استفاده طالبان از دوربین‌های «پرنده» نمی‌تواند خطر ساز باشد

© Photo / Richard Untenاستفاده طالبان از دوربین‌های «پرنده» نمی‌تواند خطر ساز باشد
استفاده طالبان از دوربین‌های «پرنده» نمی‌تواند خطر ساز باشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت دفاع افغانستان ادعای طالبان مبنی‌بر استفاده جنگجویان این گروه تروریستی از دوربین‌های «پرنده» یا «درون» برای فیلم‌برداری هوایی را رد کرده اما می‌گویند که استفاده از این تکنالوژی توسط طالبان نمی‌تواند برای نیروهای امنیتی این کشور خطر ساز باشد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع، در بیانیه‌ای می‌گوید که گروه طالبان برای کتمان ناکامی‌هایش در جنگ علیه نیروهای امنیتی افغانستان، به نشر و پخش شایعاتی مبنی‌بر استفاده جنگجویان این گروه تروریستی از دوربین‌های پرنده اقدام کرده است. آقای وزیری در این بیانیه خود گفته است: «قطعات و جزوتام‌های اردوی ملی تا به حال این‌گونه کمره‌های هوایی را مشاهده نکرده و تا فی‌الحال نیروهای اردوی ملی هیچ‌گونه تهدید از این کمره‌‌ها را که در بازار عام به فروش می‌رسد احساس نکرده‌اند.»

سخنگوی وزارت دفاع همچنین تاکید کرده است که افراد طالبان توانایی و دانش استفاده از دوربین‌های پرنده را ندارند. به گفته او، این دوربین‌های توسط سلاح‌ عادی نیز می‌تواند هدف قرار گیرد. آقای وزیری می‌افزاید: «این کمره‌ها هیچ نوع تهدید را به نیروهای ملی دفاعی و امنیتی متوجه نمی‌سازد.»

از این دوربین‌ها که در صنعت فیلم‌سازی و فیلم‌برداری از بازی‌های ورزشی استفاده می‌شود، به گفته سخنگوی وزارت دفاع در بازار آزاد با قیمت بیشتر از دو هزار دالر خرید و فروش می‌شود.

روز شنبه دفتر والی هلمند در جنوب افغانستان به نقل از طالبان اعلام کرد که جنگجویان این گروه مدعی شده که یک حمله انتحاری بالای ساختمان فرماندهی پولیس ولسوالی ناوه این ولایت را با استفاده از دوربین‌های پرنده ثبت کرده‌اند. دفتر والی هلمند تاکید کرده بود که این تکنالوژی مدرن توسط استخبارات برخی از کشورهای همسایه در اختیار جنگجویان طالبان قرار گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала