فراز و نشیب‌های روابط فرهنگی افغانستان و روسیه

© Photo / کسراسفیر روسیه در کابل: ادعای حمایت ما از طالبان «واهی» است
سفیر روسیه در کابل: ادعای حمایت ما از طالبان «واهی» است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شاه سلطان عاکفی در روزهای اخیر از سوی رییس‌جمهوری افغانستان به حیث کاردار فرهنگی این کشور در فدراتیف روسیه تعیین شده است

شاه سلطان عاکفی در مصاحبه با "فارسی.رو" می گوید که پس از سقوط طالبان و در دورۀ حاکمیت کرزی صاحب روابط میان افغانستان و روسیه بهتر شده است. کینه و کدورت‌هایی که میان شوروی و افغانستان به وجود آمده بود — که روسیه در آن نقشی نداشت-، آهسته آهسته در حال تضعیف و از بین رفتن است. افغانستان در وضعیتی قرار دارد که باید از امکانات کشورهای دیگر استفاده کند. به شرط این که استقلال سیاسی خود را حفظ کند.

Государственный секретарь США Джон Керри - اسپوتنیک افغانستان
کری از روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان خواست تا به روند صلح در افغانستان کمک کنند
 با حفظ احترام متقابل روابط فرهنگی میان افغانستان و روسیه باید وسیع و گسترده شود. 

به گفته وی در چند ماه اخیر روابط بسیار خوب ورزشی میان روسیه و افغانستان ایجاد شده است. ورزشکاران ما سفرهای متعددی به روسیه داشته‌اند و در مسابقات میدان را برده اند. در آخرین مورد ولی هوتک و بازمحمد مبارز دو تن از ورزشکاران ما در مسابقات شان با ورزشکاران روسی پیروز شدند. 

کرزی - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: پشتیبانی روسیه از افغانستان خوش یمن بود/ امریکا به شکست در افغانستان اعتراف کند/ ایران به صلح در افغانستان کمک کند

همچنان روابط تجارتی- اقتصادی میان افغانستان و روسیه در دو سال اخیر بهبود یافته است. اخیراً روسیه محصول خویش بر سر مال تجار افغان را لغو کرده است. این مسأله از جانب افغانستان استقبال شده است. در کنار این‌ها دست‌کم 70 تا 100 هزار مهاجر در کشور روسیه داریم. این جمعیت کلان افغان‌ها نقش مهمی در روابط اجتماعی، فرهنگی و تجارتی میان افغانستان و روسیه دارند.
آنچه در گذشته واقع شده را تاریخ قضاوت خواهد کرد. اما در حال حاضر افغانستانِ ما نیازمند است که روابط خوب، موثر و متقابلاً‌ مفید را با کشورهای همسایه و سایر کشورهای دنیا به شمول کشور فدراتیف روسیه که بزرگترین کشور منطقه است، ایجاد کند. گسترش روابط به خیر افغانستان و جانب مقابل است. کوشش من این است که طبق لایحۀ وظایف خویش به خاطر تحکیم روابط و مناسبات فرهنگی میان دو کشور چه در عرصۀ تحصیلی و چه در عرصۀ تبادلۀ معلومات کار نمایم. روابط ورزشی باید میان دو کشور توسعه پیدا کند و تحکیم بیابد. در پهلوی آن، همکاری و ارتباط میان موزیم‌های افغانستان و روسیه به وجود آید. 
رهبران روسیه و چین - اسپوتنیک افغانستان
پشتیبانی چین از موقف روسیه در برابر افغانستان

در کنار این‌ها، باید دسته‌های هنری از افغانستان به روسیه برود و از مسکو به کابل بیاید. امیدواریم بتوانیم روابط فرهنگی نیک را میان دو کشور و دو مردم ایجاد نماییم. روابط فعلی باید تحکیم ببخشیده شود.
اقای عاکفی گفت: روس‌ها حق دارند نگران گسترش تروریسم و افراطیت و قاچاق مواد مخدر در همسایگی‌شان باشند. 
ضمیر قبولوف - اسپوتنیک افغانستان
وضعیت سیاسی نظامی در افغانستان روسیه و ایران را شدیداً نگران ساخته است
اگر (روس‌ها) یک هماهنگی را در سطح منطقه و جهان برای مبارزه با تروریسم به وجود آورند، هم به خیر خودشان و هم بخیر بشریت و مدنیت خواهد بود. در جنگ‌هایی‌که در کشورهای جهان اسلام جریان دارد، متأسفانه مدنیت تخریب می‌شود و از بین می‌رود.

شاه سلطان عاکفی در روزهای اخیر از سوی رییس‌جمهوری افغانستان به حیث اتشه فرهنگی این کشور در فدراتیف روسیه تعیین شده است و همچنین مسوولیت انجمن فارغ‌التحصیلان افغان از کشورهای مشترک‌المنافع را بر عهده دارد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала