کمیسیون حقوق بشر: حمله بر مسجد باقرالعلوم جنایت جنگی است

© Photo / دفتر محققکمیسیون حقوق بشر: حمله بر مسجد باقرالعلوم جنایت جنگی است
کمیسیون حقوق بشر: حمله بر مسجد باقرالعلوم جنایت جنگی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حمله تروریستی ظهر روز دوشنبه بر مسجد باقرالعلوم در غرب شهر کابل را جنایت جنگی خوانده است.

این کمیسیون با محکوم کردن این حمله تروریستی می‌گوید: «انجام چنین حملات وحشیانه، برخلاف ارزش‎های اسلامی، انسانی و جنایت جنگی است. این حمله منش و کردار جنایت‎کارانه عاملان این واقعه را نشان می‎دهد. حمله به اماکن مذهبی و ملکی از جمله شدیدترین جرایم بوده که در قوانین بین‎المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‎المللی ممنوع گردیده و جرم پنداشته می‎شود. عمل روز دوشنبه اگر از جانب نیروهای طالبان و یا دیگر نیروهای مخالف دولت صورت گرفته باشد، می‎تواند جنایت جنگی تلقی‎گردد. عاملان چنین جنایات به موجب قوانین بشردوستانه بین‎المللی مورد پیگرد عدلی قرار می‎گیرند.»

داکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، می‌گوید که در حملاتی که غیرنظامیان به صورت عمدی مورد هدف قرار می‌گیرند، عاملان آن باید توسط دادگاه جزایی بین‌المللی مورد پیگرد عدلی قرار گیرند. خانم سمر تاکید کرده که کشتن غیرنظامیان بخاطر داشتن مذهب خاص نیز از جمله جنایت جنگی شمرده می‌شود.

همچنین محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان و از رهبران سیاسی هزاره‌ها، حمله تروریستی روز گذشته در کابل را به عوامل «اجنبی» نسبت داده می‌گوید که حمله برمسجد باقرالعلوم نشان می‌دهد که تروریستان به هیچ اصولی انسانی و اسلامی پابند نیستند و از هیچ گونه جنایتی دریغ نمی‌‌کنند. آقای محقق از مردم خواسته تا وضعیت جاری افغانستان را درک کرده و با متانت و بردباری برخورد نمایند.

معاون دوم ریاست اجراییه همچنین از سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری خواسته تا به موضوع قتل عام شدن یک قوم خاص در افغانستان توجه بیشتر نماید. محمد محقق با اشاره به هدف قرار گرفتن معترضان جنبش روشنایی در چوک دهمزنگ، حمله به جان عزداران امام حسین در شب و روز عاشورا در کارته سخی کابل و بلخ و همچنین حمله تروریستی روز گذشته بالای غیرنظامیان در مسجد باقرالعلوم در غرب شهر کابل، می‌گوید که این حوادث نشان می‌دهد که قتل عام و نسل کشی از جانب گروه‌های تکفیری با پشتوانه برخی از کشورها و محافل ارتجاعی علیه مردم هزاره و شیعه افغانستان جریان دارد. وی تاکید کرده که جامعه جهانی و نهادهای بین‌‌المللی حقوق بشری باید با این گروه‌های تروریستی و حامیان شان به منظور جلوگیری از فجایع بیشتر برخورد جدی داشته باشند.

ظهر روز دوشنبه، یک انتحارکننده مواد انفجاری جاسازی شده در بدن خود را در میان جمعی از عزاداران هزاره که برای گرامی‌داشت از چهلمین روز محرم در مسجد باقرالعلوم در غرب شهر کابل گردهم آمده بودند،‌ انفجار داده و در نتیجه این حادثه تروریستی سی و دو غیرنظامی عزدار کشته و پنجاه تن دیگر زخمی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала