"به سوی افغانستان عاری از فساد اداری و خشونت علیه زنان"

© AP Photo / Rahmat GulAfghan President Ashraf Ghani
Afghan President Ashraf Ghani - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیانیه های رییس جمهور ولوی څارنوال هم امیدوارکننده وهم مأیوس کننده بودند

 
وعده های لوی څارنوال محمد فرید حمیدی نویدی است به مردم افغانستان که به گفته خودش با دستان فولادین، حاکمیت قانون، حق و دفاع از حقوق و آزادی‌های مردم، تأمین خواهد شد. مأیوس کننده به خاطری بود که دوسال از حکومت وحدت ملی می گذرد و اشرف غنی دراولین نشست خود با حقوق دانان کشور درارگ ریاست جمهوری ازهمان مواردی حرف زد که امروز به آنها تاکید نمود، یعنی وعده های که دوسال پیش داده بود، امروز هم همان وعده ها را تکرار نمود وخواهان هیچ نوع گذارشی ازاجراعات مواد مندرج درکنفرانس های قبلی از لوی څارنوال نشد.
حمیدی صاحب درست می داند که هنوزهم افغانستان سومین کشور قانون‌شکن جهان خوانده شده.
با گذشت دو سال از حکومت وحدت ملی باز هم لوی څارنوال کشور که مدت شش ماه از دوره خدمت اش میگذرد ، اولین پیام صریح خود را به مردم افغانستان و څارنوالان کشورابراز میدارد:" از این به بعد تحمل ما در برابر فساد صفر است". اما واضع نساخت که تا بحال تحمل شان به کدام حد ودرجه بوده که ازین نشست به بعد به صفر تقرب کرد.
وی وعده نمود که ان‌شاالله در هفته آینده اولین محکمه عادلانه، منصفانه و شفاف قضایای سنگین فساد اداری در مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم سنگین و فساد اداری دایر می‌شود واولین قضیه از یکی از څارنوالان عالی‌رتبه خواهد بود. یعنی بیان می دارد که کاررا ازارگان خود شروع میکند ، که اگرواقعا چنین باشد، قدم بسیارمثبت ونیک است.
حمیدی صاحب بازهم می گوید ازاین به بعد تمام څارنوالان ما وظیفه دارند که به صورت نظام‌مند نام و شهرت هر کسی را که در هرمرحله می‌خواهند مداخله و اعمال نفوذ نماید، عدالت را از مجرایش منحرف سازد، افشا نمایند تا دولت افغانستان ثابت بسازد که جلو قانون‌شکنی و بحران حاکمیت قانون را می‌گیرد. اینکه چرا از این تاریخ به بعد و نه تا به حال چنین اقدامات نیک صورت گرفته، وی گذارش ای را اراهه ننمود.
حمیدی با تأکید بر اینکه اساس همه چیز عدالت است، باز هم وعده میدهد که میخواهد ظرفیت‌سازی را در اداره لوی څارنوالی بازنگری کند تا څارنوالان مستقلانه بیاندیشند، اجرائات کنند و تصمیم بگیرند و با عزت و کرامت با مردم برخورد نمایند. یعنی تا به حال چنین نبوده وبازهم ازین به بعد.
سخنان رییس جمهور اشرف غنی هم بسیار قابل دقت و بررسی بود. رئیس‌جمهوراشرف غنی تحولات به میان آمده در اداره لوی څارنوالی را امیدوارکننده و نویدبخش خوانده گفت که گام‌های محسوس برای مبارزه با فساد برداشته شده است، و اصلاحاتی که به اجرا گذاشته شده موجب دلگرمی و امیدواری مردم، حکومت و نیزجامعه جهانی شده است، اما نه لوی څارنوالی ونه هم رییس جمهورازاصلاحات و تحولات بنیادی نام بردند.
در مورد این کنفرانس دوکتورسمیع الله پویا مصاحبه دارد با کاندیداکادمیسن دوکتورکبیررنجبر. درذیل کلیک کنید و بشنوید:



این وعده ها یک واقعیت را روشن می کند که تا به حال هیچ تدابیرعملی درعرصه های نامبرده صورت نگرفته و خود حرف های لوی څارنوال و رییس جمهور ثابت میکند که اصلآ آمادگی قبلی ازبرگذاری کنفرانس وجود نداشته، اگر واقعا څارنوالی با یک آمادگی قبلی به کنفرانس می آمد حداقل در چند روز پیش از کنفرانس تدابیرعملی را روی دست می گرفت و گذارش نمی داد که ازین به بعد، بلکه از اجراعات مشخص در موارد متذکره حرف می زد.
اصلآ حرف در این است که جامعه جهانی کمک های خود را منحصر به عملکرد های مشخص حکومت در موارد مشخص نموده اند که یکی از این موارد هم قسمی که از عنوان کنفرانس پیداست "به سوی افغانستان عاری از فساد اداری و خشونت علیه زنان" باید حاکمیت درعرصه گذارش بدهد وچنان چه دیده شد، اراکین از کشور های دونر نیزبه این مقصد درکارکنفرانس اشتراک نموده بودند. اینکه جامعه جهانی چه برداشت ای ازاین کنفرانس داشتند، زمان نشان میدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала