سی تی وی فایو: این اشتباه است اگر فکر کنیم که امریکا، افغانستان را می سازد

© Flickr / Expert Infantryنیروهای امریکایی
نیروهای امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سی‌تی‌وی فایو با اشاره به این موضوع که بوش و اوباما سرنوشت افغانستان را به ترامپ واگذار کردند، نوشت: اگر ترامپ تصمیم به بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان بگیرد، دولت افغانستان سقوط می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ برای امریکا به شمار می‌رود، امریکا پس از حادثه یازدهم سپتمبر سال 2001 میلادی یعنی 15 سال پیش به افغانستان حمله کرد. پایگاه خبری سی تی وی فایو نوشت: یک ماه بعد از حملات یازدهم سپتمبر ایالات متحده امریکا حملات هوایی را علیه مواضع طالبان در افغانستان انجام داد و شش هفته پس از این حملات طالبان از کابل و اکثر نقاط افغانستان عقب‌نشینی کرده و شهر کابل را به نیروهای ائتلاف شمال و نظامیان امریکایی واگذار کردند.

اما در سال‌های پس از این شکست، طالبان دوباره گرد هم جمع شدند و تجدید قوا نموده و در برابر دولت افغانستان که مورد پشتیبانی غرب بود دست به مبارزه زدند.

براساس برآورد یک نهاد دانشگاهی در حال حاضر این جنگ 15 ساله علیه طالبان جان 2380 امریکایی را گرفته و سبب کشته شدن ده‌ها هزار نفر از غیر نظامیان افغانستان شده و حدود 780 میلیارد دالر از پول مالیات‌دهندگان امریکایی در این کشور هزینه شده است.

ترامپ: سربازان امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند

با این حال، در مناظره‌های انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری در امریکا، مسئله افغانستان به گونه‌ای آشکار مورد بحث هر دو نامزد قرار نگرفت، اما دونالد ترامپ در ماه اکتبر در گفتگو با سی ان ان گفت هر چند درباره نگهداری سربازان امریکایی در افغانستان چندان خوش‌بین نیست، اما شماری از نظامیان امریکایی را در این کشور حفظ خواهد کرد.

در حال حاضر در کنار 6 هزار نیروی نظامی کشورهای عضو ناتو، ایالات متحده امریکا نیز حدود 9800 سرباز نظامی در افغانستان دارد. هم اکنون اکثر نبردها در افغانستان توسط نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور انجام می‌شود و به همین خاطر در سال جاری میلادی شمار تلفات نیروهای امنیتی افغانستان به افزایش یافته است.

در ادامه این گزارش امده است: امروزه در کنار افزایش ناامنی‌ها و حملات تروریستی در کابل، این شهر نیز با مشکل آدم‌ربایی دست وپنجه نرم می‌کند. و این شهر با حملات طالبان و داعش مواجه بوده که باعث شوکه شدن بسیاری از مردم این شهر شده است.

نجیب شریفی یکی از کارشناسان سیاسی در افغانستان می‌گوید: من هرگز این تصور را نمی‌کنم که طالبان بتوانند دوباره خودشان را به پشت دروازه‌های کابل برسانند.

زمانیکه رژیم طالبان از سوی ایالات متحده امریکا در افغانستان سرنگون شد و این گروه شهر‌های افغانستان را ترک کردند، نجیب 19 سال سن داشته است. او می‌گوید آن روز یکی از بهترین روزهای زندگی وی بوده است.

اما این کارشناس سیاسی افغانستان می‌گوید، که حالا با گذشت زمان توقع اینکه افغانستان به ثبات دست یابد، از بین رفته است.

تصور اینکه امریکا افغانستان را می‌سازد،‌ اشتباه بود

وی افزود: پس از سال 2001 میلادی برداشت‌ها در افغانستان این بود، که حالا مردم افغانستان پشتیبانی ایالات متحده امریکا یعنی قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور جهان را با خود دارند و امریکا و جامعه جهانی به افغانستان آمده و این کشور دوباره بازسازی خواهد شد. اما به باور نجیب شریفی آن چیزی که ما برای افغانستان در نظر داشتیم به خوبی پیش نرفت و هم اکنون هیچ چیز روشن نیست.

هر چند در طول چند سال گذشته شهروندان افغانستان در چندین انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند و در چندین انتخابات سرتاسری رای دادند، اما فساد گسترده اداری و ادامه نبردها در افغانستان موفقیت حکومت این کشور را با شکست مواجه کرده است.

در 15 سال گذشته ، میلیون‌ها دختر به مکتب رفتند، شاهراها و میدان هوایی های این کشور بازسازی شد و برای نخستین بار افغانستان به شبکه موبایل مجهز شد،‌اما همه این دستاوردها در حال نابودی است.

هم اکنون طالبان حوزه نفوذشان را در این کشور گسترش داده و براساس گزارش مقام‌های امریکایی این گروه بیش از یک سوم از جمعیت افغانستان را تحت اداره خود دارد.

اگر ترامپ سربازان امریکایی را خارج کند،دولت افغانستان سقوط می‌کند

در حال حاضر یک پایگاه سابق نیروهای امریکایی در غرب کابل در اختیار طالبان قرار دارد، جایکه طالبان چند سال پیش توسط نیروهای امریکایی مجبور به فرار شده بودند. اکنون امریکا در گرد و غبار افغانستان گیر مانده، کشوری که اغلب از آن به اسم گورستان امپراتوری‌ها یاد می‌کند.

در همین حال «ریک فرانکونا» کارشناس دفاعیامریکا  در این زمینه اظهار داشت: اگر دونالد ترامپ تصمیم بر خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان بگیرد، حکومت افغانستان در همان روزهای نخست سقوط خواهد کرد. به گفته این جنرال بازنشسته امریکایی با بیرون شدن این نیروها از افغانستان طالبان بار دیگر قدرت را در این کشور تصاحب خواهند کرد.

از سویی هم زمانیکه ترامپ قدم به کاخ سفید بگذارد، او با پرسش‌های سختی درباره افغانستان روبرو خواهد شد، اکنون پرسش مهمی که در این راستا وجود دارد این است، آیا ترامپ باز هم با خطر انداختن جان امریکایی‌ها به این جنگ طولانی امریکا در افغانستان ادامه خواهد داد یا خیر؟

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала