دانشمندان: عطارد کوچک می شود

© Photo / NASA Goddard Space Flight CenterСнимок Меркурия в искусственных цветах, отражающих минералогические и химические свойства приповерхностного грунта
Снимок Меркурия в искусственных цветах, отражающих минералогические и химические свойства приповерхностного грунта - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان، دره بزرگ جدیدی در عطارد کشف کرده‌اند که نخستین شواهد ممکن از پوشش سیلیکات بیرونی سیاره را مشخص می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا و به استناد از ساینس، در تحقیق جدید دانشمندان موسسه اسمیتسونیان و کشورهایی مانند ایالات متحده، آلمان و روسیه با استفاده از نقشه‌برداری با وضوح بالا نقشه نیمکره جنوبی عطارد را با کمک عکسبرداری‌های فضاپیمای مسنجر ناسا ترسیم کرده‌اند.

این سیاره همچون میوه‌های خشک شده با دره‌های عمیق در حال انقباض است.

سرپرست این تحقیق توماس واترز اظهار کرد: برای درک بهتر این موضوع عطارد با زمین مقایسه شد. پوسته زمین از لیتوسفر (سنگ‌کره) تشکیل شده و دارای صفحات تکتونیکی است و نمونه‌هایی از لیتوسفر زمین صفحات اقیانوسی و قاره‌ای هستند، اما عطارد چنین صفحاتی ندارد و نتیجه آن سرد شدن و انقباض هسته و درون سیاره است که تحت این عوامل پوسته آن مچاله می‌شود.

به تازگی دره‌ای با عرض 400 کیلومتر در حوضه رامبراند یکی از بزرگترین و تازه‌ترین حوضه‌های عطارد گسترش یافته و بزرگترین گسل این سیاره را ایجاد کرده است، البته چنین گسل‌هایی بر روی ماه نیز مشاهده شده که شاید حاکی از کوچک شدن آن باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала