قلب آسیا در هجوم تروریزم

© FlickrPunjab, India
Punjab, India - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک به نقل afghanpaper، کنفرانس قلب آسیا در امریتسار ایالت پنجاب هند با شرکت 30 کشور عضو و حمایت کننده از جمله افغانستان، امریکا، روسیه، ایران، پاکستان و ... و بیش از 10 نهاد بین المللی و منطقه ای آغاز به کار کرد.

این کنفراس با سخنرانی نخست وزیر هند و رییس جمهور افغانستان افتتاح شد که با موضوع افغانستان به بررسی چالش ها و پیدا کردن راه حل ها پرداخته و مسایل مهم سیاسی و امنیتی منطقه ای را مورد بحث و گفتگو قرار می دهد.
هرچند انتظار می رود که با وجود کشورهای مهم و کشورهای تاثیر گذار بر تحولات منطقه ای موضوع حیاتی چون تروریزم به بررسی گرفته شود تا ریشه آن در کشورهای حمایت کننده تروریست خشک شود اما با توجه به پنج کنفراسن گذشته این احتمال بسیار دور از انتظار است.
به طور قطع سران کشورها و دولتمردان به خوبی آگاه هستند که افغانستان بزرگترین قربانی تروریست است اما به جای برخورد قاطع با کشورهای حامی تروریست و تروریست پروان این افغانستان بود که مورد یورش نظامیان امریکایی و خارجی قرار گرفت که همچنان بعد از 16 سال نه تنها هدف اصلی همچنان باقی بلکه جنگ دامنه گسترده تری گرفته است.
سیاست امریکا در منطقه حمایت از پاکستان است و آن را رییس جمهور جدید امریکا به خوبی در گفتگو با نواز شریف نشان داده و سال ها تلاش افغانستان برای فشار بر پاکستان در جهت کاهش حمایت از تروریست به نتیجه ای نرسیده است.
این کنفرانس که با پیشنهاد افغانستان و ترکیه شکل گرفته تا کنون شش دوره از آن برگزار شده که 14 عضو آن شامل افغانستان، ایران، پاکستان، چین، روسیه، هند، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، عربستان و امارات متحده عربی است.
همچنان که از نام این کنفرانس بر می آید، تروریست در قلب آسیا رخنه کرده است و این منطقه را نه تنها در ناامنی و تهدید درگیر کرده بلکه لانه های پرورش تروریست نیز از همین منطقه با حمایت کشورهای حامی صورت می گیرد که پاکستان بزرگترین مرکز و تمویل کننده آن است.
کشوری که در اکثر نشست های مبارزه با تروریزم حضور دارد اما سیاست نابودی افغانستان اولویت آن می باشد با این وجود افغانستان آنچه می تواند انجام دهد تلاش برای سیاست خارجه اصولی در قبال این کشور و ایجاد فشار بین المللی بر آن است تا دیگر مرزها میان دو کشور محل رفت آمد تروریزم و افراط گرایان نباشد.
یکی از انتقاد ها بر رهبران دولت های افغانستان سیاست های چند گانه نسبت به پاکستان است و با وجود هر انتحاری و ناامنی که در کشور به وقوع می رسد که سرمنشا آن، دولت اسلام آباد می باشد اما نه کرزی و نه غنی نتوانستند با وجود حقانیت افغانستان، سعی در انزوای پاکستان داشته باشند.
چنین کنفرانس های می تواند برای افغانستان فرصتی باشد تا با اعتماد سازی در میان کشورهای منطقه و جهان به دنبال کاهش دخالت های کشورهای همسایه بخصوص پاکستان باشد زیرا تا زمانی که این تهدید وجود داشته باشد زیان آن نه تنها افغانستان را نشانه می گیرد بلکه برای تمامی کشورهای منطقه و جهان خطر محسوب می شود.
امریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، جاپان، ناوری، لهستان، اسپانیا، سویدن و انگلیس کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می رود که نخستین کنفرانس قلب آسیا در سطح وزیران خارجه، درسال 2011 به میزبانی استانبول و نشست های بعدی به ترتیب به میزبانی افغانستان، قزاقستان، چین و پاکستان در سال های 2012 تا 2015 برگزار شد.
چنین نشست های تاکنون برای افغانستان تشریفاتی و سمبولیک بوده و نتیجه ای برای امینت نداشته است زیرا همکاری ها در منطقه باید در راستای تامین صلح در افغانستان به تصمیمی جامع و جدی ختم شود اما وعده های همکاری پاکستان در این رابطه تنها در حد تعهد باقی مانده اما روز به روز بر تمویل و ارسال تروریزم به خاک افغانستان تلاش می کند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала