روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان با قطار وارد آقینه شدند

© Photo / رگروسای جمهور افغانستان و ترکمنستان با قطار وارد آقینه شدند
روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان با قطار وارد آقینه شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان و قربان‌بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان، پس از افتتاح خط آهن میان دو کشور در منطقه آته‌مراد ترکمنستان، با قطار به منظور افتتاح این خط آهن در بندر آقینه، وارد ولایت فاریاب در شمال افغانستان شدند.

خط آهن آته‌مراد-امام‌نظر ترکمنستان و آقینه افغانستان که برای اولین بار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، بخش اول آن قبل از ظهر امروز طی یک مراسم ویژه در منطقه آته‌مراد ترکمنستان افتتاح شد. در مراسم افتتاح این خط صدها تن از مقام‌های دو کشور و نمایندگانی از برخی کشورهای منطقه و جهان حضور داشتند. اشرف‌غنی و قربان‌بردی محمدوف، پس از افتتاح این خط آهن توسط قطار وارد افغانستان شدند و در یک مراسم ویژه دیگر خط آهن بندر آقینه را افتتاح کردند. جریان این مراسم‌ها توسط تلویزیون ملی افغانستان به صورت زنده نشر می‌شد.

اشرف‌غنی در مراسم افتتاح خط آهن میان افغانستان و ترکمنستان در بندر آقینه، از افتتاح این مسیر جدید که به نام راه‌ لاجورد نیز یاد می‌شود، به عنوان یک اقدام تاریخی برای افغانستان یاد کرد و گفت که پس از این قیمت مواد سوختی در افغانستان به صورت چشم‌گیری پایین خواهد آمد. رییس جمهور افغانستان، از تصمیم دولت ترکمنستان برای ساخت این خط آهن به عنوان یک گام مهمی برای انکشاف منطقوی یاد کرد و گفت که ترکمنستان با این اقدام خود صدها میلیون دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است. اشرف‌غنی افزود: «ارتباط آقینه با شبکه خط آهن بین‌المللی آسیا یک قدم مهم در ارتباط ترکمنستان و افغانستان اما یک قدم بزرگ در راه ایجاد اقتصاد براعظمی تمام آسیاست.» وی از ارتباط افغانستان با کشورهای همسایه از طریق خط آهن به عنوان یکی از رویاهای امان‌الله خان شاه سابق این کشور نام برده همچنین گفت: «آقینه قدم اول است، مزارشریف و حیرتان وصل شده، خط آهن از ایران به هرات به شدت در حال ساختن است، اما هدف ما این است که تمام افغانستان انشاالله و تعالی در ظرف سه سال آینده یک نقطه وصل شبکه خط آهن باشد. قدم بعدی شیرخان بندر و مزارشریف است. بعد از آن مطالعات خود را سر مزارشریف و هرات به صورت اساسی آغاز می‌کنیم. هدف ما این است که چین و ایران باهم وصل شوند. همچنین پروژه‌های بزرگ دیگری که رویدست است، انشاالله و تعالی افغانستان منزوی را مثل ترکمنستان به یک چهار راه آسیا مبدل خواهد کرد.»

اشرف‌غنی در عین حال تاکید کرد که سیاست‌های افغانستان و ترکمنستان این است تا تمام همسایه‌های خود را شریک رفاه شان سازند. وی گفت که این دو کشور با هیچ یک از کشورهای همسایه شان ضدیت و تقابل ندارند، مگر این که همسایه‌ها منافع ملی و منطقه‌یی را زیر پا بگذارند. رییس جمهور افغانستان می‌گوید: «ما وصل می‌خواهیم نه فصل؛ هماهنگی می‌خواهیم نه جدایی؛ باهم ترقی می‌خواهیم نه افراطیت و مرگ. هرچه همکاری ما زیادتر شود، رفاه متقابله زیادتر می‌شود.»

در همین‌حال، قربان‌بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان نیز، در مراسم افتتاح خط آهن میان این کشور و افغانستان در بندر آقینه، گفت که این مسیر خط آهن اهمیت منطقه‌یی دارد و امکان حمل و نقل در منطقه را افزایش داده و تسهیل می‌بخشد. رییس جمهور ترکمنستان افزود: «این مسیر اهمیت زیادی برای ایجاد شبکه هماهنگ حمل و نقل در کل منطقه آسیا و اروپا داراست. این طرح در ثبات و گسترش روابط سیاسی منطقه‌یی نیز تاثیرگذار است.»

قربان‌بردی محمدوف از تامین ثبات و پیشرفت افغانستان اعلام حمایت کرد و گفت که ترکمنستان در نظر دارد تا میزان همکاری‌های اقتصادی خود را با افغانستان گسترش دهد. او به صورت مشخص از افزایش میزان صدور انرژی برق به افغانستان و ساخت پلی برای عبور خط آهن بالای دریای آمو یاد آوری کرد. رییس جمهور ترکمنستان گفت: «بیست سال است که ما در زمینه برق همکاری می‌کنیم. حالا صد میگاوات به افغانستان صادر می‌شود، سال بعد به 150 میگاوات و در سال 2018 به سه‌صد میگاوات برق خواهد رسید.»

خط آهن میان افغانستان و ترکمنستان که امروز توسط روسای جمهور دو کشور افتتاح شد، قرار است به تاجیکستان امتداد یابد. این خط آهن با عبور از آقینه به اندخوی و بندر شیرخان بندر، مرز میان افغانستان و تاجیکستان در ولایت کندز امتداد می‌یابد. قرارداد احداث این خط آهن پنج پیش سال امضا شده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала