته‌اند.

از سوی دیگر سرتاج عزیزمشاور امنیت ملی پاکستان نیز با تأکید بر پشتیبانی از روند صلح در افغانستان، آمادگی پاکستان برای همکاری در این بخش را اعلام کرده است.

این موضع‌گیری‌ها بیانگر تحول در سیاست طالبان نیست، این گروه نه‌تنها که بدنبال صلح نیست، بلکه با این ترفند می‌خواهد قدرت خود را با اتخاذ تدابیر جنگی و سامان‌بخشی به کاستی‌های خود در سال آینده بیشتر تثبیت کند.

در این میان پرسش این است که دولت کابل چه تدابیری در برابر این استراتژی طالبان اتخاذ خواهد کرد، در حالیکه در جریان سال‌های پیش همواره مغفول بوده، که در نتیجه آن جنگ در گرمای سال به صورت بی‌‌پیشینه تشدید یافته است.

در جریان زمستان سال‌های گذشته دولتمردان و حتی برخی مسئولان نظامی به جای تنظیم و تقویت صفوف ارتش و پولیس به دنبال مذاکره با طالبان در پاکستان و برخی کشورهای دیگر رفته‌اند که این مسئله سبب تقویت طالبان شده است، زیرا مسئله مصالحه ترفندی جز اغفال دولتمردان و مسئولان نظامی نبوده است.

با وجود تمام کمی‌ها و کاستی‌های موجود که بین دولتمردان جهت اتخاذ تدابیر جنگی برای سال آینده وجود دارد، مذاکره برخی دولتمردان با طالبان نیز جای تأمل دارد، زیرا این بار نیز طالبان با همان استراتژی صلح در زمستان و جنگ در تابستان به پیش می‌رود.

به هر روی، مذاکره برای صلح در بدبینانه‌ترین حالت، امر پسندیده و معقولی است که هیچگاهی پشیمانی به بار نخواهد آورد، مگر اینکه تنظیم صفوف نیروهای دولتی و تقویت ارتش و پولیس به باد فراموشی سپرده شود.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در تاریخ 28 میزان در نشستی که برای اعلام دستاوردهای ارتش در 2 سال گذشته برگزار شده بود، اعلام کرد که قرار است عملیات شفق2 در جریان زمستان سالجاری علیه گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی انجام شود.

سخنگوی وزارت دفاع گفته بود، که این عملیات جنبه تعرضی داشته و ارتش تلاش خواهد کرد تا لانه‌های تروریستان در مناطق تحت حاکمیت طالبان را نابود کند.

این نخستین بار است، که از سوی وزارت دفاع چنین برنامه عملیاتی اعلام می شود، با آنکه به دلیل نبود چنین عملیات‌های ارتش در جریان فصل سرمای سال‌های گذشته، شکست‌هایی در فصل گرمای سال نصیب ارتش شده، اما این برنامه عملیاتی می‌تواند زمینه‌ساز تضعیف طالبان شود.

در صورت تشدید و گسترش این عملیات در تمام ولایت ها و روستاهایی که زیر حاکمیت طالبان است، این گروه قادر به اتخاذ تدابیر جنگی برای سال آینده نخواهد شد که بدون شک زمینه تضعیف طالبان را به بار خواهد آورد.

بنابرین مسئولان ارتش برعلاوه انجام این برنامه عملیاتی باید، آمادگی‌های گسترده‌ای برای انجام عملیات بهاری نیز روی دست گیرد تا در فصل جنگ نیز نسبت به طالبان دست بالا داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала