بیش از دو هزار نفر در افغانستان به بیماری ایدز مبتلا هستند

© Photo / وزارت صحتبیش از دو هزار نفر در افغانستان به بیماری ایدز مبتلا هستند
بیش از دو هزار نفر در افغانستان به بیماری ایدز مبتلا هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت صحت عامه با گرامی‌داشت از روز جهانی مبارزه علیه بیماری ایدز، اعلام کرده که بیش از دو هزار نفر در افغانستان به این بیماری مبتلا هستند.

ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه،‌ امروز در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی مبارزه با ایدز گفت: «بصورت مجموعی 2086 واقعه  ویروس اچ آی وی ایدز تا کنون در کشور به ثبت رسیده است که 83 درصد مردها، 17 درصد زنان مبتلا به این ویروس بوده و 66 تن از کودکان زیر سن 15 سال نیز در میان آنان شامل می‌باشند.»

وزارت صحت عامه می‌افزاید که گزارش اداره مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد که در اخیر سال 2015 منتشر شد،‌ نشان می‌دهد که 36.7 میلیون نفر در جهان به ویروس ایچ‌آی‌وی-ایدز مبتلا هستند که از این میان، بیشتر از یک میلیون تن شان سالانه جان‌های خود را از دست می‌دهند.

معین عرضه خدمات وزارت صحت عامه می‌افزاید که این وزارت خدمات وقایوی و تداوی  ویروس «ایچ‌آی وی» ایدز را در 11 ولایت از جمله کابل، هرات ، بلخ ، کندهار، ننگرهار، کندز، غزنی، بدخشان، کنر، دایکندی، فراه، نیمروز وخوست از طریق 11 باب مرکز مشوره دهی و آزمایش داوطلبانه تاکنون راه‌اندازی نموده است. به گفته او،‌15 باب مرکز کاهش اضرار ویروس «ایچ‌آی‌وی» ایدز در سطح جامعه، 8 باب مرکز کاهش اضرار در سطح محابس، دو باب مرکز وقایوی برای جوانان در سطح جامعه، پنج باب مرکز وقایه از مادر به طفل در  پنج شفاخانه حوزوی نیز ایجاد شده است.

در همین‌حال، داکتر ریچارد پیپرکارن نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان، بدنامی و تبعیض علیه مبتلایان بیماری ایدز را یک یک چالش عمده در راستای تشخیص و معالعجه این بیمار توصیف کرده می‌گوید: «صحت حق همه افراد است واحترام  به حقوق تنها از طریق احترام به کرامت انسانی تحقق میابد. این یک موضوع انتخابی نیست بلکه مکلفیت دولت‌ها، سازمان‌های اجتماعی، کارکنان خدمات صحی وهمه نهادها وافرادی‌ که خدمات صحی را ارایه ویا دریافت می‌کنند می‌باشد.»

ایدز از بیماری‌های قابل انتقال از یک شخص به شخص دیگر است که بیشتر در نتیجه مقاربت‌های جنسی غیرمصوون و استفاده از وسایل افراد آلوده به ویروس ایچ‌آی‌وی سرایت می‌‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала