اشرف‌غنی به آدم‌های معتبر کابل: همت ندارید که کوچه‌های تان را قیر کنید

© Photo / ارگ اشرف‌غنی به آدم‌های معتبر کابل: همت ندارید که کوچه‌های تان را قیر کنید
اشرف‌غنی به آدم‌های معتبر کابل: همت ندارید که کوچه‌های تان را قیر کنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، از باشندگان مناطق پلان شده شهر کابل به عنوان آدم‌های «معتبرترین‌های» کابل یاد کرده و از آنان پرسید که آیا همت آن را ندارند تا کوچه‌ها و سرک‌های شان را قیر ریزی کنند.

آقای غنی که امروز دوشنبه، در سومین کنفرانس ملی شهری در جمعی از مسوولان شهری در ارگ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، گفت که باشندگان مناطق پلان شده شهر کابل همت آن را ندارند تا کوچه‌های شان را مصوون سازند. اشرف‌غنی می‌گوید: «گلایه من از معتبرترین مردم کابل است. گلایه من از کسانی نیست که سر کوه‌ها نشسته‌اند. گلایه من از وزیر اکبرخان، شهرنو، کارته سه، کارته چهار و خیرخانه است. چرا؟ خانه‌ی هرکدام تان به صدها هزار دالر و بعضی‌های شان به میلیون‌ها دالر ارزش دارد،‌ اما این‌قدر همت ندارید که سرک‌های تان را قیر کنید؟ این‌قدر همت ندارید که مصوونیت کوچه‌های تان را بگیرید؟»

اشرف‌غنی در این کنفرانس افزود که کسانی که در مناطق پلان شده شهر کابل زندگی دارند،‌ مصرف روزانه محافظان‌شان می‌تواند سرک‌های خانه‌های شان را قیر ریزی کند. وی گفت: «روزانه به بادی‌گاردهای تان چیزی می‌دهید که کل سرک‌های تان را قیرریزی کرده می‌تواند. اگر از برکت این خاک در پانزده سال صاحب هرچیز شدید، ضرورت این است که طبق اصول اسلامی یک کمی صدقه هم بدهید. چیز دیگر هم کار نداریم تنها مالیه، قیمت صفایی، قیمت کرایه، قیمت فروش را طبق اسناد شرعی و اصولی بدهید. از همکاران بین‌المللی هم خواهش دارم که لطفا در این فساد شریک نباشند.»

فقر فکری در سکتور شهری

اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان در سومین کنفرانس شهری همچنین وضعیت موجود شهر کابل را تاسف‌آور توصیف کرده گفت که این وضعیت بدلیل «فقر فکری» در سکتور شهری بوجود آمده است. او تاکید کرد زمانی که شعرای زبان های مختلف در اشعارشان شهر کابل را توصیف می‌کردند،‌ اما شاعران امروز از دردهای کابل می‌سرایند. وی گفت: «واقعا حالت فعلی کابل تاسف‌آور است. دیدگاه ما چیست؟ بسیار ساده است. ما می‌خواهیم مثل دوران بابر شعرای مختلف زبان‌‌های مختلف ملی ما در وصف کابل شعر بگویند نه این که درد کابل را به شعر بیاورند. کابل، پایتخت افغانستان امروز سرش اجماع است و باید یک شهر آبرومند و متحرک باشد. برنامه‌هایش در حال ایجاد است.» آقای غنی افزود: «برای تحرک سکتور شهری، شما ضرورت به پول خارجی ندارید. این مساله اساسی است. فقر فکری را در سکتور شهری باید از سر دور کنیم. سکتور شهری سر طلا نشسته که خیال می‌کند این مس بی‌قیمت است. چرا؟ چون خیال می‌کند که استفاده زمین به شکل اساسی محور اساسی مصوونیت و رفاه مردم ما شده می‌تواند.»

رییس جمهور افغانستان افزود که برنامه‌های مشخصی برای بهبود وضعیت در شهر کابل رویدست گرفته شده است. به گفته او،‌ تامین آب آشامیدنی و رفع مشکل زباله‌ها در این شهر از جمله برنامه‌هایی است که در گام نخست روی آن توجه خواهد شد.

اشرف‌غنی گفت که حکومت افغانستان با ایجاد نیروی کاری توانسته است نزدیک به شصت‌هزار تن زباله را از داخل شهر کابل خارج کند،‌ اما این زباله‌ها در بیرون از شهر خطر جدی را بر آب‌های زیر زمینی شهر کابل متوجه کرده است. او تاکید کرد که دولت در نظر دارد تا با تصفیه زباله‌ها نزدیک به بیست و پنج میگاوات برق تولید کند.

رییس جمهور افغانستان از انتصاب بیست شهردار جدید نیز خبر داد و گفت که با انتصاب‌های جدید عواید شهرداری‌ها نزدیک به دوصد میلیون افغانی افزایش یافته است. وی تاکید کرد که یکی از مشکلات عمده در سکتور شهری نبود یک پالیسی مشخص برای رشد و انکشاف بوده است.

رییس جمهور افغانستان از برنامه انتقال نزدیک به نود درصد از ادارات دولتی از مرکز شهر کابل به ساحه دارالامان خبر داد و گفت که انتقال ادارات از برنامه‌های امان‌الله خان شاه سابق افغانستان بود. به گفته او، این بخش ناتمام تاریخ افغانستان تمام خواهد شد.

اشرف‌غنی گفت که سکتور خصوصی نیز در بهبود وضعیت شهرها ناکام بوده است. به گفته او، ساختمان‌هایی که تاکنون توسط سکتور خصوصی ساخته شده فاقد مقاومت و معیارهای لازم است. آقای غنی می‌گوید که بیشتر ساختمان‌هایی که توسط سکتور خصوصی اعمار شده، بیشتر از یک بار توان مقاومت در برابر زلزله ندارد.

در همین‌حال، سیدسعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان، می‌‌گوید که عدم توازن میان نفوس شهرها و روستاها، روی آوردن بیشتر مردم به شهرهای و به ویژه عودت‌کنندگان، اعمار ساختمان‌های خودسرانه، کمبود خانه های مسکونی، وجود فقر، عدم رعایت قوانین شهری، نبود زیربناها و بی‌توجهی به محیط زیست از مشکلات عمده‌ی شهرهای افغانستان به شمار می‌رود. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала