غنی: برای سال آینده امکانات مالی بیشتری داریم

© Sputnik / Ramil Sadikov /  مراجعه به بانک تصاویر اشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، می‌گوید که برای سال مالی آینده امکانات بیشتری وجود دارد اما برای مصرف معقول بودجه و ارایه خدمات، به اصلاحات اساسی نیاز است.

اشرف‌غنی که شام روز گذشته با اعضای مجلس سنا در ارگ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، افزود که دولت افغانستان برخلاف سال‌های گذشته،‌ برای سال مالی آینده امکانات مالی بیشتری در اختیار دارد اما نهادهای سکتوری باید از این امکانات به منظور ارایه خدمات بهتر استفاده موثر نمایند.

اشرف‌غنی گفت که روند پرداخت بودجه برای وزارت‌خانه‌ها آسان و سریع شده و پول مورد نیاز برای پیش‌برد کار وزارت‌خانه‌ها موجود است. او تاکید کرد که وزرا پس از این نباید نبود پول را بهانه قرار دهند. رییس جمهور غنی می‌گوید: «وزرا باید به شما پاسخگو باشند که چرا نتوانسته‌اند بودجه تعیین‌شده را به‌شکل معقول و مشروع آن به‌مصرف برسانند.» وی در عین‌حال گفت: «این را باید اعتراف کنیم که وزارت‌ها ظرفیت مشروع و معقول مصرف بودجه را ندارند.»

رییس جمهور افغانستان می‌گوید که پانزده درصد شهروندان این کشور شب‌ها گرسنه خواب می‌کنند و نزدیک به سی و هشت درصد دیگر این شهروندان مصوونیت غذایی ندارند. اشرف‌غنی گفت که در چنین حالتی مصرفف نکردن معقول بودجه نه تنها بی‌کفایتی بلکه گناه شمرده می‌شود.

رییس جمهور غنی بر تفکیک پروژه‌های انکشافی که توسط وزارت‌خانه‌ها تطبیق می‌شود نیز تاکید کرده می‌گوید که اکثر وزارت‌خانه‌های سکتوری تاکنون تقسیم اوقات تطبیق پروژه‌ها و ظرفیت مدیریت مشاوران خارجی را ندارند. وی از اعضای مجلس سنا خواست تا وزارت‌خانه‌هایی را که بودجه شان را نتوانند مصرف کنند، تحت فشار قرار داده و بودجه انکشافی شان را بکاهند. به گفته او، برخی از وزارت‌خانه‌ها بجای این که به مسوولیت‌های اصلی خود رسیدگی کنند،‌ مصروف کار ساختمانی هستند. آقای غنی پیشنهاد کرده که برای امور ساختمانی باید یک واحد اداری تحت نظارت وزارت امورشهرسازی ایجاد شده تا همه ساختمان‌های دولتی به‌شکل اساس آن اعمار شوند.

رییس جمهور افغانستان همچنین از نهایی شدن کار ترتیب نقشه ولسوالی‌ها خبر داد و گفت به زودی کار اجرای آن آغاز می‌شود. به گفته او، برای ادارات دولتی در ولسوالی‌ها نیز ساختمان‌های مورد نیاز اعمار می‌شود. اشرف‌غنی در نشست مشورتی با اعضای مجلس سنا تاکید کرد که روند ساخت خیابان‌ها، خط‌ آهن و فایبرنوری نیز باید به واحد اداری سپرده شود تا این روند به‌شکل اساسی مورد اجرا قرار گیرد.

رییس جمهور افغانستان در نشست شام روز گذشته به اجرای تعهدات دولت به مردم و جامعه‌ جهانی تاکید کرده می‌گوید که حکومت باید در برابر ملت پاسخ‌گو باشد. اشرف‌غنی گفت که خانواده‌‌ها و افراد فقیر، بیوه‌ها، خانواده‌های شهدا و تمام مردم از دولت جواب می‌خواهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала