خسارات دو میلیاردی طالبان به مردم در دو ماه گذشته

© Photo / کسراخسارات دو میلیاردی طالبان به مردم در دو ماه گذشته
خسارات دو میلیاردی طالبان به مردم در دو ماه گذشته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌ها در دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌گویند که جنگجویان گروه تروریستی طالبان در نتیجه دو ماه فعالیت‌های تروریستی و تخریبی خود برعلاوه‌ این که باعث بی‌جاشدن هزاران خانواده از مناطق اصلی شان شده و همچنین صدها تن دیگر را کشته و زخمی کرده‌اند، بیش از دو میلیارد افغانی به مردم افغانستان صدمه زده‌اند.

این مقام‌ها می‌افزایند که این خسارات در نتیجه تخریب زیرساخت‌ها، مراکز ارایه کننده خدمات از جمله مکاتب، کلینیک‌ها، پل، پلچک و سرک از سوی جنگجویان گروه تروریستی طالبان به مردم افغانستان وارد شده است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، امروز شنبه، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این خسارات در طول دو ماه گذشته به باشندگان یازده ولایت وارد شده است. به گفته آقای مرتضوی، جنگجویان طالبان در دو ماه اخیر در ولایت‌های کندز، فراه، ارزگان، هلمند، ننگرهار، فاریاب، غزنی،‌ سرپل،‌ پکتیا، بغلان و بادغیس موجی از فعالیت‌های تروریستی خود را آغاز کردند و در نتیجه آن صدها مرکز ارایه کننده خدمات و زیرساخت‌های عامه تخریب و از بین رفته است. وی با ارایه آمار و ارقامی از میزان تخریب‌ها و آسیب دیدن مراکز ارایه کننده خدمات گفت که در طول دو ماه گذشته در نتیجه فعالیت‌های تروریستی طالبان 302 باب مکتب، چهل و یک مرکز صحی، پنجاه محراب مسجد، 5305 باب منزل مسکونی، 1818 باب دکان، یک باب تعمر دولتی، شش پایه پل، 293 معبر، 170 پلچک، 123 کیلومتر سرک، 203 دیوار استنادی و هشتاد و چهار باب مرکز ارایه خدماتی تخریب ویا هم آسیب جدی دیده‌اند. وی تاکید کرد که با تخریب این مراکز، هزاران تن از دسترسی به مراکز خدماتی، آموزشی، صحی و رفاهی محروم شده‌اند. او از این اقدامات و فعالیت گروه طالبان به عنوان جنایت علیه بشریت یاد کرد و گفت: «در این ولایت‌ها هزاران تن بی‌جا، شماری از شهروندان کشور شهید و زخمی شده‌اند و در کنار این جنایت‌ها به زیرساخت‌ها، تاسیسات و خدمات عامه آسیب‌های جدی وارد گردیده است. حمله بالای غیرنظامیان و از بین بردن تاسیسات عامه و همچنان ممانعت از دسترسی مردم به خدمات اولیه، جنایت‌ آشکار علیه بشریت می‌باشد.»

شاه حسین مرتضوی از گروه طالبان به عنوان مانع اصلی بر سر راه‌ انکشاف و بازسازی افغانستان یاد کرد و گفت، این گروه از زمانی که ظهور کرد، یک نسل مردم افغانستان از آموزش و پرورش محروم شده است. معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان گفت:«طی بیست سال، طالبان هرسالی و در هرجنگی چنین هزینه سنگین را بالای مردم تحمیل کرده است و حکومت انتظار دارد که مردم در حفاظت از تاسیسات عامه و زیرساخت‌ها در کنار نیروهای امنیتی افغانستان قرار داشته باشند تا دشمنان دیگر نتوانند خساراتی را به تاسیسات عامه وارد نمایند.» وی همچنین تاکید کرد: «گروه‌های تروریستی در بیست گذشته مانع اصلی و عمده‌ی توسعه، بازسازی و نوسازی کشور بوده‌اند. کشتارهای دسته‌جمعی، جنایت‌های ضدبشری، اعدام‌ها و محکمه‌های صحرایی در کارنامه‌های بیست ساله طالبان درج می‌باشد. با رویداد ولایت غور و سایر رویدادهای تروریستی که سایر گوشه‌ها و کنارهای کشور صورت می‌گیرد، پرونده این گروه‌ها هر روز قطورتر می‌شود. آنان در کشتار بی‌رحمانه غیرنظامیان، غارت و ویرانی زیرساخت‌ها، موزیم، آثار فرهنگی و تمدنی را نیز در کارنامه‌های خود دارند. طالبان در بیست سال نشان دادند که در جنگ آشکارا با مردم، تمدن و پیشرفت کشور به سر می‌برند.»

معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری در کنفرانس خبری امروز خود تاکید کرد که مردم و رسانه‌ها تاکنون به تنها تلفات و کشتار مردم توسط گروه‌های تروریستی از جمله طالبان توجه کرده و به خسارات و هزینه‌هایی که از سوی این گروه بالای مردم تحمیل می‌شود، توجه نکرده‌اند. به گفته او، فعالیت‌های تروریستی گروه طالبان برعلاوه این که از مردم افغانستان قربانی مالی و جانی می‌گیرد، هزینه‌های سنگینی را بالای دولت نیز تحمیل می‌کند. آقای مرتضوی گفت که با صدمات و خساراتی که به مراکز ارایه کننده خدمات عامه، تاسیسات و زیرساخت‌ها وارد می‌شود، دولت مکلفیت دارد تا با هزینه‌های سنگین دوباره آن را بازسازی و اعمار نماید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала