کمک هفت میلیونی بریتانیا برای پاک‌سازی بیش از نه میلیون مترمربع زمین از ماین

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های سفارت بریتانیا در کابل اعلام کرده که این کشور به منظور پاک‌سازی 9.6 میلیون متر مربع زمین زراعتی از وجود ماین، هفت میلیون پوند به دولت افغانستان کمک می‌کند.

دامینیک جیرمی سفیر بریتانیا در کابل، در اعلامیه‌ای گفته که برنامه پاک‌سازی این زمین‌ها رسما آغاز شده است. به گفته او، با کمک هفت میلیون پوندی کشورش، قرار است برنامه پاک‌سازی زمین‌های زراعتی آلوده با ماین و دیگر مواد منفجر ناشده در ولایت‌های لوگر، خوست، سمنگان، بلخ، بغلان و کابل اجرا شود. وی تاکید کرده که اجرای این برنامه، بیش از صدهزار نفر می‌توانند به زمین‌های زراعتی مصوون دسترسی پیدا کنند.

دامینیک جیرمی گفته است: «بسیار افتخار می کنم که امروز یک‌جا با دولت افغانستان و هلو ترست، شاهد راه‌اندازی یک برنامه برای پاکسازی 9.6 میلیون متر مربع زمین از ماین‌ها می‌باشم. این کمک امتداد پروژه‌های قبلی می‌باشد که در آن بیش از 84 میلیون متر مربع زمین‌ به پشتیبانی کشور بریتانیا، پاکسازی شده بود. من خوشحالم که از طریق این برنامه جدید ما نه فقط زمین‌ها را از مصیبت جنگ‌های گذشته پاکسازی نموده و مردان، زنان و کودکان بی‌گناه را از آسیب برزگ نجات خواهیم داد، بلکه کمک‌های انکشافی ما از بیش از یک‌صد هزار افغان حمایت خواهد نمود تا از زمین‌های خویش برای پیشرفت و توسعه استفاده نمایند.»  

ویس برمک وزیر مبارزه با حوادث افغانستان نیز، از کمک جدید بریتانیا برای راه‌اندازی برنامه جدید ماین‌پاکی در این کشور ابراز خرسندی کرده می‌گوید: «اطمینان داشتن به این‌که زمین‌های مردم ما از بقایای جنگ در امن باشد، از جمله اولویت‌های مطلق برای دولت افغانستان می‌باشد. همه مردم افغانستان در نتیجه تعهدات مداوم کشور بریتانیا برای حمایت از پاکسازی ماین‌ها، دلخوش و تشویق شده‌اند. نتیجه مثبت آن نه تنها این‌که کودکان ما را از آسیب نجات خواهد داد، بلکه در افزایش تولیدات زراعتی و معیشت تاثیری زیادی خواهد داشت.»

انفجار ماین‌ در افغانستان بیشترین قربانی از غیرنظامیان این کشور می‌گیرد. هرچند طی سال‌های اخیر دولت افغانستان و جامعه جهانی تلاش‌های زیادی را به منظور پاک‌سازی ساحات آلوده به ماین انجام داده‌اند،‌ اما با ادامه‌ی فعالیت‌های تروریستی در افغانستان، روزانه ساحات جدیدی تحت کشت‌زارهای ماین قرار می‌گیرند. این ماین‌ها از سوی طالبان کاشته می‌شوند.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала