آمادگی ظاهر قدیر برای سرکوب ترورستان داعش در ننگرهار

© REUTERS / Goran Tomasevicآمادگی ظاهر قدیر برای سرکوب ترورستان داعش در ننگرهار
آمادگی ظاهر قدیر برای سرکوب ترورستان داعش در ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ظاهر قدیر معاون اول مجلس نمایندگان، از آمادگی‌اش برای مقابله با تروریستان داعش در ولایت ننگرهار خبر داده می‌گوید که برخلاف آنچه که حکومت ادعا می‌کرد که ولسوالی پچیراگام در این ولایت از وجود تروریستان داعش پاک‌سازی شده است، جنگجوگان این گروه توانسته‌اند «برق‌آسا» به این ولسوالی برگردند.

آقای قدیر که امروز جلسه عمومی مجلس نمایندگان را رهبری می‌کرد، گفت که او برای سه روز آینده در ولایت ننگرهار حضور خواهد داشت تا با مبارزات مردمی علیه تروریستان داعش را در این ولایت سازماندهی کند. آقای قدیر افزود که ساحات تحت فعالیت تروریستان داعش در افغانستان گسترش یافته و این تروریستان توانسته‌اند یک ساحه استراتژیک را در ولسوالی پچیراگام تحت کنترول خود در آورند. وی گفت: «چند شب قتل در ولسوالی پچیراگام که حکومت دعوا می‌کرد که حملاتی انجام داده و داعش را از بین برده است، مثل برق آمدند و یک نقطه بسیار اساسی و استراتژیکی را به تصرف خود آورده که این منطقه را برپچیر می‌گویند.»

ظاهر قدیر که سال گذشته نیز نسبت به قدرتمند شدن تروریستان داعش در ولایت ننگرهار هشدار داده و نیروهای مردمی را علیه این تروریستان سازماندهی کرده بود، می‌گوید که تروریستان داعش تصمیم دارند تا به ساحات «تورا بورا» بروند. او هشدار داد هرگاه تروریستان داعش به ساحات تورا بورا داخل شوند، ولایت خراسان داعش ساخته خواهد شد.

تورا بورا یک ساحه کوهستانی صعب‌العبور و دارای غارها و تونل‌های زیادی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان در نزدیکی مرز با پاکستان است که اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه تروریستی القاعده با پنهان شدن در این غارها و تونل‌ها توانست جان خود را از حملات هوایی نیروهای امریکایی در سال 2001 نجات دهد.

ظاهر قدیر در جلسه امروزی مجلس نمایندگان گفت: «این‌ها (تروریستان داعش) پلان دارند که از برپچیر به تورا بورا داخل شوند که چند صد متر فاصله دارد. اگر به تورا بورا داخل شوند، من حاجی ظاهر اعتراف می‌کنم که خراسان ساخته می‌شود.»

معاون اول مجلس نمایندگان همچنین تاکید کرد که وی برای مبارزه با تروریستان داعش در ولایت ننگرهار آمادگی گرفته و سه روز دیگر در این ولایت حضور خواهد داشت. ظاهر قدیر می‌گوید آمادگی‌هایی که برای مبارزه با تروریستان داعش در ولسوالی‌های شینواری و خوگیانی گرفته شده بود، حالا در ولسوالی پچیراگام نیز گرفته شده است. وی تاکید کرد: «ما نمی‌گذاریم که مشرقی یا افغانستان به خراسان داعش تبدیل شود.»

ظاهر قدیر گفت که آنان تعهد کرده بودند که ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار را به قبرستان تروریستان داعش مبدل می‌سازند و این تعهد اجرا شده و این تروریستان تاکنون نتوانسته‌اند اجساد خود را از این ولسوالی ببرند. وی تاکید کرد که نیروهای تحت فرماندهی‌اش در همکاری با نیروهای امنیتی دولتی به پیش خواهند رفت. او می‌‌گوید که این اقدام از روی ناگزیری صورت می‌گیرد.

ظاهر قدیر همچنین گفت که تروریستان داعش از طرف شب توسط هواپیماها تجهیز و تمویل می‌شوند. آقای قدیر به نقل از برخی از خانم‌هایی که توسط تروریستان داعش در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار به گروگان گرفته شده و سپس آزاد شدند، می‌گوید: «چند وقت که بالای کوت حمله شده بود، آن کسانی که از کوت برده شده بودند و در بین‌شان همشیره‌ها هم بودند. این همیشره‌ها (خواهران) آمدند و اکثر شان آزاد شدند، می‌گویند که بخدا همین که شب می‌شود، هلی‌کوپترها پایین می‌شوند، مربیا، قیماق، پنیر، پیپسی و آب معدنی برای داعش می‌رسد. این‌ها از کجا می‌رسد؟ در شهر برای ما و مردم ما نمی‌رسد، برای وکیل و مامور ما نمی‌رسد، برای یک دزد و قاتل در یک کوه می‌رسانند. کی برای شان می‌رساند؟ این سوال‌هاست که من یک سال قبل گفته بودم و جواب‌هایش حالا خودش می‌برآید.»

او همچنین نسبت به حضور گسترده تروریستان داعش در افغانستان هشدار داد و گفت که با تضعیف شدن این تروریستان در کشورهای سوریه و عراق، احتمالا به افغانستان تمرکز خواهند کرد.

ظاهر قدیر سال گذشته گفته بود که برخی از مقام‌های ارشد دولتی از تروریستان داعش در ولایت ننگرهار حمایت می‌کنند. به گفته او، این مقام‌ها به تروریستان داعش سلاح و مهمات و امکانات می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала