ثبت 375 مورد خشونت علیه خبرنگاران در ده ماه گذشته

© کسراثبت 375 مورد خشونت علیه خبرنگاران در ده ماه گذشته
ثبت 375 مورد خشونت علیه خبرنگاران در ده ماه گذشته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولان دفتر «نی»، حمایت‌ کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، از افزایش بی‌پیشنه میزان خشونت‌ها علیه خبرنگاران در این کشور خبر داده می‌گویند که در طول ده ماه گذشته برابر با هشت سال گذشته علیه خبرنگاران اعمال خشونت شده است.

مسوولان این دفتر می‌افزایند که هرچند حکومت وحدت ملی افغانستان با تصویب و تایید برخی از راهکارهای مشخص برای کاهش میزان خشونت ها علیه خبرنگاران در این کشور قدم‌های مهمی برداشته است، اما این اقدامات باعث کاهش خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان نشده است.

صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌ها در دفتر «نی»، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، امروز یکشنبه، 30 اکتوبر، در یک کنفرانس خبری گفت که از آغاز سال 2016 میلادی تاکنون 377 مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان ثبت شده و این آمار نشان می‌دهد که رقم خشونت‌ها در طول هشت سال گذشته برابر با آمار ده ماه اخیر بوده است. به گفته او، این خشونت‌ها مثل سابق از سوی گروه‌های تروریستی، افراد مربوط به دولت، زورمندان، افراد مسلح غیرمسوول و همچنین سکتور خصوصی اعمال شده است. آقای توحیدی در این کنفرانس خبری گفت: «در ده ماه اخیر برابر با هشت سال گذشته در برابر خبرنگاران خشونت اتفاق افتاده است. برای اولین بار در چهار ولایت تمامی خبرنگاران رسانه‌ها مورد تهدید قرار گرفته‌اند.»

صدیق‌الله توحیدی همچنین افزود که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های محلی در ولایات کندز، هملند، فراه و ارزگان مجبور به ترک وظایف و محلات کارشان شده‌اند. به گفته آقای توحیدی، زمانی که این شهرها مورد تهدیدهای جدی امنیتی قرار گرفتند، این خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی مجبور شده‌اند به صورت موقت وظایف و محلات کارشان را ترک کنند. وی تاکید کرد که در مجموع 292 خبرنگار و کارمند رسانه‌یی مجبور به ترک کار و محل وظایف شان شده‌اند و تعدادی از این افراد با بهبود وضعیت امنیتی دو باره به محلات کارشان برگشته‌اند.

مسوول دیده‌بان رسانه‌ها در دفتر «نی»، همچنین ابرازداشت که در سراسر افغانستان هشتاد و پنج مورد خشونت علیه خبرنگاران قبلا ثبت شده بود که سیزده مورد آن شامل قتل خبرنگاران است. صدیق‌الله توحیدی گفت: «در کل در ده ماه گذشته 377 مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است که این رقم معادل تعداد کل خشونت‌ها در هشت سال گذشته می‌باشد که آمار و ارقام آن در دفتر نی، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان ثبت است.»

مسوول دیده‌بان رسانه‌ها در دفتر «نی» همچنین گفت که طی پانزده سال اخیر در افغانستان به صورت متوسط سالانه چهل و هشت مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده اما آمارهای امسال تکان دهنده است.

وخامت وضعیت

 صدیق‌الله توحیدی در کنفرانس خبری امروزی خود وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها را در افغانستان روبه وخامت توصیف کرده و از جامعه جهانی و دولت افغانستان خواست تا در این باره توجه جدی تری داشته باشند. وی می‌گوید: «باوجود این که مقرره مصوونیت خبرنگاران از جانب شورای امنیت ملی،‌ حکومت و رییس جمهور پذیرفته شد و همچنین کمیته هماهنگی میان خبرنگاران، فدراسیون خبرنگاران و حکومت ایجاد شده و حکم تازه رییس جمهور در زمینه دسترسی به اطلاعات صادر شد، اما هیچ‌گاه در سال 2016 ما تاکنون شاهد کاهش خشونت در برابر خبرنگاران نبودیم. این به این معنی است که وضع خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان روز به روز در سال 2016 بدتر شده و خواستار توجه جدی در این زمینه از جانب دولت افغانستان و همچنان جامعه جهانی و کشورهای کمک کننده به افغانستان می‌باشد.»

در همین‌حال، احمدولی سرحدی مسوول باشگاه خبرنگاران در ولایت زابل، در جنوب افغانستان، از مسوولان اداره‌های محلی به عنوان عاملان اصلی خشونت‌ها علیه خبرنگاران یاد کرده می‌گوید که در ولایت زابل بیشترین خشونت‌ها توسط مسوولان محلی اعمال می‌شوند. آقای سرحدی در کنفرانس خبری امروزی گفت از زمانی که بسم‌الله افغان‌مل والی جدید زابل به کارش آغاز کرده است،‌ میزان خشونت‌ها علیه خبرنگاران در این ولایت افزایش چشم‌گیری داشته است. به گفته او، هر روز در این ولایت علیه خبرنگاران خشونت صورت می‌گیرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که یعقوب شرافت خبرنگار رادیو و تلویزیون ملی افغانستان به تاریخ شانزدهم اکتوبر در شهر قلات مرکز ولایت زابل توسط افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала