برای چه بعد ازدوسال آمریکا می خواهد شهر موصل عراق را از دست تروریزم نجات دهد؟

© AFP 2023 / Ahmad Al-RubayeИракские проправительственные силы во время противостояния с боевиками ИГ
Иракские проправительственные силы во время противостояния с боевиками ИГ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عملیات قوای عراق وآمریکا با متحدانش در شهر موصل عراق أزمایش زمان است



ده روز پیش قوای عراق با پشتی بانی کرد ها و نیرو های هوایی امریکاو شرکایش عملیات خویش را برای آزادی پایتخت نامنهاد داعش در موصل عراق آغاز نمودند٬ این شهر که دو سال است تحت تصرف داعش قرار دارد٬ چرا امروز باید آزاد گردد؟ سازمان ملل نا راحتی های خود را کتمان نمی کند ٬ باوجودیکه تعداد زیادی مردم این شهر خانه های خود را ترک نموده اند ٬ اما باز هم در حدود ۷۰۰ هزار اتباع آن در این عملیات مورد خطر آتش جنگ قراردارند. اما جامعه جهانی خاموشی اختیار نموده.
به شکل عنعنوی غرب معتقد برآنست که بم های شان٬ بم های دموکراتیک است٬ یعنی آن بمب های ایست که مورد تایید ٬ قبول و استفاده پنتاگون میباشد٬ بکلی نه آن بمب هایست که روسیه گویا مناطق امن حلب سوریه را مورد ضربه اش قرار می دهد. قبل از تصرف تروریست ها شهر موصل ۱٬۴ ملیون نفوس داشت. بعد از تصرف تقریبآ بیشتر از نیم ملیون نفر این شهر را ترک نمودند. در حال حاضر دراین شهر،قسمی که قبلآ اشاره نمودیم ،تقریبآ ۷۰۰ هزار نفر باقی مانده و از۵ هزار تا ۱۱ هزار تروریست جابجا گردیده. در آغاز عملیات نظامیان عراق از طریق هوا چند هزاراوراقی را پخش نمودن که در آن از باشندگان آن تقاضا نمودند٬ تا آرامی خود را حفظ نموده ٬ دست و پاچه نگردیده ٬ در خانه های خود باقی بمانند و به مواضع تروریست ها نزدیک نگردند،. دو روز بعد ازآن متحدین به رهبری امریکا شروع به بمباردمان این شهر نمودند.

این عملیات اعلان شده ٬گویا نبرد کلیدی در مبارزه با تروریستان در تمامی دوره های عملیات ضد تروریستی شمرده میشود. ابعاد آن فوق العاده وسیع است، در این عملیات تنها۲۰ هزار قوای عراقی با پولیس و سایر نیرو های مسلح در مجموع ۶۰ هزار نفر شرکت نمودند ٬ گذشته از نیرو های پیشمرگه کُرد ٬ شعیه ها عراق و نیرو های خارجی دیگر به شمول امریکا٬ترکیه٬ فرانسه.٬ انگلستان٬ استرالیا. این عملیات قرار است ۲-۳ ماه ویا بیشتر از آن دوام نماید. تروریست ها طبعآ حاظر نیستند تسلیم شوند و به خاطریکه مشکلات در عملیات هوای ایجاد نمایند٬ تیر های موترها را حریق می زنند ٬ اعدام های نمایشی را سازمان میدهند، تا باعث ایجاد ترس و واهمه مردم گردند و همچنان نیرو های تازه نفس را به موصل اعزام می دارند.
امریکا به هر قیمت ایکه باشد، می خواهد تا زمان برگذاری انتخابات موفقیت را بدست آورد ٬ برای دموکراتهای امریکا این موفقیت اهمیت حیاتی دارد٬ تا بتواند ادعا های کاندید جمهوری خواهان ترامپ را مبنی بر آنکه دموکرات ها میل ندارند با داغش مبارزه نمایند٬ رد نمایند. موفقیت جنگ در موفقیت هیلری کلینتن تاثیر مستقیم دارد. اما در این جنگ که از یک طرف پای کردها شامل است و از طرف هم ترکها ٬که مشکلات زیادی را ایجاد نموده٬ ترکیه که از لحاظ تاریخی موصل را بخش از امپراتوری عثمانی ها می داند ٬ در این محل منافع خود را تعقیب می نمایند٬ نه در تعامل با قوای عراق.
در شروع اکتوبر پارلمان عراق قطعنامه ای را تصویب نمود که در آن از ترکیه خواهان کشیدن قوای شان از عراق و مخصوصآ از ساحه موصل گردید.
در موصل ترکیه نمی خواهد قوانین بین المللی را به رسمیت بشناسد٬ چون به اساس این قوانین٬ صرف در صورت دعوت رسمی این کشورنیرو های ترکیه می توانند حضور داشته باشند ٬ چنین دعوتی از طرف دولت عراق صورت نگرفته. در سوریه نیز بدین منوال ترکیه عملیات نظامی خود را انجام می دهد و قوانین بین المللی را نقض میکند. این خود خطریست برای ترکیه٬ این عملیات ترکیه در موصل کم از کم این کشوررا دچار کشمکش هادر سیاست خارجی اش میکند و هر چه عمیق تر این کشور را به بهران می کشاند٬ همین حالا ترکیه مجبور است در صحنه ی نبرد قرار گیرد.
این عملیات بدون در نظرداشت نتیجه نهایی آن ممکن خود اهتلاف را به رهبری امریکا از هم بپاشد و خط جدید مقابله را در شرق نزدیک ایجاد نماید. این دیدگاه بیان کننده نقاط نظر مختلف اعضای شامل اهتلاف است.
که هر کدام مقاصد خود را در جهت مبارزه با داعش و آینده ساختار عرضی و سیاسی عراق دارند. رول کلیدی در همپاشی عملکرد اهتلاف به رهبری امریکا را خوا ناخوا ترکیه بازی می کند. منافع انقره و اردغان در عراق را می توان برای رسیدن به ۴ مقصد جیوپولیتیکی خلاصه نمود:
اولاً ٫٬ ترکیه را حیثیت کلیدی در حل مناذعات شرق نزدیک میدهد٬ به این هدف باید موقف سیاسی و نظامی اش را در منطقه تحکیم بخشد.
دوماً ٬ مخالفت با رشد تاثیرات نیرو های کُردی ٬ در منطقه.
سوم٬ مخالفت با رشد تاثیرات ایران منحیث رقیب عمده عثمانی های نوین ٬ که در صدد اعاده تاثیرات انقره در قفقاز٬ شرق نزدیک ، شرق میانه و آسیای مرکزی می باشد.
چهارم٬ نگاه داشتن کنترول راه ترانسپورت انرژی٬ همزمان تاثیرات آینده پروژه های رقیب شان (در قدم اول روسیه و عراق).
در چنین شرایط موصل را قسمی که امریکایی ها پلان نموده اند به زودی از دست داعش آزاد نمی سازند ٬ اما شهر مورد بمباردمان خون آشام قرار میگیرد.
تا اندازه هدف دیگرامریکا نیز درین عملیات واضع گردیده ٬ امریکا متیقن است که با فشار بالای داعش در موصل عرصه را برایشان تنگ می سازد ٬ در عین زمان دهلیزی برایشان باز نموده ٬تاایشان را به طرف سوریه مجبور به عقب نشینی سازد ٬ که به اصطلاح یک تیرو دو فاخته شود. بدین اساس از یک طرف موفقیت خود را در موصل عراق در آستانه انتخابات به مردم امریکا ثابت می نمایند و از طرف دیګر درد سر برای روسیه و حکومت بشر اسد ایجاد نمایند. بلاخره در موصل فاجعه بشری به بار می آید و طبعا جامعه جهانی باز هم خاموشی اختیار خواهد نمود ٬چنان چه همین حال واکنش احتیاطانه سازمان ملل در مورد خطر امنیتی برای اتباع موصل غیر قابل توجه مانده.درین هفته دو واقعه ناگوار در موصل و حلب رخ داد. در موصل قوای امریکا مکتب دختران در منطقه پرنفوس در جنوب این شهر را مورد هدف قرار داد ، که در نتیجه دههامتعلم جان خود را از دست دادند، در شهر حلب سوریه نیز در نتیجه حملات هوای در یک مکتب، که هنوز معلوم نیست توسط کدام طیارات صورت گرفته، بیشتر از 30 شاگرد این مکتب تلف شدند، بدون شک هر دو واقعه یک فاجعه بشری است که باید تا اخیر عرضیابی گردد، اماباید گفت که عامل عمده ای تشنج در حلب سوریه سیاست دوگانه امریکاست که نمی خواهد به اصطلاح کشمش را از نخود جدا کند، یعنی تا به حال با وجود تاکید روسیه از امریکا که باید مرز بین مخالفین مسلح میانه رو که از آنها امریکا حمایت می کند و جبهه النصر که از طرف روسیه ، سازمان ملل وخود امریکا سازمان تروریستی شمرده میشود، خط فاصل گذاشت ،اما تا به حال امریکا نه تنها حاظر به این امر است ، بلکه تمامی فشار را بالای روسیه وارد می نماید تا روسیه از عملیات علیه جبهه النصر خود داری نماید.
آنچه به موقف روسیه در عملیات امریکا در موصل ارتباط می گیرد، روسیه به هیچ وجه نمی خواهد تا داعش از این مناطق به سوریه لانه نمایند و از طرف هم تقاضا می نماید که کشور های شامل این اهتلاف باید به موازین و قوانین بین المللی احترام نموده و عملکرد های خود را در چوکات توافقات قبلآ امضا شده با حکومت عراق سازمان دهند.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала