اگر می خواهید روسیه قدیم را ببینید به شهر نوگراد بروید

© Fotolia / pavalenaنقشه فدراسیون روسیه
نقشه فدراسیون روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شهر زیبا و تاریخی نوگراد روسیه

تاریخ شهر نوگراد از سال ۸۵۹ ثبت گردیده. اما در اصل این شهر به مراتب قدامت دیرینه تر دارد. ٬ منشه نام آن نیز معلوم نیست٬ اگر چه قسمی که از نامش پیداست٬ نوگراد یعنی شهر نو که باید یا در پهلوی و یا هم به عوض شهر کهنه بنا یافته باشد. این شهر در زمان تاسیس اش حیثیت پایتخت را داشت ، در آنزمان در اجلاس عمومی نوگراد (همانند لویه جرگه معمول در کشور ما) مسایل عمده را تصویب می نموند ،از قبیل: تصامیم درمورد اعلان جنگ و معاهدات صلح ٬ تصویب و یا لغوه قوانین در مورد تأمین مناسبات و یا هم لغوه مناسبات با شهر ها و ممالک دیگر. در آنزمان مهمترین همتا های اقتصادی نوگراد را مناطق شمال المان تشکیل می داد که تمامی تجارت را در ساحه بالتیک و سایر ابحار شمالی در انحصار خود داشتند٬ بدین ترتیب در قرن وسطی نوگراد ایالات روس را با اروپاارتباط می داد. نوگراد حیثیت خود را منحیث شهر دموکراتیک و شگوفان وقتی از دست داد که بعد از جنگهای سال ۱۴۷۷-۱۴۷۸ با قوای حکمرانان مسکو، تحت تاثیر حاکمیت مسکو درآمد. باید یاد آور شد که تا قرن ۱۵ سرزمین های روس به حکمرانان محلی تعلق داشتند. اگر چه بعد از قرن ۱۵ نوگراد استقلال خود را از دست داد٬ اما موقف خود را منحیث مرکز کسب و تجارت خارجی حفظ نمود. کما فی سابق آز آینطریق تجارت روس با شهر های بالتیک و اسکاندویا صورت میگرفت ٬ نوگراد با چنین موقف اساسی اش رشد می نمود ٬ مساکن جدید ٬ ادارات و مراکز تجارتی آباد گردید٬ خلاصه بعد از یکجا شدن با مسکو، با گذشت اندک زمانی گویا دوباره از خاک برخواست ، به شگوفایی خود افزود و دوباره به استقلال خود دست یافت. اما چون شاه روس ایوان گروزنه معتقد بود که به هر قیمت ایکه تمام شود مسکو باید پایتخت حکومت مرکزی روس باشد. به همین خاطر در سال ۱۵۷۰ قوای وی به دیوار های کرملن نوگراد رسیدند و شهر را مورد عمله قرار دادند. شهر قوت خود را از دست داد، تا که در سال ۱۶۱۱- ۱۶۱۷ قوای سویدن شهر را تحت تصرف خود در آورد. با وجود آن هم به مرور زمان نوگراد آهسته آهسته دوباره اعمار گردید و اهمیت دفاعی خود را در مقابل تهاجم سویدن اختیار نمود. در قرن ۱۹ بعد از انقلاب اکتبر چهره شهر نوگراد تغییرات بنیادی نمود و در سال ۱۹۴۱ فاشیست های هتلری این شهر را در تصرف خود درآودند٬ تا سال ۱۹۴۴ نوگراد به خط جنگ مبدل گردید. در موقع آمدن قوای سرخ شهر بسیار تخریب گردیده بود ٬ بسیاری آبدات تاریخی صدمه دیدند ٬ مربوطات شهر٬ منازل رهایشی٬ فابریکات و تولیدات همه و همه اعمار مجدد گردیدند.
نوگراد کبیر در عصر حاضر: بعد از سال ۱۹۱۹ این شهر به مرکزاقتصاد و توریزم مبدل گردید. در سال ۱۹۹۲ ۳۷ بنا های قدیمی این شهر که از اهمیت بزرگ کلتوری برخوردار بودند٬ تحت قیمومیت یونسکو قرارگرفت. از همین زمان شبکه های شهری رشد بسیج نمود ٬ کار در عرصه های اعمار مجدد آبدات تاریخی، تعمیرات ومنازل شهر به سرعت پیش رفت. توریزم در اقتصاداین شهر از اهمیت بسزای برخورددار است که امروز از بهترین شهر های روسیه محسوب می گردد. نوگراد سه بار لقب «بهترین شهر فدراسیون روسیه را در عرصه اقتصاد و سرمایه» بدست آورده این شهرازلحاظ تولیدات صنعتی بزرگ و متوسط سریعآ در حال رشد است. از لحاظ جغرافیایی نوگراد ۱۸۰ کیلو متر از پترزبورگ و ۵۲۴ کیلو متر از مسکو فاصله دارد. هوای بسیار مرطوب دارد ٬ تابستان اش ملایم و زمستان اش پربرف است.
قابل یاد آوری است که از ماه مای در نوگراد همانند سایر شهر های شمال غرب روسیه موسم «شب های سفید» آغاز می گردد.
هوتل ها و مهمانخانه های شهر: توریزم در این اواخردر نوگراد از برکت تاریخ کهن خود و تعداد زیادی اعمارات تاریخی اش رونق گرفته ٬ در این شهر۴۰هوتل مجلل موجود است که اکثرآ در مرکز تاریخی شهر موقعیت دارند٬ هوتل های ارزان نیز به تعداد زیاد اعمار گردیده که از ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ افغانی در شبانه روز قیمت دارند.
معمول است که می گویند اگر می خواهید روسیه قدیم را ببینید به شهر نوگراد بروید٬ از لحاظ تعداد ابدات یادگاری تاریخی و تابلو های رسامی شده قدیمی، این شهر نظیر خود را در روسیه ندارد. تمامی شهر همانند موزیم بزرگ است که ساختمان های آن از زمان های بسیار قدیم به میراث مانده. قصر کرملن نوگراد از مهمترین آبدات شهر شناخته شده که در آن تعدادی از کلیسا های قدیم روس موقعیت دارند. در کرملن در مجموع ۵۰ آبدات تاریخی گنجانیده شده. دیوار های کرملن نوگراد در سال ۱۰۴۴ بنا یافته ٬ امروز ۹ منار آن سلامت باقی مانده که از این منار ها میتوان تمامی زیبایی شهر را تماشا نمود. در خود مرکز کرملن مناریادگاری « هزار سالگی روسیه» قرار دارد که در سال ۱۸۶۲ به این مناسبت افتتاح گردیده بود. در اطراف ای منار مجسمه های بزرگ شاه هان کبیرروس نقش گردیده در قسمت تهداب این منار ۱۰۹ مجسمه های نسبتآ کوچکتر از ارکین دولتی ٬ دانشمندان ٬هنرمندان ٬ نویسندگان و افسران نامور روس تراش گردیده٬ که عظمت این منار با نقش نشان های دولتی هر زمان و مجسمه های اطراف آن انسان را به تعجب می آورد. این منار یادگاری حکایت از ده قرن تاریخ روس را با قهرمانان هر دوره آن می کند. از محله های قابل توجه در نوگراد که شکل موزیم را در فضای آزاد بخود گرفته ٬ می توان از ساختمان های چوبی نام برد ٬ که مرکب از کلسیا های و خانه های نشیمن کوچک است. این همه در جزایر و دامنه های سر سبز دریا ها بنا یافته اند٬ گشت و گذار در این محوطه ها تاریخ چندین قرنه روس را پیش چشمان انسان زنده می سازد،وقتی از این موزیم می برآید، داخل منطقه دیگری شهر می شوید که حکایت از همان آغاز بناهای بازار قدیمی دورانهای تاسیس و شگوفایی این شهر را می کند٬ که در آنرمانها تجاران اموال خود را از بازار های اروپا به این بازار به فروش می گذاشتند.
دوستان ٬ هنگام گشت و گذار به شهر و اطراف آن درهرکوچه و پس کوچه آن به کلیسا های متزیین و ابدات تاریخی بی شماری برمی خورید که اکثرآ از آنها از چوب بنا یافته و نقش و نانگار هر یک از آنها انسان را به حیرت می آورد. معماران آن دورانها با چقدر صبر و حوصله از نسل به نسل این میراث را نگاه داشته اند و نسل های نو با پیروی از پدران خود کارنامه و شهکاری های معماری های شان را تکمیل نموده اند که تا به امروز همواره ترمیم قرار میگیرند و به شکل اولیه آنها سلامت باقی مانده. در این شهر می توان تحفه های که کاپی آثار قرن وسطی را خریداری نمود از قبیل: گوشواره ٬ دست بند ٬ لاکت گردن. همه همانند آنهای اند که شادخت ها و ملکه های آنزمان می پوشیدند. این اجناس فکر می کنم بهترین تحفه هایست که می توان برای دختران و خانم ها تادیه نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала