ریاست جمهوری: اظهارات دوستم خلاف شأن وجایگاه ایشان می‌باشد

© Photo / Youtube // AfghanPaperعبدالرشید دوستم
عبدالرشید دوستم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دفتر ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات دیروزی جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در باره برخوردهای‌قومی اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، اظهارات آقای دوستم را خلاف شان و جایگاهش توصیف کرده است.

آقای دوستم روز دوشنبه در گردهمایی در شهر شبرغان در شمال افغانستان، اشرف‌غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه را به قوم‌گرایی متهم کرد و گفت که آقای غنی کسانی را که پشتو صحبت کنند به ویژه این که از ولایت لوگر زادگاه رییس جمهور باشند، بیشتر دوست دارد. جنرال دوستم گفته بود که عبدالله عبدالله نیز به تاجیک‌ها بیشتر اهمیت می‌دهد.

اما دفتر ریاست جمهوری در برابر اظهارات دیروزی جنرال دوستم واکنش نشان داده و در اعلامیه‌ای می‌گوید: «اظهارات معاون اول ریاست جمهوری به عنوان عضو کلیدی در تمام ساختارهای تصمیم گیری کشور برای نمونه "کابینه و شورای امنیت" در شرایط کنونی خلاف شأن وجایگاه ایشان می‌باشد.»

دفتر ریاست جمهوری تاکید کرده که بهتر بود جنرال عبدالرشید دوستم دیدگاه‌ها و راهکارهای خود را در مراجع تصمیم‌گیری کلان کشور ارایه می‌کرد و پس از نقد و بررسی روی اجرایی شدن آن تصمیم گرفته می‌شد. دفتر ریاست جمهوری می‌افزاید: «طرح این نوع مباحث در فضای مجازی و خارج از دایره مراجع تصمیم گیری از یک طرف مانع اصلاحات بنیادی شده و از جانب دیگر فرصت را برای سو استفاده دشمنان کشور فراهم می‌کند.»

دفتر ریاست جمهوری تاکید کرده که صلاحیت‌ها و وظایف تمام اعضای حکومت به ویژه معاونین ریاست جمهوری در قانون اساسی مشخص است و معاون اول ریاست جمهوری به عنوان یک مقام غیرنظامی از تمامی صلاحیت‌های قانونی استفاده می‌کند.
دفتر ریاست جمهوری همچنین افزوده که جنرال عبدالرشید دوستم اتهام‌های جدی را به برخی از نهادهای دولتی نسبت داده و این اتهامات نیازمند بررسی و تحقیقات همه جانبه توسط نهادهای عدلی و قضایی است تا صحت ویا عدم صحت بودن این اتهام‌ها مشخص شده و براساس قانون با آن برخورد شود. دفتر ریاست جمهوری به اتهاماتی که به گفته این نهاد از سوی معاون اول ریاست جمهوری به برخی از نهادهای دولتی نسبت داده شده اشاره‌ای نکرده اما می‌گوید: «حکومت همچنان خود را مکلف می‌داند تا به شکایات آن عده از هموطنان ما که از سوی طالبان و سایر نیروهای درگیر جنگ‌های اخیر، مرتکب بد رفتاری و جرایم شده‌اند نیز رسیدگی نماید.»

جنرال عبدالرشید دوستم پیش از این نیز بارها از برخوردهای تبعیض‌آمیز رییس جمهور شکایت کرده بود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала