اشرف‌غنی: بخش عمده خشونت‌ها علیه زنان براساس فرهنگ زن‌ستیز صورت می‌گیرد

© Photo / ارگ اشرف‌غنی
اشرف‌غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپتوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، از وجود فرهنگ زن‌ستیزانه در این کشور انتقاد کرده می‌گوید که هنوزهم زنان در نهادهای حکومتی براساس فرهنگ زن‌ستیز خشونت صورت می‌گیرد.

آقای غنی که امروز در ارگ ریاست جمهوری با حضور شماری از مقام‌های ارشد دولتی و فعالان حقوق زن در مراسمی به مناسبت هفته محو خشونت علیه زنان صحبت می‌کرد، گفت که این خشونت‌ها در ادارات دولتی شامل تهدید و جلوگیری از زنان در نهادها می‌شود. رییس جمهور غنی گفت: « تبعیض منفی هنوزهم دوام دارد… این برخورد قابل تحمل نیست و مکلفیت تمام ما است تا در رفع و تغییر این فرهنگ زن ستیز تلاش نمایم. دولت وسیله ایجاد فرصت و مساوات است، دولت وسیله تطبیق قانون اساسی است و فرهنگ زن‌ستیز تخلف و تمرد از قانون اساسی و از روحیه ملی ما است. بنابرین همه باید بدانند که این روحیه باید تغییر کند و این فرهنگ قابل تغییر است.»

اشرف‌غنی از نهادهای جامعه مدنی خواست تا در راستای بلند بردن سطح آگاهی مردم در مناطق دور دست و روستایی بیشتر تلاش کرده و از عواقب ناگوار خشونت‌ها علیه زنان به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

اشرف‌غنی در این مراسم همچنین به توجه بیشتر به زندانیان زن تاکید کرد و گفت که در حال حاضر کمتر از نه صد زن در زندان‌ها به سر می‌برند. او گفت: «در هر فرمانی نه تنها برای هشت ما یک تخفیفی خاص تعیین شده بلکه در هر فرمان عفو ما درخواست کردیم که برای زنان توجه خاص شود و برای اجماع که در دستگاه عدلی و قضایی ماست، این به نتیجه رسیده‌اند که برای یک زن یک سال حبس مساوی به دو سال حبس برای مرد تلقی شود.»

سیما سمر الگویی برای زنان

رییس جمهور افغانستان، در این مراسم از داکتر سیماسمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور که از سال‌ها به این سو در راستای تامین ارزش‌های حقوق بشر تلاش کرده، به صورت ویژه ابراز قدردانی کرد و گفت که خانم سمر یک الگویی برای زنان افغانستان است و او توانسته زندگی صدها و هزاران زن را تغییر بدهد. آقای غنی با اشاره به زادگاه اصلی داکتر سیماسمر می‌گوید: «تنها یک‌بار به جاغوری بروید و ببینید که زندگی چقدر کودکان و زنان تغییر کرده و زنانی که از داکتر صاحب الهام گرفته‌اند، دختران جوان ما با چه شجاعت و با چه فصاحت صحبت می‌کنند. امید است که هر کدام ما مثال داکتر صاحب سیما سمر را جدی بگیریم و اگر هر کدام ما صدها دختر را توانمند ساخته نمی‌توانیم، حد اقل یک تا ده تن را توانمند ساخته می‌توانیم و این مبدل به یک موج عظیم خواهد شد.»

داکتر سیماسمر نزدیک به چهارده سال است که به عنوان رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان کار می‌‌کند. خانم سمر در نخستین کابینه حکومت موقت پس از برگزاری کنفرانس بین‌المللی بن در سال 2001 میلادی، نخستین زنی در افغانستان بود که به مقام وزارت رسید. او در کنفرانس بن به عنوان وزیر امور زنان و معاون رییس اداره موقت تعیین شد. خانم سمر که پیش از آن از طریق موسسه شهدا در ولایت‌های محروم افغانستان مصروف ساختن مکتب،‌ شفاخانه، کمک به زنان و کودکان بی‌سرپرست بود. سیماسمر بخاطر فعالیت‌های موثرش در راستای تامین ارزش‌های حقوق بشری در افغانستان، دو بار نامزد جایزه صلح نوبل شد.

در همین‌حال،‌ عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، وضعیت زنان به ویژه در روستاهای این کشور را «ناگوار» توصیف کرده می‌گوید که خشونت علیه زنان در افغانستان در داخل و بیرون از خانه وجود دارد. به گفته او بیشتر این خشونت‌ها «نفرت‌انگیز» است. رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گفت زنانی که در پی مواجه شدن برای تامین عدالت به نهادهای عدلی و قضایی مراجعه می‌کنند، دو باره با خشونت مواجه می‌گردند. وی گفت: «اگر در یک اداره خشونت صورت می‌گیرد و آزار و اذیت علیه زنان روا داشته می‌شود، آیا مسوول همان اداره احساس می‌کند که مسوولیت فراتر از مسوولیت رسمی خود در برابر کسی که حق‌اش تلف شده، دارد؛ در برابر کسی که از آزار، اذیت، خشونت و از تبعیض رنج می‌برد.»

در همین‌حال، دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان می‌گوید که خشونت علیه زنان در تمام طبقات وجود دارد. او گفت که طی سال جاری 3372 مورد خشونت علیه زنان در وزارت امور زنان ثبت شده است. به گفته او، از این موارد تنها 874 قضیه آن از طریق میانجی‌گری و مصالحه حل و فصل شده است.

دولت افغانستان در نظر دارد که امسال از بیست و پنجم نوامبر تا دهم دسامبر کمپاین محو خشونت علیه زنان را راه‌اندازی کند. این کمپاین‌ به منظور بلند بردن سطح آگاهی مردم از حقوق زنان و پیامدهای ناگوار اعمال خشونت علیه زنان راه‌اندازی می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала