زنان دیپلومات صاحب انجمن شدند

© Photo / وزارت خارجهزنان دیپلومات صاحب انجمن شدند
زنان دیپلومات صاحب انجمن شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه افغانستان برای نخستین‌بار انجمن زنان دیپلومات را ایجاد کرده است.

این انجمن روز دوشنبه، 31 اکتوبر، در یک مراسم ویژه با حضور عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی و رولا غنی بانوی اول افغانستان و همچنین شماری از مقام‌های دیگر و دیپلومات‌های خارجی در کابل، توسط صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه این کشور افتتاح شد.

صلاح‌الدین ربانی هدف از ایجاد زنان دیپلومات را تقویت جایگاه و نقش زنان در ساختار سیاسی افغانستان و سیاست‌گذاری‌های خارجی این کشور عنوان کرده گفته که تقویت نقش زنان یکی از تعهدات مهم بین المللی افغانستان نیز به شمار می‌رود. وزیر امور خارجه افغانستان گفت: «هدف ما از کار برای دست یابی زنان به حقوق اساسی و ارتقای جایگاه شان در بدنه نظام سیاسی و اداری کشور، جلب همکاری‌های جهانی و نگاهِ پروژه‌ای به این مسأله نیست، بلکه در نگاه نظام سیاسی افغانستان به عنوان یک کشور اسلامی٬ ریشه عمیق در عقاید و باورهای دینی ما دارد.»

وزیر امور خارجه افغانستان همچنین افزود که تقویت و ارتقای جایگاه و نقش زنان یکی از اهداف توسعه‌یی پایدار سازمان ملل متحد نیز به شمار می‌رود و دولت افغانستان در راستای تساوی جنیستی متهد است. او گفت که تساوی جنیستی و تقویت جایگاه زنان به انکشاف و پیشرفت جوامع نیز کمک می‌کند. صلاح‌الدین ربانی گفت: «همه می‌دانیم که نیروی انسانی یک کشور و جامعه، یک اصل و مهم‌ترین سرمایه در جهان امروز برای رشد اقتصادی و توسعه پایدارِ آن کشور شمرده می‌شود است. جامعه و کشوری که می‌خواهد به رشد اقتصادی و توسعه پایدار دست یابد، اما سرمایه‌گذاری روی منابع انسانی‌اش از جمله نیم نفوسش را که زنان اند، فراموش می‌کند، در حقیقت درک درستی از توسعه ندارد و هرگز به آن دست نخواهد یافت.»

وزیر امور خارجه افغانستان تاکید کرد که انجمن زنان دیپلومات به دستگاه سیاست خارجی این کشور کمک خواهد کرد تا حضور زنان در این دستگاه از نگاه کمیت و کیفیت در تصمیم‌گیری‌ها بیشتر شود. او در عین‌حال افزود که زنان به ویژه خانم‌هایی که در دستگاه سیاست خارجی افغانستان کار می‌کنند تنها به مساله قایل شدن «تبعیض مثبت» در قوانین و لوایح دولتی برای فراهم‌سازی فرصت‌ها برای زنان اکتفا نکنند، زیرا به گفته او، این فرصت‌ها نمادین خواهد بود. صلاح‌الدین ربانی گفت که زنان باید از فرصت‌های بوجود آمده در جهت تقویت جایگاه و نقش خود در بخش‌های مدیریتی استفاده کنند. وی گفت: «من شخصا باور به حضور فعال و موثر زنان در دستگاه دیپلوماسی دارم و به آن متعهد هستم و بر اساس همین تعهد بود که بانو عادله راز را به عنوان معین اقتصادی وزارت امورخارجه، پیشنهاد نمودم و امروز در ترکیب هیات رهبری دستگاه دیپلوماسی کشور حضور فعال دارند.»

در حال حاضر چهار زن به عنوان سفیر در دستگاه دیپلوماسی افغانستان کار می‌کنند. این زنان مسوولیت سفارت‌های افغانستان را در کشورهای سویس، اندونزیا،‌ کانادا و ناروی به عهده دارند. همچنین چهار زن دیگر به عنوان وزیر در کابینه حکومت وحدت ملی فعالیت دارند. همین‌طور بیست و هفت درصد اعضای مجلس نمایندگان این کشور را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

فایده حضور زنان در دستگاه دیپلوماسی

وزیر امور خارجه در مراسم افتتاح انجمن زنان دیپلومات همچنین گفت که حضور زنان در دستگاه دیپلوماسی می‌تواند فوایدی زیادی داشته باشد از جمله این که جایگاه دولت افغانستان را در سطح جامعه جهانی و نظام بین‌الملل اعتبار بیشتری می‌بخشد. اما او گفت که افغانستان در حال حاضر در سطح جهان با وضعیت اسفار و خشونت‌زده زنان شناخته می‌شود. آقای ربانی می‌گوید: «همگی می‌دانیم که زنِ محکوم به خشونت و محروم از همه حقوق اساسی، کل تصویر زن افغانستان و همه‌ی حقیقت این جامعه نیست، بلکه بخشی از آن است. در گذشته نیز چنین بوده و هیچ‌گاهی این‌طور نبوده که همه مردان این جامعه به حقوق اساسی شان دسترسی داشتند، اما زنان از آن محروم بوده‌اند.»

در همین‌حال، عبدالله عبدالله و رولا غنی نیز از اقدام وزارت امور خارجه برای ایجاد انجمن زنان دیپلومات استقبال کرده می‌گویند که حکومت وحدت ملی به تقویت جایگاه و نقش زنان متعهد است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала