اشرف‌غنی: سقوط نظام و تقسیم افغانستان به دو جغرافیا اهداف دشمن بود

© Photo / ارگاشرف‌غنی: سقوط نظام و تقسیم افغانستان به دو جغرافیا اهداف دشمن بود
اشرف‌غنی: سقوط نظام و تقسیم افغانستان به دو جغرافیا اهداف دشمن بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، از سال 1394 خورشیدی به عنوان سال «بقا» نام برده می‌گوید که دشمنان مردم و دولت این کشور در جریان این سال سقوط دادن نظام و تقسیم افغانستان به دو جغرافیای سیاسی را به عنوان دو هدف استراژیک خود تعیین کرده بودند.

آقای غنی که روز سه‌شنبه، اول نوامبر، کنفرانس مشترک رهبران ارشد نهادهای امنیتی، جنرالان و فرماندهان قطعات نیروهای اردوی ملی، پولیس ملی، امنیت ملی و ماموریت حمایت قاطع سخن می‌گفت، افزود که در نتیجه فعالیت‌های نیروهای امنیتی افغانستان دشمنان این کشور نتوانستند تا به اهداف استراتژیک شان دست یابند. آقای غنی با ستایش از فعالیت‌های نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه با گروه‌های تروریستی در این کشور، گفت: «دشمن نتوانست دو اهداف استراتژیک خود را بدست بیآورد. این دو هدف چی بود؟ هدف اول شان سقوط نظام جمهوری اسلامی افغانستان بود و هدف دوم شان تقسیم این جغرافیای مقدس به دو جغرافیایی سیاسی بود. هدف شان این بود که حد اقل سه تا شش ولایت افغانستان را بالایش بیرق‌های دیگر را بلند کنند، اما ما به قوت توانستیم در این دو هدف آنها را ناکام بسازیم.»

اشرف‌غنی در این کنفرانس نیروهای امنیتی افغانستان را توانمند توصیف کرده گفت باوجودی که در سال 1394، زمانی که حکومت وحدت ملی تازه به کارش آغاز کرد، بیش از نود درصد از تحلیل‌گران داخلی و خارجی به این باور بودند که نیروهای امنیتی افغانستان توان مقابله بدون کمک نیروهای بین‌المللی با گروه‌های تروریستی را نخواهند داشت، اما این نیروها توانستند پیش‌بینی‌ها در باره احتمال سقوط دولت افغانستان را غلط ثابت سازند. او تاکید کرد باوجود که 130 هزار نیروی بین‌‌المللی مهجز به تجهیزات پیشرفته و مدرن افغانستان را ترک کردند و گروه‌های تروریستی نیز برنامه‌ها و اهداف کلانی را برای شان تعیین کرده بودند،‌ اما نیروهای امنیتی افغانستان توانستند با مبارزه خود گروه‌های تروریستی و حامیان منطقه‌ای شان را در انزوا قرار داده و حمایت بی سابقه بین‌المللی را بدست آوردند. اشرف‌غنی افزود در صورتی که نیروهای امنیتی افغانستان مبارزه شجاعانه نمی‌داشتند، جامعه جهانی حاضر نمی‌شد تا در کنفرانس‌های بین‌المللی وارسا و بروکسل تعهدهای جدید مالی برای حمایت از نیروهای امنیتی و برنامه های انکشافی افغانستان ارایه کند.

کمک‌ هلی‌کوپترهای هند به وضعیت

اشرف‌غنی همچنین در این کنفرانس افزود که دولت افغانستان در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی با چالش‌ها و مشکلات زیادی نیز مواجه بوده است. به گفته‌ی او، این مشکلات باعث شد تا نیروهای هوایی از هلی‌کوپترهای ترانسپورتی «میم17» به عنوان هلی‌کوپترهای جنگی استفاده کنند. رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که دولت هند با تحویل دادن سه فروند هلی‌کوپتر به دولت افغانستان، به کنترول وضعیت امنیتی کمک کرد. آقای گفت: «در سال ۱۳۹۴ مجبور شدیم که هلی‌کوپترهای میم ۱۷ ترانسپورتی را به هلیکوپترهای جنگی بدل کنیم. اگر سه فروند هلی‌کوپتر ۳۵ Mاز هندوستان به وقت نمی‌آمد، شاید وضعیت بدتر می‌شد، اما در سال ۱۳۹۵ شما بعد از ۴۰ سال شاهد این شدید که قوای هوایی جدید افغانستان در حال ایجاد است و این امکان این را فراهم کرد که تصمیم گیری شما در قسمت کمک هوایی به تصمیم گیری داخلی مبدل شود و هنوز هم حمایت "آر.‌اس" به کار است اما نقاط بنیادی مانده است.»

رییس جمهور افغانستان از ناتوانی نیروهای پولیس در حفظ امنیت ولسوالی‌ها، بلند بودن رقم تلفات نیروهای امنیتی، گرفتن برخی از تجهیزات و تسلیحات نیروهای توسط طالبان از دیگر مشکلات در جریان سال گذشته و جاری خورشیدی یاد کرد.

اشرف‌غنی در سخنرانی خود در میان مقام‌های ارشد امنیتی و فرماندهان نیروهای امنیتی افغانستان، همچنین گفت که نیروهای امنیتی این کشور در سال جاری خورشیدی نیز حالت دفاعی داشته‌اند. او گفت که این نیروها باید از حالت دفاعی خارج شده و باید تحرک بنیادی داشته باشند. آقای غنی افزود که دولت افغانستان تصمیم دارد تا سال 1398، یعنی سه سال آینده، زمینه پیروزی نیروهای امنیتی را بر گروه‌های تروریستی در این کشور مساعد سازد. او گفت: «سال ۱۳۹۶ باید چه باشد؟ تحرک بنیادی، و تا ۱۳۹۸ هدف ما چیست؟ ایجاد شرایط پیروزی، ایجاد شرایط تحکیم. این را بخاطری گفته می‌توانیم که باید هدفمند باشیم و در این چارچوب است که کنفرانس بسیار مهم شما و اجد اهمیت بسیار خاص می‌شود.»

او در عین‌حال تاکید کرد که طی چهار سال آینده در بخش نیروهای امنیتی افغانستان اقداماتی صورت خواهد گرفت که تا چهل سال آینده این اقدامات کافی باشد. او در عین‌حال هشدار داد که در سه هفته آینده افغانستان با دشواری‌های بیشتری به همراه خواهد بود زیرا به گفته آقای غنی، جنگ جاری در این کشور از حالت اعلام ناشده به جنگ اعلام شده مبدل شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала