پیدایش اقیانوس بزرگ در اعماق زمین

© Fotolia / V.P.Планета Земля
Планета Земля - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دانشگاه ایالت فلوریدا، یافته های جدید محققان حاکی از آن است که اقیانوس بزرگی را در اعماق زمین های امریکای شمالی کشف کرده اند.

آنها می گویند این آب که در عمق 600 کیلومتری زمین درون صخره های موجود در گوشته قرار دارد، مایع نمی باشد و چنین کشفی می‌تواند نمایانگر بزرگ‌ترین منبع آبی زمین باشد. 

 دانشمندان با استفاده از امواج لرزه ای حباب هایی از ماگما را در اعماق زمین در زیر آمریکای شمالی کشف کرده اند، گفته می شود این ماگما نشانه واضحی از وجود آب است، محققان پیش از این به شواهدی از وجود آب در زیر آمریکا دست یافته بودند.

محققان میزان آب موجود را بسیار عظیم و قابل توجه توصیف کرده‌اند که در لایه‌های سنگی زمین به نام "رینگودیت" قرار دارد. این کشف نشان می‌دهد آب سطح زمین می‌تواند از طریق تکتونیک صفحه‌ای  به چنین اعماقی نفوذ کند و در نهایت منجر به ذوب‌شدن نسبی صخره‌های موجود در عمق جبه شود.

براساس برآورد دانشمندان میزان حجم آب یافت شده در 600 کیلومتری عمق زمین سه برابر حجم تمام اقیانوس‌هاست. چنین دستاوردی دانشمندان را در درک چگونگی شکل‌گیری زمین، ماهیت ترکیب حال حاضر آن، فعالیت‌های درونی و همچنین میزان آب گرفتارشده در صخره‌های جبه این سیاره یاری می‌کند.

استیون جاکوبسن از دانشگاه نورث وسترن می‌گوید: ما با اندازه‌گیری سرعت امواج در اعماق مختلف زمین و مقایسه انواع سنگ‌ها به این اطلاعات مهم دست یافته‌ایم چون طول امواج در سنگ‌های خیس و سنگ‌خشک بسیار متفاوت است.

دانشمندان در آینده قصد انجام یک ارزیابی را دارند که از میزان مواد معدنی هیدراته در داخل آب های این اقیانوس مطلع شوند.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала