میراث سیاسی باراک اوباما

© REUTERS / Yuri Gripas Президент США Барак Обама с супругой Мишель во время чтения книги "Там, где живут чудовища" в Вашингтоне
Президент США Барак Обама с супругой Мишель во время чтения книги Там, где живут чудовища в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
او با فخرفروشی گفت: سیاست خارجی ما هر چقدر که ناقص باشد و هر چقدر که نقطه کور داشته باشد، باز هم ما کشوری هستیم که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا در مصاحبه با برنامه "بیل ماهر" بر میراث سیاسی دوران ریاستش و نیز مشکلات داخلی تمرکز کرد اما او همچنین به این نکته اشاره کرد که چرا امریکا به ارتشی با هزینه بیش از ۶۰۰ میلیارد دالر در سال نیاز دارد.

From WikiLeaks With Love? - اسپوتنیک افغانستان
ویکی لیکس 8000 نامه کمیته ملی حزب دموکرات امریکا را منتشر کرد

اوباما به عنوان نمونه با اشاره به رهبر کوریای شمالی و برنامه تسلیحات هسته‌ای آن گفت: امریکا قدرتمندترین ارتش روی زمین را دارد که به ما در بررسی انگیزه‌های بد دیگران یاری می‌رساند.

رئیس‌جمهوری امریکا گفت، کشورش یک تمایل طبیعی به مداخله در سطح جهانی دارد؛ گرچه گاهی اوقات اوضاع از کنترل خارج می‌شود.

کشته شدن روزانه بیش از 70 فرد ملکی در اثر حملات هوایی امریکا در موصل - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن روزانه بیش از 70 فرد ملکی در اثر حملات هوایی امریکا در موصل

او افزود: اتفاقات بدی در سراسر جهان رخ می دهد و ما به صورت طبیعی تمایل داریم که کاری انجام دهیم. زمان‌هایی هست که مداخله ما تغییراتی ایجاد می‌کند اما زمان‌های بسیاری هم هست که وقتی مداخله می‌کنیم، تبعات ناخواسته به مشکلات می‌افزاید. و به گمان من، بررسی این مساله که مداخله چه زمانی پاسخ می‌دهد، بزرگترین چالش ریاست جمهوری من بوده است.

اوباما به این مساله که کدام یک از مداخله‌های امریکا تبعات ناخواسته داشته، اشاره‌ای نکرد اما اولین مساله‌ای که به یاد می‌آید مداخله در بمباران لیبی در سال ۲۰۱۱ است که به سقوط معمر قذافی ختم شد. اوباما در مصاحبه‌های قبلی هم گفته بود از اینکه برنامه‌ای برای بعد از سقوط قذافی برای لیبی در نظر نگرفته بودند، متاسف است.

در امریکا دوره آموزش آماده‌گی برای سقوط شهاب سنگ به زمین شروع شد - اسپوتنیک افغانستان
در امریکا دوره آموزش آماده‌گی برای سقوط شهاب سنگ به زمین شروع شد

با این حال رئیس‌جمهوری امریکا هنوز هم معتقد است که ایالات متحده و ارتش آن باید به ایفای نقش مهم در جهان ادامه دهند. او با فخرفروشی گفت: سیاست خارجی ما هر چقدر که ناقص باشد و هر چقدر که نقطه کور داشته باشد، باز هم ما کشوری هستیم که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در امریکا دوره آموزش آماده‌گی برای سقوط شهاب سنگ به زمین شروع شد - اسپوتنیک افغانستان
در امریکا دوره آموزش آماده‌گی برای سقوط شهاب سنگ به زمین شروع شد

او در توضیح سخنانش گفت که ارتش آمریکا در برنامه‌های امداد و نجات بلایای طبیعی مشارکت فعال دارد و به عنوان نمونه به انتشار ویروس ایبولا در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد. به گفته او، پنتاگون زیرساخت‌هایی برای پاسخگویی سریع دارد و گاها می‌تواند پیش از هر نهاد دیگری وارد عمل شود. با این حال اوباما گفت که "نقش مهم امریکا" می‌تواند فراتر از حضور ارتش امریکا باشد.

اوباما که دیگر فاصله چندانی با پایان دوره ریاست جمهوری‌اش ندارد، گفت: تا به حال نشده است که ما به نشست‌های بین‌المللی برویم و نتیجه‌ای حاصل نشود. سایر کشورها یا ظرفیت حل مشکل را ندارند و یا تمایلی به انجام این کار نمی‌بینند. زمانی که یک مشت دولت‌های خودکامه و یک انگیزه استبدادی خزنده آن بیرون دارید، ما کسی هستیم که مقاومت می‌کنیم و به حبس روزنامه‌نگاران و کشتن فعالان حقوق بشر اعتراض می‌کنیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که مردم فقیر غذا دریافت می‌کنند و با بحران‌های بهداشتی مبارزه می‌کنیم.

موادمخدر - اسپوتنیک افغانستان
خرید و فروش آزاد مواد مخدر در امریکا

با این حال اوباما در سخنانش اشاره‌ای نکرد که امریکا چگونه با موفقیت در حال عقب‌راندن موج فشار ترکیه برای بازداشت روزنامه‌نگاران و یا به عنوان مثال توقف اعدام فعالان حقوق بشر در عربستان است. او تنها تاکید کرد که جهان به نفوذ آمریکا "نیاز" دارد.

اوباما گفت: ارزش‌ها و ایده‌های ما واقعا مهم است. ما کارهای خوبی در سراسر جهان انجام دادیم. کارهایی هست که ما انجام دادیم که بی‌اثر و یا ناقص بوده است اما با این حال چیزهایی زیادی برای افتخار کردن به آن داریم.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала