2.7 درصد نفوس افغانستان از معلولیت جدی رنج می‌برند

© Photo / کسرا2.7 درصد نفوس افغانستان از معلولیت جدی رنج می‌برند
2.7 درصد نفوس افغانستان از معلولیت جدی رنج می‌برند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا معلولین، با گرامی‌داشت از روز جهانی اشخاص دارای معلولیت، می‌گویند که هرچند آمارهای جدیدی در باره تعداد افراد دارای معلولیت در این کشور وجود ندارد، اما سروی ده سال قبل نشان می‌دهد که 2.7 درصد از جمعیت این کشور از معلولیت‌های جدی رنج می‌برند.

جمیله افغانی معاون وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا معلولین، امروز در مراسم گرامی‌‌داشت از روز جهانی اشخاص دارای معلولیت گفت که براساس سروی سال 2005 میلادی، 2.7 درصد نفوس افغانستان معلول هستند اما جنگ‌ها و درگیری‌های بیش از یک دهه‌ اخیر، احتمالا رقم افراد دارای معلولیت را چند درصد افزایش داده است. جمیله افغانی که خودش نیز از معلولیت رنج می‌برد، می‌گوید: «متاسفانه نظربه وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی در جامعه‌ی ما انواع و اقسام معلولیت وجود دارد. معلولیت‌های مادرزادی و طبیعی شاید آمار و ارقام‌شان به مراتب بیشتر باشند که فعلا ما به آن دسترسی نداریم. معلولیت‌های ذهنی و دماغی هم طوری که دیده می‌شود و گزارش‌هایی که از شفاخانه‌ها می‌گریم تعداد شان روز به روز اضافه شده می‌روند.»
این مقام وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین می‌گوید که اکثریت افراد دارای معلولیت در افغانستان از دسترسی به فرصت‌های کاری، تحصیلی، آموزشی و صحی محروم هستند. به گفته او، هرچند دولت افغانستان برای رسیدگی به مشکلات و وضعیت افراد دارای معلولیت قوانین و طرز‌العمل‌های خوبی ساخته‌ است، اما این قوانین مورد اجرا قرار نگرفته است. وی تاکید کرد که در مراکز آموزشی و تحصیلی شرایط خاصی برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته نشده است.
همچنین صادق محبی مشاور برنامه همکاری به غیرنظامیان متضرر از جنگ، می‌گوید که از میان 2.7 درصد جمعیت دارای معلولیت، چهل و یک درصد شان را زنان تشکیل می‌دهند. آقای محبی گفت: «اگر به تفکیک نوع معلولیت نگاه کنیم، سی و شش درصد از این‌ها دارای معلولیت‌های فزیکی، بیست و شش درصد معلولیت‌های نابینایی و ناشنوایی و متباقی از دیگر نوع معلولیت‌ها رنج می‌برند. بیشتر از هفتاد درصد افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی افغانستان زندگی می‌کنند و همچنین در حدود 196 هزار کودک واجد شرایط رفتن به مکتب هم معلول هستند که از این جمع براساس آمار نه چندان دقیق که از وزارت معارف داریم، چیزی در حدود چهار هزار تن شان شامل مکاتب رسمی هستند.»
صادق محبی تاکید کرد که نظربه افزایش میزان تلفات غیرنظامیان در جنگ‌ها و خشونت‌های مسلحانه در افغانستان، به نظر می‌رسد که رقم افراد معلول ناشی از جنگ در این کشور در حال افزایش است. به گفته او، بخش بزرگی از جامعه معلولیت را قربانیان جنگ‌های مسلحانه تشکیل می‌دهند.
مشاور برنامه همکاری به غیرنظامیان متضرر از جنگ افزود که دولت افغانستان تاکنون به پنج کنوانسیون بین‌المللی از جمله به کنوانسیون اشخاص داراری معلولیت پیوسته است و تاکنون در زمینه قانون‌گذاری برای بهبود شرایط زندگی افراد دارای معلولیت کاری خوبی را هم انجام داده است. اما، به گفته صادق محبی در عرصه‌های اجرای این تعهدات و قوانین دولت افغانستان دچار مشکل جدی است. آقای محبی گفت: «نظربه قانون حقوق و امتیازات معلولین و ماده 22 می‌گوید که سه درصد از کارمندان دولتی را اشخاص دارای معلولیت تشکیل بدهند، اما با تاسف چند سال قبل که یک سروی بسیار سرسری که از بیست و پنج اداره افغانستان صورت گرفت، در آنجا تنها 626 نفر از افراد دارای معلولیت کار می‌کردند که حتا ما به یک درصد هم نرسیده‌ایم. اگر ما گزارش احصاییه مرکزی را مبنای خود قرار دهیم که چیزی در حدود چهارصد هزار کارمند ملکی در افغانستان وجود دارند، امروز دوازده هزار معلول تنها در ادارات دولتی باید کار می‌کردند که متاسفانه ما در این زمینه بیشتر از یک درصد هم دست‌آورد نداشته ایم.»
در همین‌حال، عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید که اشخاص دارای معلولیت توانسته‌اند بدون همکاری دیگران شرایط مناسب‌تری برای خود مساعد سازند. او گفت که قبلا به اشخاص دارای معلولیت به دید دیگری نگاه می‌شدند اما امروز این افراد نمونه‌‌های از موفقیت شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала