احتمال تغییر سیستم حکومتی ترکیه در سال 2017

© REUTERS / Presidential Palace/Yasin Bulbulاحتمال تغییر سیستم حکومتی ترکیه در سال 2017
احتمال تغییر سیستم حکومتی ترکیه در سال 2017 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احتمال برگزاری رفراندوم برای تغییر سیستم حکومتی ترکیه (به سیستم ریاست جمهوری) تا بهار 2017

به گزارش اسپوتنیک به نقل "ریانووستی"، بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه طی مصاحبه‌ای تلویزیونی در این باره گفت: اگر پارلمان با فوریت به این مساله بپردازد و یک باره درباره آن تصمیم بگیرد، رفراندوم درباره تغییر سیستم حکومتی ترکیه در سال 2017 و پیش از بهار برگزار خواهد شد. اما با توجه به روند قانونی این مساله در پارلمان تکمیل فرآیند برگزاری رفراندوم تا پیش از سال 2017 مشکل به نظر می رسد. وی در ادامه گفت؛ ما یک دوران کوتاه دو ماه و نیمه در پیش داریم اما اگر بخواهیم تا پیش از بهار 2017 این رفراندوم را برگزار کنیم در صورت توافق احزاب حرکت ملی گرا و عدالت و توسعه درباره تاریخ رای گیری در پارلمان این امر ممکن خواهد بود و اگر این دو حزب توافق کنند ما شاهد رفراندوم خواهیم بود و اگر نه تغییر قانون وسیستم حکومتی باز هم به مذاکره گذاشته خواهد شد.

اردوغان ضمن دعوت از احزاب ترکیه برای واگذار کردن این مساله به نظر و رای مردم گفت: من به احزاب سیاسی در پارلمان می‌گویم که اگر حاکمیت تماما و بدون هیچ قید و شرطی به نظر مردم بستگی دارد پس بیایید تصمیم گیری درباره این مساله را هم به مردم واگذار کنیم. اگر مردم من به آن رای مثبت دادند ما جشن گرفته و گامی در جهت سیستم ریاست جمهوری بر می‌داریم.

در صورت تغییر سیستم حکومتی ترکیه، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان کنترول نیرو های مسلح ارتش و کنترول سیستم امنیتی ترکیه را نیز به دست خواهد گرفت. اما در حال حاضر ارتش و امنیت از نخست وزیر ترکیه دستور می گیرند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала