احدی: حکومت‌داری با دوام بحران روبروست

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: انورالحق احدی وزیر پیشین مالیه، رهبر ایتلاف سیاسی «جبهه ملی نوین افغانستان» و از متحدان کلیدی اشرف‌غنی رییس جمهور این کشور در زمان انتخابات جنجالی سال 2014 میلادی، می‌گوید که حکومت‌داری طی دو سال گذشته با بحران روبرو بوده است.

آقای احدی که امروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، با اشاره به بروز تنش‌های جدید سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی،‌ از جمله اشرف‌غنی رییس جمهور، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و احمدضیا مسعود نماینده فوق‌العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، گفت که این تنش‌ها و صفحه جدیدی از «رسوایی» حکومت وحدت ملی را باز کرد.

انورالحق‌ احدی در این کنفرانس خبری گفت که اختلافات و تنش‌های اخیر میان رهبران حکومت وحدت ملی بیشتر ناشی از تناقض در ساختار این حکومت می‌شود. وی افزود: «باوجود آنکه اختلافات درونی بعد شخصیتی هم دارد، ولی به عقیده جبهه ملی نوین افغانستان، این اختلافات تا حد زیادی نتیجه‌ی تناقضات ساختاری حکومت وحدت ملی است. ایجاد ریاست اجراییه خارج از چوکات قانون اساسی نقش معاون اول را در ساختار حکومت فوق‌العاده ضعیف می‌سازد. علاوه براین چون صلاحیت‌های رییس اجراییه به شکل قانونی تعریف نشده است، امکان بروز اختلافات بین مقام‌های ریاست جمهوری، معاونیت اول ریاست جمهوری و ریاست اجراییه فوق‌العاده زیاد است. بنا حل این اختلافات بین این مقام‌ها به سطح شخصی بدون رفع تناقضات ساختاری حکومت ضمانت روابط آرام را در آینده کرده نمی‌تواند.»

انورالحق احدی همچنین تاکید کرد در صورتی که رهبران حکومت وحدت ملی اختلافات شان را حل کنند، پس از مدت کوتاه دو باره دچار اختلافات شدید خواهند شد. وی رفع اختلافات میان رهبران حکومتی را ضروری پنداشته اما گفت که برای حل آن باید انتخابات قبل از وقت برگزار شود. او گفت: «حکومت فعلی از مشروعیت برخوردار نیست و مشکلات مردم را حل کرده نمی‌تواند. فاصله مردم با حکومت در دو سال گذشته به صورت دوام‌دار زیاد شده است. به عقیده جبهه ملی نوین حل اختلافات شخصی میان رهبران حکومت کافی نیست. حل دوام‌دار بحران خواهان حکومت مشروعی است که از ظرفیت مسلکی بلندی برخوردار باشد.»

انورالحق احدی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری به نفع اشرف‌غنی کار می‌کرد، در کنفرانس خبری روز پنجشنبه گفت که وضعیت امنیتی نیز پس از روی‌کار آمدن حکومت وحدت ملی خراب‌تر شده است. وی تاکید کرد که توجیهه حکومت از وضعیت خراب امنیتی باعث قناعت مردم نشده و اظهارات رییس جمهور مبنی‌بر جنگ اعلام شده در افغانستان مبهم و قابل تشویش است. وی تاکید کرد که یگانه راه مشروع برای بیرون رفت از بحران موجود در افغانستان، برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала