وزارت دفاع: سیاست‌های امریکا با انتخاب ترامپ در قبال افغانستان تغییر عمده نمی‌کند

© Photo / وزارت دفاعوزارت دفاع: سیاست‌های امریکا با انتخاب ترامپ در قبال افغانستان تغییر عمده نمی‌کند
وزارت دفاع: سیاست‌های امریکا با انتخاب ترامپ در قبال افغانستان تغییر عمده نمی‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بدنبال افزایش نگرانی‌ها و طرح سوالاتی در باره این که آیا سیاست‌های دولت جدید ایالات متحده امریکا تحت رهبری دونالد ترامپ چهل و پنجمین رییس جمهور این کشور در قبال موضوع افغانستان تغییر خواهد کرد یا نه؟

وزارت دفاع افغانستان با اشاره به تغییرات بوجود آمده در سطح رهبری کشورهای متحد افغانستان و امضای پیمان‌های استراتژیک و امنیتی، اعلام کرده که سیاست‌های رییس جمهور جدید امریکا در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد.

جنرال دولت وزیر سخنگوی وزارت دفاع، در مطلبی که در سایت انترنتی این وزارت منتشر کرده، به نگرانی‌ها در باره احتمال تغییر سیاست دولت جدید ایالات متحده امریکا در قبال افغانستان پاسخ داده می‌‌نویسد که هرچند مایکل مکینلی سفیر ایالات متحده در کابل در همان روزی که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا به پیروزی رسید به صراحت اعلام کرد که تعهد کشور در قبال افغانستان تغییر نمی‌کند، اما برخی از شواهد دیگر نیز نشان می‌دهد که سیاست‌های دونالد ترامپ با روسای جمهور پیشین امریکا در باره موضوع افغانستان متفاوت نخواهد بود.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این مطلب خود تاکید کرده که جامعه جهانی در راس ایالات متحده امریکا تجربه دهه نود که در آن افغانستان تنها گذاشته شد را نمی‌خواهد دو باره تکرار کند. جنرال دولت وزیری می‌نویسد: «جامعه جهانی، به خصوص کشورهای غربی و در راس ایالات متحده امریکا تهدید واقعی تروریزم را درک می‌کنند و نمی‌گذارند که در جنگ علیه تروریزم حیثیت و اعتبار جهانی خود را صدمه برسانند؛ چون آنان نیز از تنها گذاشتن افغانستان در دهه 90 درس‌هایی را آموخته‌اند.»

سخنگوی وزارت دفاع همچنین به امضای چند پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا و سازمان انتلانتیک شمالی،‌ ناتو، اشاره کرده می‌گوید که حضور جامعه جهانی تنها برای نجات مردم افغانستان نیست، بلکه دولت‌های غربی با حضور در افغانستان در تلاش تامین امنیت کشورهای خودشان هم هستند.

جنرال دولت وزیری با اطمینان از این که سیاست‌های دونالد ترامپ در افغانستان با دولت‌های پیشین این کشور تغییر نخواهد کرد، می‌افزاید: «گفته می‌توانیم که در سیاست آقای دونالد تارمپ رییس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا در قبال افغانستان تغییر عمده رونما نخواهد شد بلکه ایشان تلاش خواهد کرد تا در برابر تهدید تروریزم تلاش بیشتر نماید.» آقای وزیر همچنین تاکید کرده است: «گفته می‌توانیم که از شکل گرفتن روابط افغانستان و جهانیان در جریان پانزده سال گذشته با تغییر در رهبری حکومت‌ها، تغییری در قبال سیاست کشورها به وجود نخواهد آمد. اکثریت اجماع بین‌المللی مبارزه علیه تروریزم، محوه کشت و قاچاق مواد مخدر، ترویج ارزش‌های دموکراسی، صلح و امنیت در افغانستان و بلاخره افغانستان متحد، با امن و پویا را می‌خواهند.»

سخنگوی وزارت دفاع همچنین می‌گوید که دولت‌های افغانستان و امریکا باهم دو موافقت‌نامه استراتژیک و امنیتی امضا کرده و براساس این موافقت‌نامه باهم دیگر متعهد به همکاری‌های دوامدار هستند.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان معتقد است که همکاری‌ها میان افغانستان و جامعه جهانی به ویژه کشورهای غربی ادامه می‌یابد. او نوشته است که جامعه جهانی در کنفرانس‌های وارسا و بروکسل که متعهد به پرداخت بیش از بیست و هفت میلیارد دالر برای تمویل نیروهای امنیتی و برنامه‌های انکشافی و اقتصادی افغانستان شده است،‌ براساس توافقاتی این تعهدات ارایه شده که قبلا صورت گرفته است.

دولت وزیری در این مطلب خود همچنین به وجود پناهگاه‌ها و منابع تمویل گروه‌های تروریستی در منطقه نیز اشاره کرده است می‌گوید که از جمله 196 کشور جهان، تعداد محدودی از این کشورها هنوزهم تلاش دارند تا با حمایت از گروه‌های تروریستی وضعیت سیاسی و امنیتی را به نفع خودشان رقم بزنند. او هرچند از کشورهای حامی گروه‌های تروریستی نام نگرفته است، اما می‌نویسد: «آنان اشتباه می‌کنند و نمی‌توانند با حمایت از منفورترین پدیده‌ یعنی تروریزم به اهداف شان برسند. این کشورها آهسته آهسته به انزوا می‌روند و روزی فرا خواهد رسید که مردمان شان علیه شان قیام کنند و آنان را سرکوب نمایند.»

اشاره سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به دولت پاکستان است. مقام‌های دولت افغانستان بارها اعلام کرده که دولت پاکستان از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف منطقه‌یی و بین‌المللی‌اش استفاده می‌کند.

دولت وزیری در این مطلب خود از جامعه جهانی به ویژه کشورهای اروپایی و امریکا خواسته تا به عنوان متحدان اصلی افغانستان بیشتر برای تحت فشار قرار دادن کشورهای حامی گروه‌های تروریستی تمرکز کنند. او تاکید کرده که جامعه جهانی به ویژه کشورهای عضو ناتو می‌دانند که یکی از همسایه‌های افغانستان به صورت علنی آزادی این کشور را از طریق تمویل و تجهیز گروه‌های تروریستی تهدید می‌کند. وی افزوده که این کشور حامی تروریزم باید تحت فشار کافی قرار گیرد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала