افغانستان خواستار شامل شدن نام رهبر طالبان در فهرست سیاه سازمان ملل شد

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، از هیات کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد خواسته تا نام ملا هبیت‌الله آخندزاده رهبر گروه طالبان را شامل فهرست تعزیرات این سازمان سازد.

یک هیات کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد در حال حاضر در کابل به سر می‌برد. به نظر می‌رسد که این هیات به منظور برداشتن تعزیرات وضع شده علیه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به کابل آمده باشد. اعضای این هیات را که گیرارد وان بوهیمن رهبری می‌‌کند، شام روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری با اشرف‌غنی دیدار و گفتگو داشته‌اند.

اشرف‌غنی در این دیدار گفته است: «ما خواهان درج اسمای تروریستان به شمول ملا هیبت‌الله رهبر طالبان در لست تعزیزات شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌باشیم.»

ملا هیبت‌الله آخندزاده پس از کشته شدن ملااخترمحمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان رهبری این گروه را بدست گرفت. ملا منصور در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی در ماه می امسال در پاکستان به قتل رسید.

آقای غنی از قاچاق مواد مخدر و استخراج غیرقانونی معادن به عنوان منابع اصلی عایداتی گروه طالبان در افغانستان یاد کرد. رییس جمهور افغانستان از سازمان ملل متحد همچنین خواسته تا در برابر کشورهایی که به گروه‌های تروریستی پناهگاه‌های امن داده و این گروه‌ها را تجهیز و تمویل می‌کنند نیز موقف روشن‌تری داشته باشد.

در همین‌حال، گیرارد وان بوهیمن رییس هیات کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد گفته است که این سازمان برای خشکانیدن منابع تمویل تروریزم آماده‌ی هرنوع همکاری است. این عضو کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد به رییس جمهور افغانستان گفت: «ما می‌خواهیم نظریات شما را در زمینه ازدیاد اسمای تروریستان در لست تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمول درج اسم ملا هیبت‌الله رهبر جدید طالبان داشته باشیم.»

آقای بوهیمن در عین‌حال تاکید کرد که تیم نظارتی کمیته تعزیرات سازمان ملل در باره چگونگی داد و ستد پول‌های سیاه که به سفید تبدیل می‌شود و همچنین تولید موارد تمرکز کرده است.

 

رییس جمهور افغانستان در دیدارش با اعضای هیات کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد نسبت به اجرای تعهدات دولت در قبال امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی نیز تاکید کرده می‌گوید که حکومت در مطابقت به مفاد این توافق‌نامه عمل می‌کند. او از اعضای این هیات خواسته تا دولت افغانستان را در این راستا همکاری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала