مردم افغانستان سالانه نزدیک به سه میلیارد دالر رشوه می‌دهند

© Fotolia / Numberone9018رشوه
رشوه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دیدبان شفافیت افغانستان با اعلام نتیجه یک نظرسنجی تازه از فساد اداری در این کشور به عنوان یکی از سه مشکل عمده یاد کرده می‌گوید که شهروندان افغانستان سالانه نزدیک به سه میلیارد دالر رشوه می‌دهند.

نتیجه این نظرسنجی که امروز تحت نام «سروی ملی فساد» منتشر شد، نشان می‌دهد که فساد اداری پس از ناامنی‌ها و بی‌کاری، سومین مشکل عمده برای مردم افغانستان به شمار می‌رود. دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که فساد گسترده اداری بالای گسترش ناامنی‌ها و اقتصاد نیز تاثیر منفی بجا گذاشته است.

دیدبان شفافیت افغانستان برای تهیه «سروی ملی فساد»، با هفت‌هزار و هشت‌صد تن در سی و چهار ولایت مصاحبه کرده و اکثر مصاحبه شوندگان وضعیت فساد اداری را بدتر از دو سال گذشته توصیف کرده‌اند.

در نتیجه یافته‌های دیدبان شفافیت آمده است که نزدیک به هشتاد درصد از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که فساد اداری در این کشور نسبت به دو سال قبل بیشتر شده است. دیدبان شفافیت در یافته‌های نظرسنجی خود افزوده که فساد گسترده اداری روی امنیت و اقتصاد کشور تاثیر منفی بجا گذاشته و این پدیده در گسترش هراس‌افگنی نقش داشته است.
به گفته دیدبان شفافیت افغانستان، میزان رضایت و امیدواری مردم نیز طی دو سال اخیر کاهش یافته است. دیدبان شفافیت تاکید کرده که نتیجه نظرسنجی اخیرشان نشان دهنده این است که خشنودیی که مردم افغانستان در زمان تشکیل حکومت وحدت ملی داشتند، حالا از هم پاشیده و مردم بیشتر نسبت به آینده خود خشمگین و نگران هستند.

به گفته دیدبان شفافیت افغانستان، هرچند بیشتر مصاحبه‌شوندگان از نبود امنیت و گسترش بی‌کاری به عنوان دو چالش عمده یاد کرده‌اند، اما گفته‌اند که فساد داری سکتور امنیتی و اقتصادی را به گونه‌ی منفی تحت تاثیر قرار داده و در این دو سکتور ریشه دوانیده است. مصاحبه‌شوندگان در این نظرسنجی تاکید کرده که فساد اداری تا زمانی در افغانستان وجود خواهد داشت که مقام‌های فاسد برکنار نشده و اعتماد دولت بازسازی نگردد. دیدبان شفافیت افغانستان افزوده که اعتماد مردم نسبت به دولت طی دو سال اخیر بیشتر از قبل متزلزل شده است.

دیدبان شفافیت می‌گوید که هفتاد درصد از مصاحبه‌شوندگان از محاکم، قضات و سارنوالی‌های به عنوان نهادهای فاسد یاد کرده‌اند.

در نتیجه نظرسنجی دیدبان شفافیت افغانستان آمده است که مصاحبه‌شوندگانی که گاهی با دادگاه‌ها سروکار داشته‌ گفته‌اند که در پنجاه و پنج درصد از موارد از آنها درخواست رشوه شده است. دیدبان شفافیت افغانستان پرسیده هرگاه مردم در دادگاه و سارنوالی‌ها با فساد و رشوه‌ستانی مواجه شوند، برای رسیدگی به مشکل فساد اداری به کجا باید مراجعه کنند.
دیدبان شفافیت افغانستان تاکید کرده که بیشتر از نیمی از شهروندانی که شاهد فساد بوده‌اند، بدلیل بی‌فایده بودن اقدامات از گزارش دادن از وجود فساد اداری خودداری کرده‌اند. دیدبان شفافیت می‌افزاید: «مجموع رشوتی که سالانه پرداخت می‌شود حالا به دو میلیارد دالر رسیده است و این دقیق معادل تمام عایدی است که دولت از مالیه، گمرکات و منابع دیگر داخلی بدست می‌آورد.»

دیدبان شفافیت می‌افزاید که افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی از وجود فساد در تمام نهادهای دولتی افغانستان و حتا در ریاست جمهوری و ریاست اجراییه شکایت کرده‌اند. به گفته دیدبان شفافیت، نزدیک به شصت درصد از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که در کمیسیون‌های انتخاباتی، ریاست اجراییه، گمرکات، پارلمان، شهرداری‌‌ها، ریاست جمهوری و در مجموع در تمام نهادهای دولتی فساد وجود دارد.

بی‌میلی جامعه جهانی

همچنین در این نظر سنجنی شهروندان افغانستان از جامعه جهانی نیز انتقاد کرده می‌گوید که جامعه جهانی تمایلی برای مبارزه با فساد اداری در افغانستان ندارد. به گفته دیدبان شفافیت، مردم به این باورند که بیشتر از یک دهه کار نهادهای جهانی در افغانستان به بهانه‌های حفظ نظم و کمک به مردم، در راستای حمایت از قدرت‌مندان، مافیای مواد مخدر و تسهیل روند فساد اداری در افغانستان متمرکز بوده است. به گفته دیدبان شفافیت، چهل و نه درصد از شهروندان افغانستان معتقدند که جامعه جهانی هیچ‌ تمایلی برای مبارزه با فساد اداری در این کشور ندارند و همین طور چهل و شش درصد دیگر هم گفته‌اند که جامعه جهانی از مقام‌های صادق و درست‌کار حمایت نمی‌کند.
براساس یافته‌های نظرسنجی دیدبان شفافیت، شانزده درصد از مردم افغانستان امیدواری کامل دارند که فساد اداری در این کشور از بین می‌رود اما تنها بیشتر از نیمی از پنجاه و دو درصد هم معتقدند که حکومت وحدت ملی در راستای از بین بردن فساد اداری قاطعیت دارد. دیدبان شفافیت تاکید کرده که این یافته‌ها نشان می‌دهد که اکثریت شهروندان افغانستان به وعده‌های حکومت وحدت ملی برای از بین بردن فساد اداری باورمند نیستند.

دیدبان شفافیت می‌گوید که یافته‌های این نظرسنجی زنگ بیداری برای دولت و جامعه جهانی است و باید این مشکل جدی گرفته شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала