تلاش افغانستان برای عضویت در شورای حقوق بشر

© Photo / کسراتلاش افغانستان برای عضویت در شورای حقوق بشر
تلاش افغانستان برای عضویت در شورای حقوق بشر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: در حالی که نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، کودکان و اقلیت های قوی و مذهبی در افغانستان به صورت گسترده جریان دارد، اما مقام‌های ارشد این کشور می‌گویند که دولت افغانستان تلاش دارد تا بین سال‌های 2018 الی 2020 عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را بدست آورد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید که دولت این کشور امسال در مجمع عمومی سازمان متحد از تمام کشورهای عضو این سازمان خواسته تا از کاندیداتوری افغانستان در شورای حقوق بشر حمایت کنند. آقای دانش که امروز شنبه، در نخستین روز کنفرانس دو روزه «حقوق بشر و اهداف توسعه پایدار» در جمعی از نمایندگان نهادهای مختلف دولت افغانستان و سازمان‌های حقوق بشری برخی از کشورهای منطقه در کابل صحبت می‌کرد، گفت که عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به این کشور کمک می‌کند تا تلاش‌های بیشتری در راستای تامین ارزش‌های حقوق بشری صورت گیرد. سرور دانش همچنین افزود که باکسب عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، افغانستان می‌تواند در توسعه ارزش‌های حقوق بشری در دیگر کشورها نیز سهیم شود.
معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت امور خارجه این کشور خواست تا تلاش‌های شان را به منظور کسب عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر بیشتر ساخته و از طریق تماس‌هایی که با برخی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری دارند، زمینه‌سازی نمایند.
در همین‌حال، داکتر سیماسمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که ابتدا خود دولت افغانستان باید ثابت سازد که به ارزش‌های حقوق بشری اعتقاد دارد و پس از آن در نتیجه لابی‌گری می‌تواند عضویت شورای حقوق بشر را بدست آورد. خانم سمر گفت که پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات عمده‌ترین عاملی می‌تواند برای عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر باشد.
بیماری مزمن
داکتر سیماسمر در عین‌حال، از نابرابری جنسیتی در افغانستان به عنوان یک بیماری مزمن یاد کرده می‌گوید که تداوی این بیماری سال‌ها وقت نیاز دارد. خانم سمر گفت که تاهنوز مقام‌های دولت افغانستان معتقد به این نشده‌اند تا نابرابری جنسیتی در این کشور از بین برود. رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان افزود: «برخی کارهایی در دولت به ویژه در دولت وحدت ملی صورت گرفته است که تعداد زنان در سطح تصمیم‌گیری در کابینه زیاد شده که فعلا نه معین و چهار وزیر داریم و این برخوردها بسیار خوب است اما به هیچ صورت کافی نیست. من شخصا فکر می‌کنم که برابری جنسیتی هنوز به اعتقاد دولتمردان ما تبدیل نشده است.»
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با اشاره به نشست مشورتی اخیر رییس جمهور با شماری از رهبران سیاسی و جهادی در باره وضعیت جاری این کشور، گفت که این نشان داد که دولتمردان به برابری جنسیتی باور کامل ندارند. به گفته خانم سمر، در این نشست نمایندگانی از اکثریت گروه‌های جهادی و سیاسی حضور داشتند، اما در میان آنان زنان هیچ گونه حضوری نداشتند.
داکتر سیماسمر از عدالت و برابری جنسیتی به عنوان اساس پیشرفت و انکشاف یاد کرده گفت که بدون درنظرگیری خواست‌های قربانیان جنایت‌های گذشته، برابری جنسیتی و تامین عدالت صلح پایدار در افغانستان تامین نخواهد شد. وی گفت: «صلح تنها قطع جنگ نیست؛ بنیاد صلح باید براساس عدالت گذاشته شود. در غیرآن ما به یک توافق‌نامه سیاسی کوتاه مدت دست پیدا می‌کنیم اما به هیچ صورت ما را به طرف صلح پایدار در افغانستان نمی‌برد. صلحی که قربانیان در مرکز قرار نداشته باشند، آن صلح یک توافق‌نامه سیاسی است و صلحی نیست که مردم در آن احساس امنیت بکنند. گذشته از آن صلح امنیت انسانی است و تمام انسان‌هایی که در یک کشور زندگی می‌کنند احساس مصوونیت و امنیت بکنند.»
در همین‌حال، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز، از عدالت و برابری به عنوان اساس توسعه پایدار یاد کرده می‌گوید که توسعه پایدار شکل مدرن‌تری از حقوق بشر است. او تاکید کرد که دولت افغانستان طی پانزده سال اخیر دست‌‌آوردهای خوبی در راستای تامین برخی از ارزش‌های حقوق بشری داشته است. به گفته او دولت در تامین این ارزش‌ها مصمم است، اما در شرایط فعلی ناامنی و فقر به عنوان دو عامل مهم بازدارنده به شمار می‌روند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала