مشکلات وزارت امور در جلب و جذب زنان در صفوف پولیس

© Photo / کسرامشکلات وزارت امور در جلب و جذب زنان در صفوف پولیس
مشکلات وزارت امور در جلب و جذب زنان در صفوف پولیس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت امور داخله می‌گویند که این وزارت تاکنون نتوانسته‌اند پنج هزار بستی را که برای زنان در صفوف نیروهای پولیس ملی افغانستان اختصاص داده شده را پور کنند.

این مقام‌ها می‌افزایند که هنوز ذهنیت‌های در باره کار زنان در صفوف نیروهای امنیتی چندان تغییر نکرده و این مساله باعث شده تا بست‌های اختصاص داده شده به زنان تاهنوز خالی باقی بماند.

جنرال حکمت‌‌شاهی رییس بخش جندر و حقوق بشر وزارت امور داخله، می‌گوید که پنج‌ هزار بست مدت‌ها قبل برای زنان در چوکات این وزارت اختصاص داده شده بود و تاکنون دو هزار و هشت‌صد زن در این وزارت در بخش‌های مختلف جذب شده و کار می‌کنند. خانم حکمت‌شاهی که امروز در آغاز یک کنفرانس دو روزه به منظور بحث روی حل مشکلات شوراهای پولیس زن و واحدهای رسیدگی به تنش‌های خانوادگی تدویر یافته بود، گفت که سی تن از زنان در بست‌های وزارت امور داخله کار می‌کنند. رییس بخش جندر و حقوق بشر وزارت امور داخله افزود: «فعلا 2800 تن از زنان به شمول 938 تن ساتنمن و 1090 تن سرباز در وزارت امور داخله کار می‌کنند.»

براساس استراتیژی وزارت امور داخله، قرار بود شمار زنان در صفوف نیروهای پولیس تا اخیر سال گذشته به پنج برسد و در سال جاری این وزارت برای بلند بردن رقم ماموران پولیس زن از پنج‌ هزار به ده‌ هزار تن اقدام می‌‌کرد. اما، آن طوری که مقام‌های این وزارت می‌گویند که آنان نتوانسته‌اند به این هدف برسند.

در همین‌حال، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله، از نبود حمایت‌های سیاسی، مخالفت بیشتر خانواده‌ها با کار زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس به عنوان عمده‌ترین چالش‌ فراروی جلب و جذب زنان در صفوف نیروهای پولیس یاد کرد. وی گفت: «نیاز است حضور خواهران ما در پولیس ملی افغانستان پررنگ شود. نیاز است تا ذهنیت‌ها در اجتماع در برابر این که نیروهای امنیتی افغانستان به حضور خواهران خود ضرورت دارند، تغییر کرده تا مشکلات اجتماعی را حل بکنند. نیاز است تا سیاسیون و نهادهای مدنی که از حقوق زنان دفاع می‌کنند، در مشارکت زنان در صفوف پولیس افغانستان با ما همکار شوند. بدون همکاری نهادهای جامعه مدنی، سیاسیون به ویژه پارلمان شاید ما نتوانیم به اهداف خود برسیم.» سخنگوی وزارت امور داخله در علین حال تاکرد کرد: «اگرچه وزارت امور داخله تلاش‌های زیادی را به خرج داده و هر سال از نقطه نظر کیفیت و کمیت حضور خانم‌ها را در پولیس افغانستان داشته باشیم، اما با تاسف به این هدف خود نرسیده‌ایم. عوامل زیادی هم وجود دارند اما عمده‌ترین دلیل که ما نتوانستیم در این عرصه پیش قدم باشیم، مشکلات اجتماعی و چالش‌های سنتی در اجتماع ماست. با تاسف بعد از پانزده سال هنوزهم ذهنیت‌ها تغییر نکرده و ما حضور کم‌رنگ خانم‌ها را در پولیس داریم.»
سخنگوی وزارت امور داخله همچنین گفت که بدون افزایش و بلند بردن سطح مشارکت زنان در صفوف نیروهای امنیتی به ویژه پولیس ملی، مردم افغانستان به امنیت اجتماعی و روانی دست نخواهند یافت. به گفته صدیق صدیقی، حضور گسترده زنان در نهادهای امنیتی افغانستان باعث امنیت و مصوون اجتماعی و روانی مردم خواهد شد.

صدیق صدیقی می‌گوید که وزارت امور داخله به منظور بلند رفتن سطح مشارکت زنان در صفوف نیروهای پولیس، سیاست‌ها و تدابیر خاصی را رویدست گرفته است. به گفته او، تفویض چند پست رهبری به خانم‌ها از جمله‌ی اقدامات وزارت امور داخله برای بلند بردن سطح مشارکت زنان در صفوف نیروهای پولیس است.

در همین‌حال، فوزیه کوفی نماینده ولایت بدخشان در مجلس نمایندگان، می‌گوید که زنان در صفوف نیروهای پولیس نقش‌های مهم ندارند. به گفته او، بیشتر این خانم‌ها در بخش‌های تلاشی و حفاظت از زندانیان‌ زن فعالیت دارند. خانم کوفی گفت که برای حضور زنان در صفوف نیروهای امنیتی به ویژه پولیس ملی، باید بالاتر از یک‌ بازرس و تلاشی کننده و همچنین محافظ زندان‌های زنانه فکر شود. وی گفت: «زنانی که در پولیس هستند، امروزه یک ضرورت جامعه ما هستند. ذهنیت جامعه باید در قبال این‌ها تغییر کند و ذهنیت‌ها می‌تواند از دو راه تغییر کند. اول از اجرات خود زنان در پولیس؛ که شما ذهنآ نباید بپذیرید که تنها مسوولیت تان در تلاشی‌ها و یاهم کار کردن زندان‌ها. شما وقتی که این قدر تلسیم کلان اجتماعی را شکستانده‌اید و آمده اید، توان و قدرت اجرای کارهای بزرگ را در سطح رهبری دارید.»

فوزیه کوفی گفت زنان و دخترانی که حاضر شده‌اند به صفوف نیروهای امنیتی بی‌پیوندند، از خود فداکاری نشان داده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала