اهدای جوایز «رولا غنی» از سوی یونسکو به دو موسسه فعال در عرصه سواد آموزی

© Photo / کسرااهدای جوایز «رولا غنی» از سوی یونسکو به دو موسسه فعال در عرصه سواد آموزی
اهدای جوایز «رولا غنی» از سوی یونسکو به دو موسسه فعال در عرصه سواد آموزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، یونسکو، جوایز امسال خود را به نام «رولا غنی» بانوی اول افغانستان ضرب کرده و این جوایز را به دو موسسه فعال در عرصه سواد آموزی در افغانستان اهدا کرد.

پاتریشیا مک‌فیلیپس رییس سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد در افغانستان، امروز در مراسم اهدای این جواز، از رولا غنی بانوی افغانستان به عنوان سفیر آموزشی این سازمان در افغانستان نام برده گفت که یونسکو امسال تصمیم گرفت تا جوایز خود را بدلیل تلاش‌های رولا غنی به نام او نام‌گذاری کند.
خانم مک‌فیلیپس در این مراسم گفت که هرچند طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای افزایش تعداد افراد با سواد در افغانستان صورت گرفته است، اما هنوز هم نزدیک به یازده میلیون از شهروندان این کشور از نعمت سواد محروم هستند. رییس سازمان عملی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد در افغانستان، یونسکو، افزود که این یازده میلیون تن از شهروندان افغانستان بالاتر از سن پانزده سال قرار دارند و هیچ گونه مهارت خواندن و نوشتن را ندارند.
پاتریشیا مک‌فیلیپس می‌گوید که سطح سواد در میان زنان و مردان در افغانستان تقاوت‌های زیادی دارد. به گفته او، به صورت کلی تنها سی و چهار درصد از مردان و هجده درصد از زنان در افغانستان نعمت سواد بهره‌مند هستند و متباقی شهروندان این کشور از این نعمت محروم هستند. خانم مک‌فیلیپس همچنین ابراز داشت که سطح سواد در میان زنان و مردان روستا نشین خیلی اندک است. به گفته او، نود درصد از زنان و شصت و سه درصد از مردان در روستاها بی سواد هستند.
رییس یونسکو در افغانستان ابراز داشت که این سازمان از سال 2008 به این سو در راستای بلند بردن سطح سواد در میان شهروندان این کشور با برخی از نهادهای مسوول از جمله وزارت معارف تاکنون کار کرده است. پاتریشیا مک‌فیلیپس گفت که یونسکو همچنان به همکاری‌های خود در این زمینه با کمک‌های مالی کشورهای جاپان، سویدن، فلند ادامه می‌دهد.
در همین‌حال، اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان،‌ می‌گوید که حکومت وحدت ملی تلاش‌هایش به منظور بلند بردن سطح سواد در این کشور بیشتر ساخته و برنامه‌های مشخصی در این راستا طرح کرده است. آقای بلخی گفت که در مجموع نزدیک به چهل درصد از شهروندان افغانستان با سواد هستند و شصت درصد دیگر از نعمت سواد محروم هستند. وزیر معارف افزود که رقم بی سوادی در میان زنان خیلی بالاست. به گفته او، نزدیک به هشتاد درصد زنان از نعمت سواد محروم هستند. اسدالله حنیف بلخی گفت: «وقتی ما می‌خواهیم خانم‌ها از لحاظ اقتصادی توانمند شوند، بدون سواد توانمند شده نمی‌توانند.» وزیر معارف در عین‌حال تاکید کرد: «ما هم اکنون در سراسر افغانستان در حدود پانزده هزار مرکز یا کورس سواد آموزی داریم. در همه‌ی این کورس‌ها در حدود پنج‌صد هزار شاگرد شامل درس و آموختن سواد هستند. ولی وقتی شرایط افغانستان، شرایط ناامنی، اجتماعی و اقتصادی وطن ما قسمی است که همه‌ی این پنج‌صد هزار نفری که شامل کورس‌ها و برنامه‌های سواد آموزی هستند فارغ نمی‌شوند. سالانه در حدود سه‌صد هزار الی سه‌صد و پنجاه هزار از این کورس‌ها فارغ و با سواد می‌شوند. ولی باسوادی تنها کفایت نمی‌کند که نوشتن و خواندن ابتدایی را یاد بگیرند، بلکه این ادامه پیدا بکند. به خصوص در مناطق روستایی ما که خانم‌ها، دختران و پسران جوانی که بنابه عوامل مختلفی از درس دور مانده‌اند آنها بتوانند درس شان با آغاز از این کورس‌ها و ادامه مکاتب تسریعی در ولایات افغانستان درس شان را ادامه بدهند و به پیش بروند.»
همچنین داکتر سردارمحمد رحیمی معاون سوادحیاتی وزارت معارف، از افغانستان به عنوان یکی از سه کشور بی‌سواد در جهان یاد کرده گفت که بی‌سواد ماندن برای مردم این کشور شایسته نیست. آقای رحیمی گفت که دولت افغانستان طرح‌های مشخصی برای بلند بردن سطح سواد در کشور از سال گذشته رویدست گرفت. به گفته معاون سواد حیاتی وزارت معارف، دولت افغانستان سال گذشته برنامه بسیج ملی برای از بین بردن بی سوادی را طرح کرد که براساس آن اقدامات منسجمی صورت گرفته است. او گفت نتایج عملی اجرای این برنامه سال آینده محسوس خواهد شد.
در همین‌حال، رولا غنی بانوی اول افغانستان، از نام‌گذاری جایزه امسال یونسکو بنام خودش ابراز خرسندی کرده می‌گوید که با بلند رفتن سواد در میان شهروندان این کشور، ثبات و امنیت نیز بهبود خواهد یافت. رولا غنی به گسترش برنامه‌های سواد آموزی تاکید کرده گفت شاگردانی که از مکاتب فارغ می‌شوند، باید باسواد گفته شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала