سیاسیون افغانستان در جستحوی مکان مناسب برای گفت‌وگو‌با طالبان

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaFormer Taliban fighters look on as they stand alongside their weapons in Jalalabad, the capital of Nangarhar province on March 19, 2014
Former Taliban fighters look on as they stand alongside their weapons in Jalalabad, the capital of Nangarhar province on March 19, 2014 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تا حالا گام‌های که از سوی شورای عالی صلح و حکومت برداشته شده، نتیجۀ مثبت نداده‌است و نتیجه منفی است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز گروهی از سیاست‌گران کشور می‌گویند که به‌زودی گفت‌وگو‌های صلح را با طالبان آغاز خواهند کرد. این سیاست‌گران می‌گویند که با اعضای شورای کویته دیدارهایی داشته‌اند و در انتظار مشخص‌شدن جای مناسب برای آغاز این گفت‌وگو‌ها استند.

سفر غیرمنتظره اشرف‌غنی به قطر - اسپوتنیک افغانستان
تماس‌های سیاسیون با دفتر طالبان درقطر

سید اسحق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی افغانستان، می‌گوید: «ما با شورای کویته گفت‌وگو و تبادل افکار داشتیم. تنها مسئله پیداکردن جای مناسب برای گفت‌وگو‌هاست.»

انوارالحق احدی، رییس حزب افغانستان نوین، گفت: «اگر طالبان خواسته باشند که گفت‌وگو کنند و خواست‌های شان قابل قبول باشد، شاید گفت‌وگو‌ها با آنان نتیجه بدهد.»

اما شماری از فرماندهان پیشین طالبان گام‌های برداشته‌شده از سوی حکومت و شورای عالی صلح را برای گفت‌وگو‌ها با طالبان بسنده نمی‌دانند.

چخانسوری: نفرت از طالبان بیش از 95 هزار خانواده را آواره کرده است - اسپوتنیک افغانستان
چخانسوری: نفرت از طالبان بیش از 95 هزار خانواده را آواره کرده است

عبدالسلام راکتی، وزیر رژیم طالبان، می‌گوید: «تا حالا گام‌های که از سوی شورای عالی صلح و حکومت برداشته شده، نتیجۀ مثبت نداده‌است و نتیجه منفی است.»

حکومت وحدت ملی و شورای عالی صلح تلاش‌هایی که این گروه از سیاست‌گران برای میانجی‌گری‌های صلح آغاز کرده‌اند، آگاه نیستند و می‌خواهند که این گفت‌وگو‌ها با حکومت وحدت ملی هماهنگ شوند.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه، می‌گوید: «ما از هر گامی که برای صلح برداشته شود، حمایت می‌کنیم؛ اما ضرور است که چنین اقدامات در هماهنگی با حکومت و شورای عالی صلح باشد تا نتیجه بدهد.»

افغانستان نظاامی - اسپوتنیک افغانستان
بریت بارت: در ارتش افغانستان 16 درصد نفوذی طالبان وجود دارد

سهم‌گرفتن در نظام سیاسی، بیرون‎شدن نیرو‌های خارجی از افغانستان و به میان‌آمدن تغییر در قانون اساسی، از خواست‌های مهم طالبان از حکومت افغانستان گفته می‌شوند — خواست‌های که از سوی حکومت رد شده‌اند. پیش‌از این چندین بار گفت‌وگو‌های مستقیم و غیر مستقیم از سوی اعضای شورای عالی صلح و برخی‌از نماینده‌گان مجلس و نیز اعضای کابینه با طالبان انجام شده‌اند؛ اما هیچ‌گاهی به نتیجه نرسیده‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала